  • 1. Data: 2004-01-16 15:26:45
    Temat: art. 33 kodeksu pracy
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Art. 33 kodeksu pracy:
    "Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy,
    strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za
    dwutygodniowym wypowiedzeniem."

    Pytanie: Czy można w umowie zastrzec możliwość wcześniejszego rozwiązania
    stosunku pracy tylko przez jedną ze stron (tylko pracownika lub tylko
    pracodawcę)?

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 2. Data: 2004-01-16 16:23:07
    Temat: Re: art. 33 kodeksu pracy
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,
    nie można; obydwie strony umowy mają jednakowe prawa.

    wa

  • 3. Data: 2004-01-17 14:34:24
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 16 Jan 2004 17:23:07 +0100, "waczek"
    <w...@i...pl> zakodował:

    >nie można; obydwie strony umowy mają jednakowe prawa.

    Nieprawda. Pracownik jest uprzywilejowany. Postanowienia umowy nie
    mogą być gorsze dla pracownika od postanowień KP. Jeżeli w umowie
    bardziej uprzywilejowany jest pracownik (czyli gdy tylko on może umowę
    wypowiedzieć) to jest OK.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2004-01-17 22:43:12
    Od: <l...@p...fm>

> [...]

    > Pytanie: Czy można w umowie zastrzec możliwość wcześniejszego rozwiązania
    > stosunku pracy tylko przez jedną ze stron (tylko pracownika lub tylko

    Wlasnie do takiego zastrzezenia odnosi sie w/w przepis. Mowa tu o
    wypowiedzeniu , ktore zawsze jest jednostronna czynnoscia prawna. Z
    mozliwosci tej bedzie mogl skorzystac tak pracownik jak i pracodawca.Kazdy z
    nich bedzie zwiazany okresem wypowiedzenia.
    Z calym szacunkiem dla przedmowcow, ale nie maja bladego pojecia o temacie i
    pisza bzdury.
    Co do ewentualnego rozwiazania umowy za zgoda obu stron, to kazda umowa o
    prace (i nie tylko) moze byc rozwiazana za zgoda obu stron w dowolnym
    czasie, nie zaleznie od tego czy jest umowa na czas okreslony czy nie
    okreslony. Wola stron jest szczegolnie istotna.Zaden stosunek nie moze trwac
    jesli obie strony chca go przerwac. Warunek-zgoda obu stron.

    Dan.

  • 5. Data: 2004-01-17 23:02:59
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 17 Jan 2004 23:43:12 +0100,
    <l...@p...fm> zakodował:

    >Z calym szacunkiem dla przedmowcow, ale nie maja bladego pojecia o temacie i
    >pisza bzdury.

    Sam piszesz bzdury (a szacunek sobie schowaj - lepiej zapoznaj się z
    prawem).

    KP

    Art. 9 [...]
    § 2. Postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych
    oraz regulaminów i statutów nie mog? być mniej korzystne dla
    pracowników niż przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów
    wykonawczych.
    [...]
    Art. 18. § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których
    podstawie powstaje stosunek pracy, nie mog? być mniej korzystne dla
    pracownika niż przepisy prawa pracy.

    Czyli postanowienie umowy pozbawiające pracodawcę prawa do
    wypowiedzenia umowy jest jak najbardziej wiążące. Podobnie jak
    postanowienie nadające prawo wypowiedzenia umowy tylko pracownikowi.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2004-01-18 09:06:39
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > wypowiedzeniu , ktore zawsze jest jednostronna czynnoscia prawna. Z
    > mozliwosci tej bedzie mogl skorzystac tak pracownik jak i pracodawca.Kazdy z
    > nich bedzie zwiazany okresem wypowiedzenia.

    Moje pytanie dotyczyło tego, czy taką możliwość rozwiązania umowy mógłby mieć
    pracownik, a nie mieć pracodawca i na odwrót.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 7. Data: 2004-01-18 16:36:19
    Od: <l...@p...fm>

    > Moje pytanie dotyczyło tego, czy taką możliwość rozwiązania umowy mógłby
    mieć
    > pracownik, a nie mieć pracodawca i na odwrót.

    A no wlasnie. Nie zrozumialem pytania i stad zamieszanie. Moja wina,
    przyznaje.
    Zwracam honor Kaizenowi (szacunku nigdy nie chowam a "z prawem zapoznaje
    sie" juz siodmy rok) jednak sie z nim nie zgadzam. Uwazam, ze takie
    zastrzezenie zbyt roznicuje strony stosunku pracy. Nawet przy szczegolnym
    uprzywilejowaniu pracownika przez kp stosunek pracy ma charakter
    zobowiazaniowy i cechuje go rownosc stron (uprzywilejowanie pracownika-wbrew
    twierdzeniom kaizena - nie zmienia tego). Bylbym wiec bardzo ostrozny przy
    umieszczaniu takiego zapisu bo sklaniam sie jednak ku tezie, ze jest on
    bezskuteczny.

    Dan.