  • 1. Data: 2009-11-05 11:01:07
    Temat: art 691 kc - wstąpienie w stosunek najmu
    Od: l...@v...pl

    Występuję do Sądu z 189 o ustalenie ze jestem uprawniony do wystąpienia w
    stosunek najmu po zmarłej matce, która wynajmowała mieszkanie z TBS ?

    Kto będzie pozwanym TBS ?
    Jak określić wartość przedmiotu sporu ?

    Dziękuję

  • 2. Data: 2009-11-05 11:07:55
    Temat: Re: art 691 kc - wstąpienie w stosunek najmu
    Od: kuba <p...@o...pl>

    l...@v...pl pisze:
    > Występuję do Sądu z 189 o ustalenie ze jestem uprawniony do wystąpienia w
    > stosunek najmu po zmarłej matce, która wynajmowała mieszkanie z TBS ?

> [...]

    Pozwany - TBS, wartość przedmiotu sporu - suma czynszu za 3 miesiące.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 3. Data: 2009-11-05 11:12:08
    Od: l...@v...pl

    > Pozwany - TBS, wartość przedmiotu sporu - suma czynszu za 3 miesiące.

    Wielkie dzięki.

    Powiedz mi bo tak na prawdę, to dostałem pismo, a nie decyzję o kwestionowaniu
    mojego wstąpienia w stosunek najmu, i nie wiem czy mam pozew traktować, jako
    kwestionowanie tego co pisze urząd, czy raczej mam się skupić na wypełnieniu
    przesłanek 691 ?

  • 4. Data: 2009-11-05 13:07:10
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 5 Lis, 12:12, l...@v...pl wrote:

> [...]
    > kwestionowanie tego co pisze urząd, czy raczej mam się skupić na wypełnieniu

    Przy pozwie o ustalenie skup się oprócz meritum sprawy na dowiedzeniu
    interesu prawnego. W zasadzie istnieje on tylko wtedy, gdy jeszcze nie
    doszło do żadnego naruszenia (nie przeczę, że tak nie jest, ale musisz
    to dokładnie sądowi wykazać), ale istnieje jakaś podstawa
    przypuszczania, że może dojść, jakaś niepewność prawna (np. właśnie
    pismo, na które się powołujesz). Przeczytaj sobie jakiś komentarz do
    189.

  • 5. Data: 2009-11-05 20:15:43
    Od: kuba <p...@o...pl>

    l...@v...pl pisze:

> [...]
    > kwestionowanie tego co pisze urząd, czy raczej mam się skupić na wypełnieniu

    Drobiazg :)
    Żadnej decyzji nie dostaniesz dlatego, że TBS działa jako podmiot
    stosunków cywilnoprawnych, jest względem Ciebie równorzędny i nie może
    wydać w tej sprawie władczej decyzji. Co najwyżej wytoczy powództwo o
    wydanie lokalu.
    Cenne są uwagi przypadka na temat dopuszczalności powództwa o ustalenie.
    Ja na Twoim miejscu poczekał bym na ruch z ich strony. Jeśli skierują
    sprawę do sądu to wówczas ograniczysz się do podania faktów i dowodów na
    ich poparcie tak, aby sąd mógł dokonać kwalifikacji prawnej pod art. 691 KC.
    Możesz w ten sposób zaoszczędzić czas i koszty procesu.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 6. Data: 2009-11-06 07:10:11
    Od: l...@v...pl

    COŚ TAKIEGO STWORZYŁEM BARDZO PROSZĘ O UWAGI

    Wartość przedmiotu sporu ustalona na podstawie art. 23 kpc., jako 3-krotność
    czynszu najmu: 1.110,00 zł (słownie: jeden tysiąc sto dziesięć złotych 00/100)

    Pozew o ustalenie istnienia stosunku najmu

    Wnoszę:
    1. o ustalenie, że pomiędzy powodem a pozwanym istnieje stosunek najmu lokalu
    mieszkalnego usytuowanego przy ....., w związku z wstąpieniem przez pozwanego w
    stosunek najmu w miejsce zmarłego najemcy .......
    2. o zasądzenie od pozwanego na rzecz powoda kosztów procesu według norm
    przepisanych.
    3. o przeprowadzenie rozprawy także podczas nieobecności powoda.

    Nadto wnoszę:
    O wezwanie na rozprawę i przesłuchanie w charakterze świadka:
    - .......
    na okoliczność potwierdzenia trwałego i zupełnego rozkładu pożycia małżeńskiego
    oraz faktu stałego zamieszkiwania powoda w lokalu pryz ul. .......

    - .......
    na okoliczność potwierdzenia faktu stałego zamieszkiwania powoda w lokalu przy
    ....... w związku z opieką nad zmarłymi rodzicami.

    U Z A S A D N I E N I E

    Jako syn zmarłej ......., będącej najemcą lokalu przy ......., złożyłem
    działając w trybie art. 691 Kodeksu Cywilnego wniosek o wstąpienie w stosunek
    najmu po zmarłym najemcy.

    Dowód: Odpis skrócony aktu zgonu najemcy lokalu
    Dowód: Odpis skrócony aktu zgonu małżonka najemcy lokalu
    Dowód: Odpis skrócony aktu małżeństwa.
    Dowód: Wniosek pozwanego o wstąpienie w stosunek najmu z .......
    Dowód: Decyzja .......
    Dowód: Skierowanie z .......
    Dowód: Umowa najmu lokalu mieszkalnego z najemcą .......

    W odpowiedzi na powyższe, Naczelnik Wydziału Mienia i Nadzoru Właścicielskiego
    Urzędu Miasta Częstochowy wezwał mnie do przedłożenia cyt.: &#8222;(&#8230;)w tut.
    Wydziale
    aktualnej umowy najmu na przedmiotowy lokal(&#8230;)&#8221;.

    Dowód: Pismo MN.I. .......

    Ukierunkowany na rozstrzygnięcie sprawy, zgodnie z ww. wezwaniem wystąpiłem z
    wnioskiem o dokonanie aktualizacji umowy najmu pismem z dnia .......
    Dowód: Wniosek pozwanego o dokonanie aktualizacji umowy najmu z dnia .......

    W odpowiedzi, skierowana została do mnie korespondencja z .......,
    kwestionująca moją możliwość prawną wstąpienia w stosunek najmu.

    Zgodnie z zapisem art. 691 § 1 Kodeksu cywilnego, w razie śmierci najemcy
    lokalu mieszkalnego w stosunek najmu lokalu wstępują: małżonek niebędący
    współnajemcą lokalu, dzieci najemcy i jego współmałżonka, inne osoby, wobec
    których najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych, oraz osoba, która
    pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą. Osoby wymienione w § 1
    wstępują w stosunek najmu lokalu mieszkalnego, jeżeli stale zamieszkiwały z
    najemcą w tym lokalu do chwili jego śmierci.

    Bezspornym jest fakt występowania po mojej stronie istotnego interesu prawnego
    przejawiającego się w konieczności uregulowania kwestii formalno-prawnych
    związanych z ustaleniem prawa do zajmowania ww. lokalu, oraz finalizacji sprawy
    wynikłej w następstwie złożenia wniosku dot. sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego.
    Dowód: Wniosek o wykup lokalu mieszkalnego
    Dowód: Pismo z dnia .......
    Dowód: Potwierdzenie wpłaty tytułem wykupu lokalu mieszkalnego

    Moja osobista sytuacja życiowa, jak również przewlekła choroba ojca, a potem
    matki, ich niezaradność w tej sytuacji prowadząca do konieczności sprawowania
    nad nimi bieżącej opieki były powodami, iż na stałe zamieszkałem razem z
    rodzicami w lokalu przy ....... Niestety ww. decyzja była także jedną z
    przesłanek, która zadecydowała o tym, iż obecnie jesteśmy w separacji z żoną.
    Rozkład naszego pożycia małżeńskiego jest tak zaawansowany, iż ma on charakter
    trwały i zupełny i obecnie podjąłem już kroki zmierzające do przeprowadzenia
    postępowania rozwodowego. Z uwagi na fakt, iż moja sytuacja materialna, nie
    pozwalała mi na wspieranie rodziców finansowo, czy też na opłacenie opiekunki,
    która sprawowałaby stałą pieczę nad ojcem a potem matką, przyjęte rozwiązanie
    uznałem za najsłuszniejsze. Decyzję tą podjąłem świadomie, wiedząc o tym, iż de
    facto negatywnie wpłynie ona na mój związek małżeński. Świadomość jednak
    złożoności naszej sytuacji małżeńskiej sprawiła, iż zdecydowałem się na taki
    krok i poświęcenie się rodzicom.
    Dowód: Oświadczenie dot. separacji i zamieszkiwaniu razem z rodzicami.

    Wspólne zamieszkiwanie z rodzicami czyniło również zadość zasadzie realizacji
    zobowiązań alimentacyjnych moich, jako dziecka, względem potrzebujących
    rodziców, którzy samodzielnie nie potrafili już realizować swoich nawet drobnych
    bieżących spraw.

    Lokal mieszkalny przy ......., stał się i jest nim nadal, moim centrum
    życiowym, do którego przewiozłem wszystkie niezbędne do normalnego
    funkcjonowania rzeczy osobiste oraz sprzęt domowy tj. telewizor, radio, zastawę.
    Z uwagi na fakt, iż jestem osobą skrupulatną i dbającą w sposób szczególny o
    porządek, od razu podjąłem starania zmierzające do wykonania bieżących napraw w
    lokalu i prac o charakterze malarskim. Wpłynęło to na poprawę warunków
    mieszkalnych i lepsze samopoczucie nie tylko moje, ale i moich rodziców.

    Opieka nad chorym ojcem, sprowadzała się do pomocy mu nawet w wykonywaniu
    czynności pielęgnacyjnych. Ojciec w związku z chorobą nie miał zdolności
    samodzielnego sprawnego poruszania się. Za każdym razem, kiedy to zachodziła
    konieczność przeprowadzenia badań kontrolnych, czy też wizyty na oddziale
    radioterapii w szpitalu, korzystałem z pomocy sąsiada zajmującego lokal nr 39, z
    którym to wspólnie znosiliśmy ojca na krzesełku do mojego auta. Lokal usytuowany
    jest na czwartym piętrze, więc tego typu bariery architektoniczne byłyby nie do
    pokonania przez mojego ojca, bez mojej pomocy. Również do mnie należało
    zabezpieczenie w żywność i niezbędne leki dla rodziców. Z uwagi na fakt, iż
    miałem możliwość dysponowania samochodem zabierałem moją matkę, a kiedy jej stan
    zdrowia na to już nie pozwalał, samodzielnie już dokonywałem zakupów.
    Dowód: Oświadczenia lokatorskie, potwierdzające moje zamieszkiwanie w ww. lokalu
    Dowód: Oświadczenia lokatorskie, dot. pomocy sąsiedzkiej udzielanej przy opiece.

    Potwierdzeniem mojego stałego zamieszkiwania wspólnie z rodzicami a po śmierci
    ojca już z mamą są także udzielone mi przez nią pełnomocnictwa ogólne do
    reprezentowania jej we wszelkich sprawach przez urzędami publicznymi.
    Dowód: Pełnomocnictwo do reprezentowania

    Fakt wspólnego zamieszkiwania z rodzicami pozwolił mi na staranną i zgodną z
    moim sumieniem opiekę nad umierającym ojcem a potem nad ciężko chorą matką. Tego
    typu rozwiązanie czyniło również zadość zasadzie realizacji zobowiązań
    alimentacyjnych moich rodziców względem mojej osoby, jako ich dziecka. Rodzice
    doskonali znali moją sytuację życiową, rodzinną i wiedzieli, iż rozwód z moją
    żoną jest tylko kwestią czasu, natomiast moje życie będzie toczyć się dalej i
    dlatego też chcieli mi pomóc umożliwiając wspólne z nimi zamieszkanie.

    Pragnę również zasygnalizować, iż po śmierci mojej matki nadal przebywam w ww.
    lokalu ponosząc wszelkie opłaty eksploatacyjne z tym związane. Zwrócić należy
    uwagę na fakt, iż w sytuacji, w której to nie zostałyby w pełni spełnione
    warunki, o jakich mowa w art. 691 § 1 Kodeksu cywilnego, stosunek najmu lokalu
    mieszkalnego wygasłby z dniem śmierci mojej matki, zgodnie z art. 691 § 3
    Kodeksu cywilnego. Tymczasem z treści pisma z dnia ......., wynika, iż sam
    organ nie kwestionuje faktu mojego prawa do dalszego zamieszkiwania w ww. lokalu
    po śmierci mojej matki i sam traktuje mnie de facto jako najemcę, przyjmując
    stosowne opłaty związane z użytkowaniem lokalem.

    Mając na uwadze powyższe wnoszę, jak na wstępie.

    Z poważaniem:

  • 7. Data: 2009-11-07 11:25:34
    Od: kuba <p...@o...pl>

    l...@v...pl pisze:
> [...]
    > przepisanych.
    > 3. o przeprowadzenie rozprawy także podczas nieobecności powoda.

    Ok, tylko tam zamiast dowodu z oświadczenia na fakt separacji i
    zamieszkiwaniu z rodzicami - dowód z przesłuchania Ciebie jako strony.
    Faktu separacji i rozkładu pożycia druga strona raczej nie będzie
    kwestionować. Skup się na udowodnieniu przesłanki zamieszkiwania z
    rodzicami. Przesłuchanie świadków jest jak najlepszym kierunkiem.

    Z kwestii formalnych: oznaczenie sądu, powoda i pozwanego, a także
    wymienienie załączników.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 8. Data: 2009-11-09 07:11:27
    Od: l...@v...pl

    Wielkie dzięki, za pomoc, dam znać jak się potoczyło. Niestety zarzucają mi, że
    skoro jest meldunek u żony to mam zabezpieczone lokum więc w TBS nie należy mi
    się mieszkanie.

    ds