  • 1. Data: 2004-10-10 12:13:48
    Temat: obowiązek duchownego - sankcja?
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    Witam

    Zainteresowala mnie ostatnio pewna kwestia:

    Mianowicie w art. 8 par. 3 kro okreslony zostal obowiazek duchownego (przy
    slubie konkordatowym) przekazania zaswiadczenia o zlozeniu przed nim
    oswiadczenia o zawarciu malzenstwa do USC przed uplywem 5 dni od zawarcia
    malzenstwa. W razie gdyby tego nie dopelnil - w swietle prawa malzenstwo nie
    bedzie zawarte.

    I teraz - ciekawi mnie czy istnieje jakakolwiek sankcja pozwalajaca na
    ukaranie duchownego, jezeli bez waznej przyczyny nie dopelnil tego obowiazku?

    Bo przeciez wyobeazcie sobie - wracacie z podrozy poslubnej i nagle sie
    dowiadujecie ze nie jestescie malzenstwem bo ksiadz zapomnial wyslac
    rzeczonego zaswiadczenia... hm.

    Co Wy na to?

  • 2. Data: 2004-10-10 12:21:21
    Temat: Re: obowiązek duchownego - sankcja?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <o...@k...it-net.pl>, Rodrig Falkenstein wrote:

    > Nie ma co sobie wyobrażac bo takie przypadki się zdarzały. A praktycznie
    > żadnej sankcji za to nie ma.

    Ale odpowiedzialność cywilna chyba jak najbardziej?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-10-10 12:21:37
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

  • 4. Data: 2004-10-10 12:29:47
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Uzytkownik M <t...@p...onet.pl> w poscie
    news:110c.00000120.4169277b@newsgate.onet.pl napisal, co nastepuje:

    > Bo przeciez wyobeazcie sobie - wracacie z podrozy poslubnej i nagle
    > sie dowiadujecie ze nie jestescie malzenstwem bo ksiadz zapomnial
    > wyslac rzeczonego zaswiadczenia... hm.

    Wiele bym dal za to, zeby tak wlasnie postapil duchowny, ktory 4 lata temu
    udzielal mi sakramentu...
    Niestety, dostarczyl w terminie.

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Rozwiązywanie zadań, pisanie prac.
    www.wszechwiedza.pl

  • 5. Data: 2004-10-10 12:41:19
    Od: "Big Jack" <A...@q...hfhagb.cy>

    W wiadomości: news:110c.00000120.4169277b@newsgate.onet.pl
    użytkownik: *M* napisał(a):

    > I teraz - ciekawi mnie czy istnieje jakakolwiek sankcja pozwalajaca na
    > ukaranie duchownego, jezeli bez waznej przyczyny nie dopelnil tego
    > obowiazku?

    Mnie ciekawi jak się ma ta ważna przyczyna wobec 5 dniowego terminu do
    ważnośći/nieważności małżeństwa? Jak będzie miał ważną przyczynę, to
    nawet po tych 5 dniach małżeństwo będzie uważane za zawarte?
    Big Jack

    --
    //////
    ( o o) GG: 660675

  • 6. Data: 2004-10-10 13:52:20
    Od: t...@p...onet.pl

    > Mnie ciekawi jak się ma ta ważna przyczyna wobec 5 dniowego terminu do
    > ważnośći/nieważności małżeństwa? Jak będzie miał ważną przyczynę, to
    > nawet po tych 5 dniach małżeństwo będzie uważane za zawarte?

    Jezeli bedziemy mieli do czynienia z sila wyzsza (he he - dla duchownego
    pewnie wszystko da sie pod to podciagnac - palec bozy... heh) to ten termin
    pieciodniowy ulega zawieszeniu.

  • 7. Data: 2004-10-10 13:54:23
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    > Ale odpowiedzialność cywilna chyba jak najbardziej?

    No wlasnie tego jestem tez ciekawa ale obawiam sie ze z tym bedzie ciezko bo
    przeciez zeby wchodzila w gre odpowiedzialnosc cywilna musi byc strata. No i
    owszem - moralna to u pewnie tu wystepuje, ale z dochodzeniem naprawienia
    takiej szkody jest jak narazie cieniutko... Tak mi sie wydaje w kazdym razie.

    Ktos ma jeszcze jakies pomysly?

  • 8. Data: 2004-10-10 19:01:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "M" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Moim zdaniem w zakresie sporządzenia terminowego zawiadomienia do USC
    księdza należało by traktować jak urzędnika państwowego, co skutkowało by
    odpowiedzialnością z 231 kk. Z tym, że w tej sprawie nie słyszałem o żadnym
    wyroku, a wprost z ustawy wywieść się nie da. Trzeba by było próbować
    ogródkami.

  • 9. Data: 2004-10-10 23:39:21
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Marcin Debowski napisał(a) w wiadomości

    > Ale odpowiedzialność cywilna chyba jak najbardziej?

    Był już taki proces i ksiądz płacił, tylko pamiętam, gdzie, ile i konkretnie na
    podstawie jakiego przepisu. Kiedyś obiło mi się o uszy w TV :)

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-10-10 23:42:52
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > odpowiedzialnością z 231 kk. Z tym, że w tej sprawie nie słyszałem o żadnym
    > wyroku, a wprost z ustawy wywieść się nie da. Trzeba by było próbować

    Z tym kodeksem karnym to czysty wymysł. Funkcjonariusze publiczni to tylko osoby
    wymienione w art. 115 paragraf 13 kk - i księdza z całą pewnością tam nie ma.
    Przepisów karnych nie stosuje się przez analogię.

    --
    JOHNSON :)