  • 1. Data: 2005-01-17 09:52:08
    Temat: czy policja moze zabrac komputer???
    Od: "Kali" <t...@w...pl>

    Witam ostatnio znajomy mówił mi ze gdzies na śląsku policja zabrała kilka
    komputerów zwykłym uzytkownikom tylko dlatego ze ściągali z sieci pliki
    programami P2P. Czy to jest mozliwe??? Jesli tak to przeciez każdy
    uzytkownik moze podpaśc policji z wiadomych przyczyn. Przeciez np plik mp3
    moze być zgrany z mojej prywatnej płyty zakupionej w sklepie!!!
    Czy kopiowanie czegoś na własny użytek jest nielegalne??

  • 2. Data: 2005-01-17 11:38:56
    Temat: Re: czy policja moze zabrac komputer???
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kali" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    Jest drobna różnica pomiędzy posiadaniem pliku mp3, a uczestnictwie w nieco
    nielegalnym procederze nielegalnego rozpowszechniania programów i innych
    utworów za pośrednictwem p2p.

  • 3. Data: 2005-01-17 11:55:12
    Od: "cosmo" <m...@U...gazeta.pl>

    cytuje za autorem:"

    Przeszukanie i zatrzymanie sprzętu komputerowego jest uregulowane w
    Rozdziale 25 kodeksu postępowania karnego (kpk), stosuje się te same zasady
    co w przypadku przeszukania pomieszczeń i zatrzymania innych rzeczy.

    PRZESZUKANIE

    Przeszukania pomieszczeń i innych miejsc dokonuje się w celu znalezienia
    rzeczy mogących stanowić dowód w sprawie lub podlegających zajęciu w
    postępowaniu karnym.

    Kto może dokonać przeszukania: prokurator lub Policja (na polecenie sądu lub
    prokuratora).
    Gdy puka do nas Policja (bo prokurator raczej rzadziej, gdyż nasi
    prokuratorzy mają często ważniejsze sprawy niż przeszukiwanie nam pokoju w
    celu znalezienia np. 20 pirackich płytek), funkcjonariusze powinni nam
    okazać postanowienie (popularnie nazywany nakazem przeszukania) sądu lub
    prokuratora.

    Niestety jest jeden wyjątek, kiedy Policja może wejść bez postanowienia sądu
    lub prokuratora - tylko w wypadkach nie cierpiących zwłoki, jeżeli
    postanowienie nie mogło być wydane. Ale wtedy funkcjonariusze muszą postarać
    się załatwić postanowienie od sądu lub prokuratora i doręczyć nam w terminie
    7 dni od przeszukania. Jeżeli tego nie uczynią przeszukanie będzie uważana
    za przeprowadzone bezprawnie.

    Zanim funkcjonariusze przystąpią do przeszukania powinni oznajmić nam jaki
    jest cel przeszukania i wezwać do wydania poszukiwanych przedmiotów.

    Mamy pełne prawo być obecni przy przeszukaniu, a także możemy żądać
    obecności osoby przez nas wskazanej, jeżeli nie uniemożliwia to albo nie
    utrudnia przeszukania w istotny sposób.

    Istnieje także dosyć ciekawe uprawnienie (niestety z licznymi
    ograniczeniami) polegająca na tym, iż jeżeli osoba, u której przeprowadza
    się przeszukanie oświadczy, że znalezione pismo lub inny dokument
    (dokumentem jest także zapis na komputerowym nośniku informacji) zawiera
    tajemnice objęte tajemnicą państwową, służbową lub inną chronioną ustawą
    albo ma charakter osobisty, Policja przekazuje niezwłocznie pismo lub inny
    dokument bez jego odczytania prokuratorowi lub sądowi w opieczętowanym
    opakowaniu.

    Ten przepis nie obowiązuje w stosunku do pism lub innych dokumentów, które
    dotyczą tajemnicy służbowej, zawodowej lub innej chronionej ustawą, jeżeli
    ich posiadaczem jest osoba podejrzana o popełnienie przestępstwa. Nie
    obowiązuje także w stosunku do pism i innych dokumentów o charakterze
    osobistym, których osoba podejrzana o popełnienie przestępstwa jest
    posiadaczem, autorem lub adresatem.

    Podobnie jak z przeszukaniem pomieszczenia, Policja lub prokurator ma prawo
    do przeszukania zasobów naszego komputera. Jeśli w trakcie przeszukania
    okaże się, że organ dokonujący przeszukania musi dostać się do zasobów
    złączonego siecią komputera znajdującego się w pomieszczeniu, które nie jest
    objęte postanowieniem o przeszukaniu, organ może skorzystać z prawa do
    przeszukania bez postanowienia sądu lub prokuratora (tylko w wypadkach nie
    cierpiących zwłoki, jeżeli postanowienie nie mogło być wydane).

    Czasami może się zdarzyć, iż zasoby naszego komputera są zaszyfrowane i
    niemożliwe jest zapoznanie się z nimi przez Policję lub prokuratora bez
    podania naszego hasła lub klucza prywatnego. Funkcjonariusze mają prawo do
    użycia narzędzi do łamania haseł, ale jak wiadomo przy silnych systemach
    kryptograficznych nie będzie możliwe ich złamanie. Jeśli Policja zażąda od
    nas ujawnienia hasła lub klucza to jesteśmy zobowiązani pod groźbą kary
    pieniężnej lub aresztu do ich ujawnienia.

    Tylko w dwóch przypadkach nie musimy ujawniać hasła:

    1. występujemy w roli oskarżonego lub podejrzanego (podejrzanym jest osoba
    co do której wydano postanowienie o przedstawieniu zarzutów), wtedy nie
    ciąży na nas obowiązek dostarczania dowodów na swoją niekorzyść;

    2. jako świadek możemy uchylić się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli
    udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić nas lub osobę dla nas najbliższą na
    odpowiedzialność za przestępstwo lub wykroczenie.

    Osobom, których prawa zostały naruszone przysługuje zażalenie na
    postanowienie dotyczące przeszukania i zatrzymania oraz na inne czynności.
    Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

    ZATRZYMANIE

    Celem przeszukania jest znalezienie rzeczy mogących stanowić dowód w sprawie
    lub podlegających zajęciu w postępowaniu karnym. Zatrzymanie rzeczy powinno
    być dokonane zgodnie z celem tej czynności, z zachowaniem umiaru i
    poszanowania godności osób, których ta czynność dotyczy, oraz bez
    wyrządzania niepotrzebnych szkód i dolegliwości.

    Nie jest uzasadnione zatem zatrzymanie całego komputera, jeżeli wystarcza
    skopiowanie danych, czy zatrzymanie tylko dysku twardego lub innych
    nośników. Niestety jeszcze często się zdarza, że Policja zatrzymuje nam całą
    jednostkę centralną komputera, nawet jeżeli jest możliwość wyjęcia szuflady
    z dyskiem twardym.

    Inaczej jest w przypadku takich przestępstw jak np. zwielokrotnianie bez
    uprawnienia cudzych programów komputerowych, gdzie zatrzymuje się cały
    sprzęt, gdyż sąd w dalszym postępowaniu może orzec przepadek przedmiotów
    pochodzących z przestępstwa, chociażby nie były własnością sprawcy.

    Jeżeli wydania rzeczy żąda organ nie będący prokuratorem, przedstawia nam
    postanowienie sądu lub prokuratora. Jeśli takiego postanowienia nie posiada,
    a jego uzyskanie nie było poprzednio możliwe, okazuje nam nakaz kierownika
    swojej jednostki lub legitymację służbową, a następnie zwraca się
    niezwłocznie do sądu lub prokuratora o zatwierdzenie zatrzymania rzeczy. W
    terminie 7 dni od zatrzymania rzeczy należy dostarczyć postanowienie sądu
    lub prokuratora w przedmiocie zatwierdzenia tej czynności. Jeżeli w ciągu 7
    dni nie nastąpiło zatwierdzenie czynności, zatrzymane rzeczy należy
    niezwłocznie zwrócić osobie uprawnionej.

    Należy dodać, że przy zatrzymaniu rzeczy sporządza się protokół, w którym
    m.in. podaje się dokładną listę zatrzymanych rzeczy.

    Osobom, których prawa zostały naruszone przysługuje zażalenie na
    postanowienie dotyczące przeszukania i zatrzymania oraz na inne czynności.
    Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

    Adam Tocha "

  • 4. Data: 2005-01-17 14:59:59
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Jest drobna różnica pomiędzy posiadaniem pliku mp3, a uczestnictwie w
    nieco
    > nielegalnym procederze nielegalnego rozpowszechniania programów i innych
    > utworów za pośrednictwem p2p.

    a moglbys opisac te roznice?

    P.

  • 5. Data: 2005-01-17 15:02:24
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    całą
    > jednostkę centralną komputera, nawet jeżeli jest możliwość wyjęcia

    mozesz podac zrodlo tego artykulu? Chcialbym by bystry Leszek to
    skomentowal.

    P.

  • 6. Data: 2005-01-17 18:46:08
    Od: "cosmo" <m...@U...gazeta.pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > całą
    > szuflady
    >>

    > mozesz podac zrodlo tego artykulu? Chcialbym by bystry Leszek to

    http://prawo.hoga.pl/prawo_komputerowe/prawo_komp_pr
    zesz.asp