  • 41. Data: 2006-12-11 15:04:13
    Temat: Re: pałka teleskopowa - pytani
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    news:jfbsu4ynxtl1$.1pq81kbheatya$.dlg@40tude.net...

    > Ale nie sa one wyznacznikiem prawa w Polsce... Bo wiesz, bilarda tez jest
    > sporo odmian, a takze stoly w roznych rozmiarach (amatorskie oczywiscie) i
    > cala masa mieszanek; co nie oznacza, ze majac niestandardowy kij staje sie
    > przestepca bo nie jest on zgodny z oficjalnymi regulami gry (a kij
    > bilardowy jest rownie niebezpieczny co bejsbolowy).

    Prawa wyznacznikiem nie są i nikyt im nie każe byc, ale skoro prawo w Polsce
    się odwoluje do przepisów?? Bo się odwołuje, skoro jest napsiane o
    imitacjach kijów bejsbolowych, to nie sędzia decyduje o tym, czy jest to
    imitacja, sędzia musi powołac biegłego, który powie czy taki kij może byc
    użyty do gry. Jeżeli przepisy nie określają dokładnie wymogów stawianych
    takim kijm (wcześniej ktos op tym pisał), to biegły nie może stwierdzic, że
    kij nie służy do gry jeżeli spełnia tylko owe ogólne wymogi.

    Pozdrawiam Przemek

  • 42. Data: 2006-12-11 18:41:52
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Przemek Lipski wrote:

    > Prawa wyznacznikiem nie są i nikyt im nie każe byc, ale skoro prawo w Polsce
    > się odwoluje do przepisów?? Bo się odwołuje,

    Gdyby się odwoływało, to już dawno by ten przepis trafił do TK za
    naruszenie art. 42 ust. 1 i art. 87 Konstytucji.

    Ale się nie odwołuje.

    Mówi tylko o "imitacji kija bejsbolowego". Nie o "kiju niedopuszczonym
    przez MLB do gry w bejsbol".

    Na szybko zaproponuję takie kryterium określania, co pod ustawowe
    kryterium podpada: Jeśli to nie jest drewniane, nie jest to i.k.b. Jeśli
    nie ma kształtu maczugi, nie jest to i.k.b. Jeśli da się tym odbić
    szybko lecącą piłkę, tak żeby poleciała het-het-daleko, jest to kij
    bejsbolowy. Jeśli dodatkowo spełnia wszystkie kryteria MLB, jest to
    profesjonalny kij bejsbolowy. Pozostałe przedmioty to imitacje kiji
    bejsbolowych i tych posiadać nie wolno.

    -------------------+
    -------------------+

  • 43. Data: 2006-12-11 19:55:54
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Paweł Sakowski napisał(a):
    > Na szybko zaproponuję takie kryterium określania, co pod ustawowe
    > kryterium podpada: Jeśli to nie jest drewniane, nie jest to i.k.b.

    Hm? Jeśli nie jest drewniane, to nie jest imitacją? A jak jest
    drewniane, to jest? Dla przypomnienia - kije bejsbolowe są
    wykonywane zarówno z różnych gatunków drzewa, jak i z różnych
    stopów metali.

    > Jeśli
    > nie ma kształtu maczugi, nie jest to i.k.b.

    Mniej więcej ;) Kształt kija bejsbolowego jest plus/minus
    określony, ale przecież imitacja będzie miała taki sam kształt,
    a chodzi właśnie o to, jak rozróżnić imitację od kija.

    > Jeśli da się tym odbić
    > szybko lecącą piłkę, tak żeby poleciała het-het-daleko, jest to kij
    > bejsbolowy.

    A jak się nie da, bo kij się złamie? ;) To znaczy, że to broń?
    A co z kijami do softballu? :> Mają prawie identyczny kształt,
    ale używana piłka jest większa i bardziej miękka.
    W dodatku wieloma kijami da się odbijać szybkie piłki, ale nie
    są dopuszczane do gry - np. kije z lżejszym wypełnieniem.

    > Jeśli dodatkowo spełnia wszystkie kryteria MLB, jest to
    > profesjonalny kij bejsbolowy. Pozostałe przedmioty to imitacje kiji
    > bejsbolowych i tych posiadać nie wolno.

    Czyli już wykluczyłeś ligi amatorskie i ligi innych krajów poza
    USA, które mogą ustalać własne reguły. Do tego sporty pokrewne,
    jak choćby wspomniany softball. Do tego wykluczyłeś wszelkie kije
    metalowe, bo w lidze zawodowej można używać tylko drewnianych.

    I jeszcze jedna ciekawostka. Wiele profesjonalnych kijów bejsbolowych
    jest właśnie imitacjami - gdyż są wykonywane na podstawie wzorów kijów
    używanych przez sławnych graczy. Co nie zmienia faktu, że same są też
    kijami bejsbolowymi wykorzystywanymi w grze.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 44. Data: 2006-12-11 19:59:46
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Paweł Sakowski" <p...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie ma kształtu maczugi, nie jest to i.k.b. Jeśli da się tym odbić
    > szybko lecącą piłkę, tak żeby poleciała het-het-daleko, jest to kij

    Tak, ale według twoich kryteriów stylisko od łopaty, albo kilofa także mozna
    uznac za kij bejsbolowy :) Ja jednak uważam, że musi taki kij spełniac
    minimalne normy okreslone w zasadach gry (inaczej nie może miec nazwy
    zwiazanej z tą grą, bo na jakiej podstawie?) i z pewnością nie naruszy to
    konstytucji.

    Pozdrawiam Przemek

  • 45. Data: 2006-12-11 21:48:13
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Sakowski" <p...@s...pl> napisał

    > I co, chcesz powiedzieć, że znamiona czynu zabronionego w Polsce ustala
    > jakaś amerykańska liga?

    Pośrednio chyba tak. Przecież w polskim prawie nie ma definicji tej gry i
    używanego do niej sprzętu. Ustawa używając pojęcia kij bejsbolowy jakoś
    odwołuje się do gry nazwanej, opisanej i uregulowanej poza naszym systemem
    prawnym.

  • 46. Data: 2006-12-11 22:52:30
    Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com>

    Alek napisał(a):
> [...]
    > odwołuje się do gry nazwanej, opisanej i uregulowanej poza naszym systemem

    Czyli Polski Związek Baseballu i Softballu się dla Ciebie w ogóle
    nie liczy? Uważasz, że zasady gry amerykańskiej ligi są tam
    unormowane w ustawach?

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 47. Data: 2006-12-11 23:14:44
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Piotr "Gerard" Machej" <g...@g...com> napisał w
    wiadomości news:elkne2$pfo$1@news.dialog.net.pl...

    > Czyli Polski Związek Baseballu i Softballu się dla Ciebie w ogóle
    > nie liczy? Uważasz, że zasady gry amerykańskiej ligi są tam
    > unormowane w ustawach?

    Jezeli jest takowy to OK, ale ich przepisy pewnie czerpia wzory od twórców
    gry...

    Pozdrawiam Przemek