  • 1. Data: 2004-01-31 07:50:24
    Temat: drukowanie banknotow z wlasnym wizerunkiem
    Od: "Pytajnick" <s...@p...onet.pl>

    Chciałbym wydrukować kilka banknotów dajmy na to stuzłotowych, ale
    umieściłbym na nich swoje zdjęcie, świstki te rozdałbym znajomym i
    byłyby wejściówkami na moje urodziny. Czy takie coś podpada pod
    fałszerstwo pieniędzy i coś mi za to grozi?

  • 2. Data: 2004-01-31 11:02:56
    Temat: Re: drukowanie banknotow z wlasnym wizerunkiem
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Pytajnick wrote:

> [...]
    > byłyby wejściówkami na moje urodziny. Czy takie coś podpada pod
    > fałszerstwo pieniędzy i coś mi za to grozi?

    Radzilbym nie przeginac...

    Lepiej wydrikowac banknot 100 platynowych niepodobny do stozlotowki.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-01-31 11:28:34
    Od: "Jakub Zysnarski" <a...@n...koncu.postu>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Radzilbym nie przeginac...
    >
    > Lepiej wydrikowac banknot 100 platynowych niepodobny do stozlotowki.
    >
    > Boguslaw

    No a ci, co robią notesy "banknotopodobne". Czy wystarczy, że umieszczą na
    nim klauzulę "FALSYFIKAT" ??

  • 4. Data: 2004-01-31 15:11:14
    Od: "INFOBROK biuro" <b...@i...k1.pl>

    Witam i pozdrawiam!
    Zgodnie z Art. 310. § 1. Kto podrabia albo przerabia polski albo obcy
    pieniądz, inny środek płatniczy albo dokument uprawniający do otrzymania
    sumy pieniężnej albo zawierający obowiązek wypłaty kapitału, odsetek,
    udziału w zyskach albo stwierdzenie uczestnictwa w spółce lub z pieniędzy,
    innego środka płatniczego albo z takiego dokumentu usuwa oznakę umorzenia,

    podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 5 albo karze
    25 lat pozbawienia wolności.
    Jak widać z tego przepisu przesłanką do zastosowania kary pozbawienia
    wolności jest między innymi podrabianie albo przerabianie polskiego albo
    obcego pieniądza.
    Dotyczy to takich okoliczności gdy podrobienie albo przerobienie ma na celu
    wprowadzenie pieniądza do obiegu i czerpanie z tego tytułu korzyści.
    Nie sądzę aby rozdanie kilku banknotów ze swoją podobizną zostało uznane za
    przesłanki przestępstwa jednak jak już ktoś napisał radził bym uważać z tego
    rodzaju zaproszeniami. Raczej forma tradycyjna była by stosowniejsza.
    Pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w dniu urodzin.
    Ryszard Klóska
    Użytkownik "Pytajnick" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bvfmo5$2ff$1@news.onet.pl...

  • 5. Data: 2004-01-31 15:22:26
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <bvfmo5$2ff$1@news.onet.pl>, Pytajnick wrote:
> [...]
    > byłyby wejściówkami na moje urodziny. Czy takie coś podpada pod
    > fałszerstwo pieniędzy i coś mi za to grozi?

    Nie, jeśli będą w widoczny sposób różniły się od oryginałów (a Twoja gęba
    zamiast Jagiełły to dosyć istotna różnica), to IMHO nie. Bo co to jest
    fałszerstwo? To produkowanie pieniędzy/dokumentów w taki sposób, aby były
    tak podobne do oryginałów, żeby ktoś się nie zorientował na pierwszy rzut
    oka.

    Ewentualnie napisz gdzieś z boku 'FALSYFIKAT' albo 'WZÓR' i z głowy, to
    nawet jest o ile pamiętam w jakiejś ustawie.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 6. Data: 2004-01-31 18:32:29
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Jak widać z tego przepisu przesłanką do zastosowania kary pozbawienia
    > wolności jest między innymi podrabianie albo przerabianie polskiego albo
    > obcego pieniądza.

    przerabianie to modyfikowanie, zmienianie z uzyciem oryginalnego pieniadza.
    czyli np. gdyby dodawal kolejne "0" w banknocie 20-zlotowym w celu uzyskania
    banknotu o nominale 200pln i oszukania kogos, kto nie zna naszej waluty.

    jesli wydrukujesz zaproszenia, ktore beda posiadaly wiele cech graficznych
    naszych banknotow lecz jasno z nich bedzie wynikalo, ze sa to zaproszenia
    a nie bilety nbp to nie ma przeslanek, aby uznac Ciebie za falszerza. bez obaw.
    jak sam zauwazyles, sa notesy imitujace banknoty a ja spotkalem sie takze z
    "pianiazkami" do zabawy dla dzieci, ktore wygladaja jak prawdziwe. jest na nich
    jednak jasno i wyraznie zaznaczone, ze to tylko zabawki.

    > Raczej forma tradycyjna była by stosowniejsza.

    a niby dlaczego bylaby stosowniejsza? jesli ma chlopak fantazje to moze
    pozwol, ze on sam bedzie decydowal, co jest stosowne w przypadku jego
    imprezy a co nie :P

    pozdrawiam
    marcin

  • 7. Data: 2004-02-01 09:03:24
    Od: "Gregor" <m...@w...pl>

> [...]
    > tak podobne do oryginałów, żeby ktoś się nie zorientował na pierwszy rzut

    Kiedys zespół AC/DC wydrukował funty ze swoimi podobiznami i rozrzucali to
    na koncertach, choć widać było że to falsyfikaty to zostali oskarżeni o
    naruszenie praw autorskich. Nie wiem jak to jest w polsce, może ktoś się
    orientuje czy banknoty podlegają takim prawom?
    Gregor

  • 8. Data: 2004-02-01 23:32:34
    Od: "Krzysiek M." <s...@w...pl>

> [...]
    > naruszenie praw autorskich. Nie wiem jak to jest w polsce, może ktoś się
    > orientuje czy banknoty podlegają takim prawom?

    A dlaczego miały by nie podlegać ? W końcu ktoś kiedyś zaprojektował
    banknoty.
    Nie wiem jak teraz ale kiedyś mozna było "bezkarnie" wykorzystać nie więcej
    jak 50% projetu

    --
    Krzysiek M.

  • 9. Data: 2004-02-02 17:08:35
    Od: "Gregory - Poznaniak" <t...@x...invalid>

    Upłynęło trochę wody w Warcie, gdy Samotnik napisał/a w

    > Nie, jeśli będą w widoczny sposób różniły się od oryginałów (a Twoja gęba
    > zamiast Jagiełły to dosyć istotna różnica)

    A jak jest bardzo podobny? ;))

    --
    Gregory