  • 1. Data: 2003-01-31 13:10:58
    Temat: co to jest skarga paulinska?
    Od: Magda <m...@w...pl>

    No właśnie co to jest ta skarga?

    --
    Magda

  • 2. Data: 2003-01-31 13:17:27
    Temat: Re: co to jest skarga paulinska?
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    Skarga wierzyciela o uznanie danej czynności prawnej za bezskuteczną,
    przeciwko osobie 3, która nabyła od dłuznika jakiś majątek, którego wyzbył
    się on by uniemozliwić skuteczną egzekucje wierzycielowi.
    ...w duzym skrócie...
    pozdrawiam
    Radek

  • 3. Data: 2003-01-31 13:33:34
    Od: Magda <m...@w...pl>

    "Milamber" <m...@w...pl> niebacznie popelnil

> [...]
    > majątek, którego wyzbył się on by uniemozliwić skuteczną
    > egzekucje wierzycielowi. ...w duzym skrócie...

    Aha. A gdzie sie z taka skarga występuje - do Sądu? Komornika?

    --
    Magda

  • 4. Data: 2003-01-31 14:08:04
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 5. Data: 2003-02-01 20:15:56
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    > No właśnie co to jest ta skarga?

    Zobacz w kodeksie cywilnym art. 527
    Skarge te wnosi sie przed sad cywilny przeciwko dluznikowi. Najprosciej
    mozna powiedziec ze gdy dluznik dokonal czynnosci prawnej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli na podstawie ktorej osoba trzecia uzyskala korzysc majatkowa, to
    kazdy z wierzycieli moze zadac uznania tej czynnosci za bezskuteczna.

    pozdrawiam
    -=treneros=-

  • 6. Data: 2003-02-02 16:07:58
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Ja tylko formalnie - to się nazywa _p a u l i A ń s k a_. Nikt o dziwo nie
    zuważył.

    Depi.

  • 7. Data: 2004-12-06 16:08:03
    Od: "AntyUS" <a...@v...pl>

    Witam,
    Mam pytanie, co jest rozumiane pod pojęciem KORZYSC MAJATKOWA??? Czy jest to
    np zakup towaru po zanizonych cenach???? Jeszcze jedno pytanie: cytuje: "gdy
    dluznik dokonal czynnosci prawnej z pokrzywdzeniem
    > wierzycieli na podstawie ktorej osoba trzecia uzyskala korzysc majatkowa"
    Czy w tym przypadku jezeli ja jako "osoba trzecia" kupilem od firmy "dluznika"
    towar za cene rynkowa (czyli nie ponioslem zadnych korzysci majatkowych) oraz
    dluznik ten w chwili sprzedazy nie mial dlugu wobec firmy ktora wniosla skarge
    paulinska, to czy ta firma moze skierowac skarge przeciwko mnie?????

    Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie.

    Pozdrawiam
    AntyUS

  • 8. Data: 2004-12-06 16:59:30
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    AntyUS wyskrobał(a):
> [...]
    > majatkowych) oraz dluznik ten w chwili sprzedazy nie mial dlugu wobec
    > firmy ktora wniosla skarge paulinska, to czy ta firma moze skierowac

    Korzyść majątkowa to przysporzenie w czyimś majątku, a więc uzyskanie
    czegoś, czego się wcześniej nie miało. Nie istotne jest tutaj czy korzyść
    była nieodpłatna (darowizna) czy odpłatna i czy zapłacona cena była
    równoważna otrzymanej korzyści czy nie.
    Firma będąca wierzycielem dłużnika może skierować przeciw Tobie powództwo
    tzw. skargę pauliańską, jeżeli wykaże, że wiedziałeś lub mogłeś wiedzieć, że
    osoba (firma), od której coś nabyłeś, działała ze świadomością pokrzywdzenia
    wierzyciela. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i byłeś z dłużnikiem w stałych
    stosunkach gospodarczych, to ustawa ustanawia przeciw Tobie domniemanie, że
    wiedziałeś o możliwości pokrzywdzenia wierzyciela.

    --
    Bartek Gliniecki