  • 1. Data: 2002-12-02 19:59:05
    Temat: kontrola drogowa - zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    Witam
    Proszę o wskazówkę, gdzie szukać kryteriów oceny stanu technicznego pojazdu
    przez patrol policyjny
    (chodzi o samochód osobowy).
    Ostatnio byłem świadkiem zatrzymania dowodu rejestracyjnego za "nadmierną
    korozję nadwozia", bo taką ocenę podczas rutynowej kontroli drogowej wydał
    osobnik w mundurze policjanta uważający się za kompetentnego rzeczoznawcę.
    Niestety udzielenie jasnej i rzeczowej informacji na temat wymienionych
    kryteriów, jak również powołanie się na konkretny akt prawny przekroczyło
    możliwości umysłowe kontrolującego (co akurat nie jest dziwne).
    Czy jest jakiś akt prawny regulujący te sprawy? Stan techniczny pojazdu bada się
    przecież na odpowiednim stanowisku, przy użyciu specjalistycznego sprzętu i robi
    to uprawniony(?) diagnosta. Czy może to więc oceniać wzrokowo, na drodze byle
    glina?

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 2. Data: 2002-12-02 21:29:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Byle glina nie, funkcjonariusz Ruchu Drogowego TAK!, bo przeszedł stosowne
    przeszkolenie. Zasadniczo każda widoczna korozja tzw. elementów nośnych
    pojazdu (przy nadwoziu samonośnym, to progi, podłoga, dach), jak również
    dziury w nadwoziu (zmniejszają bezpieczeństwo bierne i powodują, że kabina
    nie jest szczelna) kwalifikuje do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
    Również korozja luster reflektorów.
    Szczegółowo zagadnienie to zostało unormowane w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA
    TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 7 września 1999 r. w sprawie zakresu
    i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów
    przy tym stosowanych. (Dz. U. z dnia 13 października 1999 r.). Znajdziesz
    tam i inne powody uzasadniające zatrzymanie dowodu rejestracyjnego na
    drodze.
    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 3. Data: 2002-12-02 21:39:23
    Od: "Filip" <k...@S...pl>

    Użytkownik JarekT <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:asgen5$drj$...@n...tpi.pl...
> [...]
    i robi
    > to uprawniony(?) diagnosta. Czy może to więc oceniać wzrokowo, na drodze

    a dlaczego nie ? Jesli policjant stwierdzi "na oko" ze samochod nie nadaje
    sie do ruchu, to ma prawo zabrac dowod rejestracyjny. Jezeli Ty twierdzisz "
    na oko " ze samochod nadaje sie do ruchu, musisz to udowodnic papierkiem ze
    stacji diagnostycznej, ktora sie tym zajmuje... bynajmniej tak mi sie
    wydaje..>

    Pzdr

  • 4. Data: 2002-12-02 23:14:27
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    > a dlaczego nie ? Jesli policjant stwierdzi "na oko" ze samochod nie nadaje
    > sie do ruchu, to ma prawo zabrac dowod rejestracyjny.
    Właśnie szukam odpowiedzi, jakim prawem robi to "na oko", skoro w stacji
    diagnostycznej używają do tego specjalistycznego sprzętu. I jakie przepisy
    określaja kryteria orzeczenia.

    > Jezeli Ty twierdzisz na oko " ze samochod nadaje sie do ruchu, musisz to
    udowodnic papierkiem ze
    > stacji diagnostycznej, ktora sie tym zajmuje...
    Dowód na to, że sie nadaje jest w dowodzie rejestracyjnym (zakładam ważność
    przeglądu, of course). Teraz glina ma udowodnić, że jednak nie - i tu powtarzam
    pytanie: wg jakich kryteriów i na jakiej podstawie prawnej.

    Pozdrowisko
    JarekT

    PS. Przed paroma minutami dostałem informację o zatrzymaniu dowodu
    rejestracyjnego bo... "zamek drzwi działał niepewnie, stwarzając możliwość
    otwarcia podczas jazdy"!
    Proponuję więc zatrzymywanie DRej za szybę (szczególnie przednią) wykonaną z
    materiału łatwo podatnego na uszkodzenia i w związku z tym mogącej utrudnić lub
    uniemożliwić widzialność kierowcy w przypadku stłuczenia.
    Paranoja.

    JarekT

  • 5. Data: 2002-12-02 23:56:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Nie wszystkie "uchybienia" można oczywiście ocenić na oko, ale też nie
    wszystkie wymagają specjalistycznych urządzeń. Brak światła, obluzowane koło
    kierownicy, przyciemnione szyby, przerdzewiałe nadwozie itp. nie wymagają
    żadnego urządzenia. Do stwierdzenia błędnego ustawienia świateł, czy
    przekroczenia norm zanieczyszczenia spalin potrzebne są już urządzenia, ale
    takie Policja ma. No nikt na drodze raczej nie zatrzymuje dowodu
    rejestracyjnego za złą zbieżność kół, choć zgodnie z rozporządzeniem, które
    zacytowałem wyżej formalnie i to mogłoby być powodem zatrzymania.

    A na jakiej podstawie policjant stwierdził, że "zamek drzwi działał
    niepewnie, stwarzając możliwość
    otwarcia podczas jazdy"? SZarpa te drzwi, czy odstawały?

  • 6. Data: 2002-12-03 06:28:44
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "JarekT" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Właśnie szukam odpowiedzi, jakim prawem robi to "na oko", skoro w stacji
    > diagnostycznej używają do tego specjalistycznego sprzętu. I jakie przepisy
    > określaja kryteria orzeczenia.

    Jaki sprzęt widziałeś na stacji diagnostycznej do oceny "zgnicia"
    karoserii??

> [...]
    powtarzam
    > pytanie: wg jakich kryteriów i na jakiej podstawie prawnej.

    Chciałbyś konkretnego przepisu jak duża ma być plama korozji np. na lustrze
    reflektora?

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają,karawana jedzie dalej"

  • 7. Data: 2002-12-03 08:21:18
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > karoserii??

    > Chciałbyś konkretnego przepisu jak duża ma być plama korozji np. na

    Typowo informatyczne podejście :)

    pozdr
    Jacek

  • 8. Data: 2002-12-03 09:28:14
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Oj ta rózga nauczyła Cię zabierać głos, ale mam wątpliwość czy
    nauczyła Cię udzielać merytorycznych i rzeczowej odpowiedzi.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 9. Data: 2002-12-03 09:43:29
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Oj ta rózga nauczyła Cię zabierać głos, ale mam wątpliwość czy
    > nauczyła Cię udzielać merytorycznych i rzeczowej odpowiedzi.

    Twoja za to jest bardzo rzeczowa nerwusku.Osobiste wycieczki proszę na priva
    gdyż nie wszystkich to interesuje.Tam możesz odreagować stresy i leczyć się
    z kompleksów.Gorąco polecam.

  • 10. Data: 2002-12-03 09:45:21
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>