  • 1. Data: 2013-01-12 00:31:14
    Temat: odmowa zapłaty za wykonaną usługę
    Od: b...@g...com

    Witam
    Mam taką sprawę. Firma zamówiła (jest umowa) wykonanie projektu. Projektant zrobił
    projekt, oddał zleceniodawcy zgodnie z umową, wystawił fakturę. Zleceniodawca
    uzależnia zapłatę dopiero po pozytywnym zaopiniowaniu projektu w urzędzie. W umowie
    nie ma słowa na ten temat. Jest to bardziej prawo zwyczajowe. W międzyczasie
    projektant umiera. Urząd nie wydaje pozytywnej opinii. Zleceniodawca w takiej
    sytuacji odmawia zapłaty za wykonany projekt.Czy ma do tego prawo?

  • 2. Data: 2013-01-12 00:37:02
    Temat: Re: odmowa zapłaty za wykonaną usługę
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    b...@g...com wrote:
> [...]
    projektant umiera. Urząd nie wydaje pozytywnej opinii. Zleceniodawca w takiej
    sytuacji odmawia zapłaty za wykonany projekt.Czy ma do tego prawo?

    Ty kurde jakies biuro porad prawnych prowadzisz czy na pierwszym roku
    prawa jesteś?

  • 3. Data: 2013-01-12 00:45:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Projekt zawiera wadę prawną, skoro nie moze go urząd uzgodnić. Zatem nie
    wykonano prawidłowo dzieła.

  • 4. Data: 2013-01-12 01:05:59
    Od: b...@g...com

    W dniu sobota, 12 stycznia 2013 00:45:05 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Projekt zawiera wadę prawną, skoro nie moze go urząd uzgodnić. Zatem nie
    >
    > wykonano prawidłowo dzieła.

    Hmmm..."wada prawna" w tym akurat przypadku może być widzimisię urzędnika. Jeden uzna
    a drugi już nie, ten sam projekt. Jest to kwestia uznaniowa, czysto dyskusyjna.
    Równie dobrze ten sam urzędnik w nieskończoność może odrzucać pod jakimś tam
    pretekstem projekty. dziękuje za odpowiedź.

  • 5. Data: 2013-01-12 12:25:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jan 2013, b...@g...com wrote:

    > Witam
    > Mam taką sprawę.

    Ja też.
    Cały Twój post to jedna długa linia :O

    > Firma zamówiła (jest umowa) wykonanie projektu.
    > Projektant zrobił projekt, oddał zleceniodawcy zgodnie z umową,
    > wystawił fakturę.

    I co, umowa nie przewidywała jakiegoś protokołu itede?
    Zmierzam w tę stronę - skoro umowa była na piśmie, to nie
    zawadziłoby mieć na piśmie jakieś stwierdzenie ze strony
    zamawiającego (lub zleceniodawcy, o czym niżej), stwierdzające
    że uznaje iż "wykonano zgodnie z umową" za prawdziwe.

    > Zleceniodawca uzależnia zapłatę dopiero po pozytywnym zaopiniowaniu
    > projektu w urzędzie. W umowie nie ma słowa na ten temat.
    > Jest to bardziej prawo zwyczajowe.

    Aha.
    I ten zwyczaj jest *przyjęty* i *był znany* projektantowi?
    A jednocześnie w umowie nie było regulacji dotyczącej "uznania"
    prawidłowości wykonania umowy (przez zamawiającego)?
    No to jest pytanie, czy nie jest to właściwe miejsce dla art.56KC,
    ostatnie słowo. Zajrzyj:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    Osobna sprawa, że piszesz o "zlecającym", a wcześniej o "zamówieniu".
    Tak do końca nie pokrywają się ze sobą, bo przy umowie zlecenia
    wystarczy dochować staranności aby zapłata się należała, zaś
    zamawia się dzieło, które powinno być "oznaczone" (z czym najwyraźniej
    jest problem, skoro wychodzi iż nie ustalono kryterium tego
    "oznaczenia").

    > W międzyczasie projektant umiera. Urząd nie wydaje pozytywnej opinii.
    > Zleceniodawca w takiej sytuacji odmawia zapłaty za wykonany projekt.

    Jeszcze tak ubocznie, czy na fakturze (kopii) nie ma jakiejś adnotacji
    odnośnie akceptacji projektu?

    Widzę problem taki: jeśli warunkiem powstania należności miał być
    odbiór projektu przez urząd, to umowa IMO *powinna* taką zależność
    ujmować na tyle jasno, aby było oczywiste, że usługa *nie* jest
    (do tego momentu) skończona.
    W efekcie nie powinna być (jeszcze) wystawiona faktura!
    (oczywiście faktura częściowa lub f-ra zaliczkowa mogły być wystawione,
    jeśliby tak wynikało z umowy)
    Teraz US będzie chciał podatku...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-01-12 12:28:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik <b...@g...com> napisał
    >
    > Projekt zawiera wadę prawną, skoro nie moze go urząd uzgodnić.
    > Zatem nie wykonano prawidłowo dzieła.

    Napisał również o "zleceniodawcy" - dojście jaka intencja stron
    została wyrażona w umowie może być trudne.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-01-12 13:22:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.01.2013 00:31, b...@g...com pisze:
    > Witam
    > Mam taką sprawę.

    To fakt. Nie zawijasz wierszy.

  • 8. Data: 2013-01-12 13:54:49
    Od: b...@g...com

    W dniu sobota, 12 stycznia 2013 13:22:00 UTC+1 użytkownik Andrzej Lawa napisał:

    > To fakt. Nie zawijasz wierszy.

    Piszę przez groups.google. Nie wiedziałem, że tak się dzieje.
    Przeanalizuję odpowiedź Gotfryd Smolik news. Bardzo dziękuję.

  • 9. Data: 2013-01-12 13:58:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Napisał również o "zleceniodawcy" - dojście jaka intencja stron
    > została wyrażona w umowie może być trudne.

    No ale jak zleceniobiorca będzie chciał przed sądem dochodzić roszczenia,
    to będzie musiał dowieść, że zgodną wolą obydwu stron było, ze należność
    sie należy nawet jeśli projekt nie zostanie zatwierdzony, czyli z urzędowej
    strony patrząc będzie wadliwy. Powodzenia!

  • 10. Data: 2013-01-14 12:49:43
    Od: Marek <m...@g...com>

    On Jan 12, 1:58 pm, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > sie należy nawet jeśli projekt nie zostanie zatwierdzony, czyli z urzędowej
    > strony patrząc będzie wadliwy. Powodzenia!

    Nie musi byc "wadliwy".
    Ja tez mialem problemy z akceptacja mojego projektu w "Architekturze",
    bo byl nietypowy, a wioska jest pod "ochrona zabytków".
    Projekt sie , poprostu, pani architekt z urzedu nie podobal, bo nie
    "pasowal do pozostalych budynkow".
    Na szczescie mialem ustna umowe z wykonawca projektu, ze place dopiero
    po akceptacj.
    Ostatecznie , to on z nia telefonicznie konferowal ( kilka razy, po
    2-3 godziny), no i projekt przeszedl, bez koniecznosci zmian.