  • 11. Data: 2019-07-25 19:02:28
    Temat: Re: emerytura
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Danusia" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości
    artykuly/najwyższa-emerytura-w-polsce-to-224-tys-zł-
    po-57-latach-pracy-i-w-wieku-81-lat/ar-AAE

    A swoja droga - jak to potem ZUS liczy ?
    Rozklada te roczna doplate skladki na spodziewana dlugosc zycia ?
    Czy to nie wyjdzie jakos podobnie ?

    Czy np kapital poczatkowy powieksza o skladke, pomniejsza o juz
    wyplacone, dzieli przez dlugosc zycia ... a to grozi zmniejszeniem
    kapitalu ponizej zera :-)

    >Oczywiście że masz rację przy założeniu że dożyje 100 lat, zwłaszcza
    >uwzględniając dane statystyczne że średnio mężczyzna w Polsce żyje 75
    >lat.
    >Można policzyć jeszcze inaczej: 192 emerytury po 2000 zł to 384.000
    >zł.
    >Te 384.000 zł podzielone przez 22.400 zł to 17 emerytur do wypłaty,
    >czyli ZUS przyjął że przeżyje on jeszcze około 1,5 roku. Jeżeli
    >przeżyje więcej to będzie jego zysk....
    >Taka ciekawostka.

    Z tym, ze ja nie licze jaki bedzie jego zysk, ale jaka bedzie nasza
    strata.
    Moze szybko zejdzie i nie bedzie, ale jak dozyje setki, to mu ZUS
    bedzie musial wyplacic
    19*12*22400 = 5.1 mln.

    A jakby ZUS nie byl taki pazerny i zaczal wyplacac (przymusowo) od 65
    roku, to by wyplacil tylko
    35*12*2000 = 840 tys

    bezpieczniej.

    J.

  • 12. Data: 2019-07-26 09:03:55
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Dawid Rutkowski" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Heh, ciekawostką to byłoby dzielenie przez 0.
    > Myślałem, że oczekiwana długość życia jest jedna - powiedzmy 80 lat.
    > I jak wtedy policzyć emeryturę komuś, kto na nią przechodzi w wieku 81
    > lat? ;> Ale to nie takie proste - GUS publikuje wielką tabelę, w której
    > każdy może sprawdzić, ile jeszcze statystycznie będzie żył, jeśli ma w
    > obecnej chwili x (przy czym x>=30) lat i y miesięcy... I bardzo miło -
    > obecny 30-latek pożyje średnio 582 miesiące, więc kopyrtnie w wieku 78,5
    > lat - ale 90-latek ma przed sobą jeszcze średnio ponad 4 lata... Więc z
    > dzielenia przez zero nici :(

    Są oficjalnie zdefinowane:
    - średnia długość życia
    - oczekiwana długość zycia
    są to dwa różne pojęcia obliczane przez GUS dla ZUS, inne dla kobiet, inne
    dla mężczyzn. W tym wszystkim uwzglednia się też zawód i lata pracy w
    warunkach szkodliwych dla zdrowia.

    pozdr

  • 13. Data: 2019-07-26 09:19:41
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > musial wyplacic
    > 19*12*22400 = 5.1 mln.
    > A jakby ZUS nie byl taki pazerny i zaczal wyplacac (przymusowo) od 65

    Twoje rozumowania jest całkowicie błędne. Nie ma zysku i strat dla ZUS. W
    zalożeniu średniej długosci życia, jest oczywiste że to tylko średnia, Jest
    cała grupa która będzie żyć krócej (o rok, dwa, trzy, dziesięć.... itd itd).
    Jest też identyczna grupa która będzie życ dłużej (o rok, dwa, trzy,
    dziesięć....itd itd). Inaczej nie byłaby to średnia. Dla ZUS jest obojętne
    czy Ty indywidualnie dożyjesz średniej czy też umrzesz 10 lat wcześniej czy
    dziesięć lat później. Nie ma tu zadnego zysku ani straty.
    Zyskiem byłoby gdyby wybuchła np. epidemia gorączki krwotocznej (ebola) i
    umarło na nią większość już biorąych emeryturę, a stratą gdyby umarła
    większość pracujacych płacących składki przyszłych emerytów.

    pozdro

  • 14. Data: 2019-07-26 09:39:02
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Animka" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > [...]
    > To dlaczego moja matka nie dostała nic więcej poza swoją marną emeryturą?
    > Żyła dużo dłużej.

    Jest taka propozycja (może być dla PiS lub PO): wprowadzić emeryturę
    jubileuszową. Płatną w pełnej wysokości jedną dodatkową emeryturę raz na
    5lat. Tylko emeryturę, rentę nie (bo czymś emerytura musi się różnić od
    renty). Oznaczałoby to że ZUS wypłaci zamiast 60 emerytur (5 lat po 12
    miesięcy) to 61 emerytur. Jak łatwo obliczyć 100/61=1,64% - to dużo mniej
    niż roczna waloryzacja i nie podwyższa podstawy. No i w końcu byoby
    wypłacane wszystkim w należnej wysokości, a nie propagandowo tym co mają
    najniższą.

    pozdr

  • 15. Data: 2019-07-26 10:53:34
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-07-23 o 14:04, J.F. pisze:

    > Dla rownowagi:
    > "Najniższa emerytura w kraju wynosi 4 grosze. Osoba, która ją otrzymuje,
    > odprowadzała składki z umowy-zlecenia przez jeden miesiąc i 13 dni."

    Ale 13 emeryturę niewątpliwie dostał.
    I to jest przykład dla młodzieży, jak należy postępować.

  • 16. Data: 2019-07-26 10:55:55
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-07-26 o 10:53, t-1 pisze:

    > Ale 13 emeryturę niewątpliwie dostał.
    > I to jest przykład dla młodzieży, jak należy postępować.

    Oczywiście 13 emeryturę w wysokości "sprawiedliwej", czyli równej dla
    wszystkich.

  • 17. Data: 2019-07-26 12:31:41
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-07-26 o 09:39, Danusia pisze:
> [...]
    > mniej niż roczna waloryzacja i nie podwyższa podstawy. No i w końcu
    > byoby wypłacane wszystkim w należnej wysokości, a nie propagandowo tym

    Uważam. żelepiej dostawać więcej co m-c niż czekać 5 lat.

    --
    animka

  • 18. Data: 2019-07-27 09:49:41
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Oczywiście 13 emeryturę w wysokości "sprawiedliwej", czyli równej dla
    > wszystkich.

    Oczywiście jest to 13 emerytura z nazwy (efekt propagandowy), a nie
    rzeczywista choćby dlatego że dostali ją renciści.