    From: "Jägermeister" <j...@j...prv.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieuczciwi ściągacze długów
    Date: Fri, 25 Jan 2002 21:57:47 +0100

    Użytkownik "Thommo" <t...@s...home.pl> napisał w wiadomości
    news:a1flq9$2r1t$1@pingwin.acn.pl...
    >(...)
    > w październiku tata wynajął jedną z najbardziej znanych firm
    > windykacyjnych na rynku polskim do odzyskania długu. firma podpisała umowę
    > zlecenia, w której zobowiązała się podjąć czynności w celu odzyskania
    długu.
    > twierdzą, że wcześniej rozpoznali temat i dług uznali za możliwy do
    > wyegzekwowania. tata wpłacił 8000 zł tytułem zaliczki na poczet przyszłego
    > wynagrodzenia tej firmy.

    Moge ci powiedziec jak to wyglada z mojego doswiadczenia:
    1.po pierwsze rozpoznaje sie sprawe(czy dana firma istnieje i jakie sa
    mozliwosci sciagniecia dlugu)
    2.Jesli jest OK to podpisuje sie umowe z okreslonym terminem i uzgadnia
    kwote wynagrodzenia np.10% kwoty dlugu
    ale _po sciagnieciu naleznosci_!
    Na poczet czynnosci wywiadowczo-windykacyjnych mozna pobrac zaliczke w
    wysokosci zaleznej
    od wczesniejszych wstepnych ustalen wywiadowczych.
    Kwota zaliczki o ktorej piszesz mogla by wystarczyc na przeprowadzenie
    sprawy w miejscowosci dosc
    odleglej od siedziby firmy windykacyjnej.
    Zazwyczaj jesli firma-dluznik znajduja sie w tym samym miescie lub w tym
    samym regionie zaliczka nie powinna przekroczyc 1000zl.No chyba,ze dlug
    wynosi ok.1.000.000zl.
    Ale wtedy to lepiej wybrac mozliwosc sprzedazy wierzytelnosci.
    Jesli natomiast czynnosci sa podjete jako dzialania detektywistyczne to
    kwota jest w zasadzie OK.Tym bardziej jesli wiaze sie to z wyjazdem np. na
    drugi koniec Polski lub za granice.
    3.W umowie musi byc dokladnie okreslone w jakim czasie podejmie sie
    czynnosci i najwazniejsze,ze o wszystkich ustaleniach powiadomi sie
    zleceniodawce.Przede wszystkim tych mogacych miec wplyw na czas lub koszty.
    4.Rapoty powinny byc sporzadzane do kazdej czynnosci wywiadowczej i
    windykacyjnej czyli na biezaco a nie po fakcie.
    5.Zleceniodawca na biezaco powinien miec mozliwosc wgladu do raportow z
    wylaczeniem tzw.dzialan operacyjnych
    czyli w skrocie sposobu uzyskania niektorych informacji.Uscislajac ma
    wiedziec na jakim etapie jest jego sprawa.Co zostalo wykonane,co nie i
    dlaczego.
    6.Koszty czynnosci operacyjnych sa czasem faktycznie duze ale zazwyczaj
    tyczy sie to wywiadu gospodarczego lub innych dzialan detektywistycznych.
    I to nie zdobycia tych danych ogolnie dostepnych lecz poufnych i tych
    pozornie blachych na ktore niektorzy nie zwracaja uwagi.

    Najwazniejsza jest umowa jaka sporzadzono i jaka jest jej tresc!
    Jakie strony maja prawa i obowiazki.
    A "w szczegolach diabel tkwi".

    > w jaki sposób wyegzekwować zwrot wpłaconej zaliczki, i czy można w jakiś
    > sposób unieważnić zawartą umowę zlecenia, jeśli zleceniobiorca nie
    wywiązał
    > się ze swoich obowiązków. musi przecież istnieć jakiś sposób dochodzenia
    > swoich praw w takich sytuacjach.

    Nie wiadomo jaka jest tresc umowy wiec ciezko cos doradzic.
    Na pewno mozliwosci dochodzenia swoich praw sa.
    Kodeks cywilny mowi o tym.
    Albo udaj sie do prawnika.
    Przykro mi,ze niektore firmy windykacyjne sa...nierzetelne,ze tak powiem.

    Pozdrawiam i powodzenia.
    --
    Michal
    j...@j...prv.pl