    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: co to jest skarga paulinska?
    Date: Mon, 6 Dec 2004 17:59:30 +0100
    Sender: g...@o...pl@ahr98.internetdsl.tpnet.pl

    AntyUS wyskrobał(a):
    > Witam,
    > Mam pytanie, co jest rozumiane pod pojęciem KORZYSC MAJATKOWA??? Czy jest
    > to np zakup towaru po zanizonych cenach???? Jeszcze jedno pytanie:
    > cytuje: "gdy dluznik dokonal czynnosci prawnej z pokrzywdzeniem
    > Czy w tym przypadku jezeli ja jako "osoba trzecia" kupilem od firmy
    > "dluznika" towar za cene rynkowa (czyli nie ponioslem zadnych korzysci
    > majatkowych) oraz dluznik ten w chwili sprzedazy nie mial dlugu wobec
    > firmy ktora wniosla skarge paulinska, to czy ta firma moze skierowac
    > skarge przeciwko mnie?????

    Korzyść majątkowa to przysporzenie w czyimś majątku, a więc uzyskanie
    czegoś, czego się wcześniej nie miało. Nie istotne jest tutaj czy korzyść
    była nieodpłatna (darowizna) czy odpłatna i czy zapłacona cena była
    równoważna otrzymanej korzyści czy nie.
    Firma będąca wierzycielem dłużnika może skierować przeciw Tobie powództwo
    tzw. skargę pauliańską, jeżeli wykaże, że wiedziałeś lub mogłeś wiedzieć, że
    osoba (firma), od której coś nabyłeś, działała ze świadomością pokrzywdzenia
    wierzyciela. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i byłeś z dłużnikiem w stałych
    stosunkach gospodarczych, to ustawa ustanawia przeciw Tobie domniemanie, że
    wiedziałeś o możliwości pokrzywdzenia wierzyciela.

    --
    Bartek Gliniecki