  • 1. Data: 2003-10-18 09:19:57
    Temat: faktury przeterminowane
    Od: "Pedro" <p...@g...pl>

    czy istnieje takie sformułowanie dla osoby/firmy która otrzymała takową i ma
    za nią zapłacic?czy istnieje coś takiego że upływa okres np.2-3 lat,
    wystawca faktury nie upomina się o jej zapłatę i w związku z tym wygasają
    roszczenia w stosunku do kupującego/usługobiorcy.
    pozdr
    Pedro
    ps. jakby cos niejasnego bylo to postaram sie wytlumacyc jeszcze raz

  • 2. Data: 2003-10-18 11:53:25
    Temat: Re: faktury przeterminowane
    Od: kam <X...@X...plX>

    Pedro wrote:
> [...]
    > wystawca faktury nie upomina się o jej zapłatę i w związku z tym wygasają
    > roszczenia w stosunku do kupującego/usługobiorcy.

    Jest - przedawnienie się nazywa. Ale nie oznacza dokładnie wygaśnięcia
    roszczeń, a co - proponuję poszukać, niedawno było.

    KG

  • 3. Data: 2003-10-18 12:05:13
    Od: "Pedro" <p...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości

    > Jest - przedawnienie się nazywa. Ale nie oznacza dokładnie wygaśnięcia
    > roszczeń, a co - proponuję poszukać, niedawno było.
    >
    > KG

    nie mogłem specjalnie znaleść tego co mnie interesuje moze nakierujesz mnie
    na jakies paragrafy
    pozdr
    Pedro

  • 4. Data: 2003-10-18 12:37:12
    Od: kam <X...@X...plX>

    Pedro wrote:
    > nie mogłem specjalnie znaleść tego co mnie interesuje moze nakierujesz mnie
    > na jakies paragrafy

    art.117 - 125 kodeksu cywilnego, niekiedy są inne (zwykle któtsze)
    terminy, ale to już w części szczególnej, przy poszczególnych umowach

    KG

  • 5. Data: 2003-10-18 13:38:29
    Od: "Pedro" <p...@g...pl>

    > art.117 - 125 kodeksu cywilnego, niekiedy są inne (zwykle któtsze)
    > terminy, ale to już w części szczególnej, przy poszczególnych umowach

    wielkie dzięki poczytam
    pozdr
    Pedro

  • 6. Data: 2003-10-18 14:53:50
    Od: "Yeti" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pedro" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pozdr
    > Pedro
    > ps. jakby cos niejasnego bylo to postaram sie wytlumacyc jeszcze raz

    Z punktu widzenia prawa przedawnienie roszczenia nie oznacza, że dłużnik nie
    musi płacić za fakturę.
    Oznacza, że dłużnik może skutecznie uchylić się od spełnienia roszczenia.
    Wierzyciel może skierować pozew do sądu o zapłatę. Nawet jeżeli w dniu
    skierowania sprawy do sądu minął okres przedawnienia (okresy są różne w
    zależności od tego za co to była faktura), to sąd wyda nakaz zapłaty. Sąd
    nie wdaje się w szczegóły i nie sprawdza sam z siebie czy ten okres minął
    czy nie. Wtedy dłużnik ma 2 tygodnie na to aby się odwołać i sąd jeżeli
    minął okres przedawnienia umorzy sprawę i na tym koniec.
    Ważne jest to (o czym wielu wierzycieli nie wie), że wysłanie do dłużnika
    wezwania do zapłaty nie przedłuża biegu okresu przedawnienia.
    Jeżeli potrzebujesz to mogę przesłać na priv szczegółowe terminy przedawnień
    w zależności od tego za co była faktura.

    PZDR

    Pablo

    P.S. Nie wiem czy ty jesteś dłużnikiem czy wierzycielem ale jest pewien
    sposób na dłużnika:
    Jeżeli minął okres przedawnienia, to wierzyciel może zaproponować dłużnikowi
    (o ile ten nie orientuje się za bardzo w prawie) rozłożenie długu na raty
    (nawet w sposób niekorzystny dla siebie).
    Sporządza się wtedy stosowną ugodę a w jej treści zamieszcza się odpowiednio
    zakamuflowane zdanie o tym ze dłużnik uznaje swój dług w całości. Jest to
    tak zwane uznanie długu. Jeżeli dłużnik podpisze takie oświadczenie nawet po
    upływie okresu przedawnienia, to okres ten liczy się na nowo od daty
    podpisania tegoż. I juz się nie wykręci. Wtedy czekasz tylko aż spóźni się z
    zapłatą jakiejś raty choćby o jeden dzień (a na pewno się spóźni) i od razu
    kierujesz sprawę do sądu i masz gościa w łapie. Oczywiście nie zawsze to
    skutkuje, bo dłużnik może być biegły w prawie albo mieć swojego radcę
    prawnego i wtedy oczywiście nic nie podpisze.
    Tak więc jeżeli to ty jesteś dłużnikiem, to nie podpisuj niczego. A jak
    jesteś wierzycielem, to możesz spróbować.

  • 7. Data: 2003-10-18 16:11:38
    Od: kam <X...@X...plX>

    Yeti wrote:
> [...]
    > tak zwane uznanie długu. Jeżeli dłużnik podpisze takie oświadczenie nawet po
    > upływie okresu przedawnienia, to okres ten liczy się na nowo od daty

    Zaraz, jeśli okres przedawnienia juz minął to nie może nastąpić jego
    przerwanie (przez uznanie długu - art.123 par.1 pkt.2 kc) i bieg terminu
    od początku. To o czym piszesz, to raczej zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia.

    KG

  • 8. Data: 2003-10-18 16:38:12
    Od: "Yeti" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > przerwanie (przez uznanie długu - art.123 par.1 pkt.2 kc) i bieg terminu
    > od początku. To o czym piszesz, to raczej zrzeczenie się zarzutu

    Nie napisałem, że następuje przerwanie tylko, że okres ten liczy się na
    nowo.
    Jeżeli okres przedawnienia wynosił np. 2 lata, to po podpisaniu uznania
    długu liczymy kolejne 2 lata.

    Pablo

  • 9. Data: 2003-10-18 16:40:25
    Od: kam <X...@X...plX>

    Yeti wrote:
    > Nie napisałem, że następuje przerwanie tylko, że okres ten liczy się na
    > nowo.
    > Jeżeli okres przedawnienia wynosił np. 2 lata, to po podpisaniu uznania
    > długu liczymy kolejne 2 lata.

    To na jakiej podstawie chcesz liczyć od nowa 2 lata?

    KG

  • 10. Data: 2003-10-18 16:56:42
    Od: "Yeti" <b...@p...onet.pl>

    > To na jakiej podstawie chcesz liczyć od nowa 2 lata?
    >
    > KG

    To co? Jak podpisze uznanie w momencie gdy okres przedawnienia już minął, to
    nie ma to żadnej mocy prawnej?

    Pablo

    P.S. KC nic nie mówi o zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia.