  • 1. Data: 2004-01-16 16:01:52
    Temat: opoznienia z platnoscia - umowa o dzielo
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Mam taki problem: podpisałem umowę o dzieło na wykonanie pewnego dzieła.

    OK, dość solidnie się spóźniłem z terminem (o jakieś 50%), ale doszliśmy w
    tej sprawie (ustnie) do porozumienia - po prostu obniżono mi wynagrodzenie.
    I na tę obniżoną kwotę podpisaliśmy rachunek w momencie odebrania dzieła.
    Miało być płatne przelewem.

    Teraz oni się spóźniają, i to o już prawie 100% umówionego terminu
    płatności.

    Najpierw mnie zwodzili, że "szefowa jeszcze nie wróciła z wyjazdu
    świątecznego, a tylko ona podpisuje przelewy". Teraz nie wiadomo dlaczego
    przelew nie poszedł - a jedyna ponoć osoba, która to wie, chyba mnie unika.

    Kwota jest (jak dla mnie) dość znaczna, bo na około 4900 netto (jakieś 5450
    brutto).

    Ma ktoś jakie rady jak najlepiej i najszybciej wyegzekwować tę kwotę?

    Da się postraszyć jakimś karnym paragrafem?

    No i jak wreszcie zapłacą, jak i jakich domagać się odsetek?

  • 2. Data: 2004-01-17 10:29:03
    Temat: Re: opoznienia z platnoscia - umowa o dzielo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2004, Andrzej Lawa wrote:
    [...]
> [...]
    >+ I na tę obniżoną kwotę podpisaliśmy rachunek w momencie odebrania dzieła.

    Odnotowałeś za co obniżenie wynagrodzenia na rachunku ?
    W sumie mam na myśli postawienie sprawy jasno wobec "nich": OK,
    mnie spóźnienie kosztowało... :>

    [...]
    >+ Da się postraszyć jakimś karnym paragrafem?

    Karnym chyba nie. Skierowaniem do sądu tak :), ale cywilnie.
    Również możesz im obiecać "sprzedanie długu" - jeśli w umowie
    nie ma zastrzeżenia. A mogą nie chcieć dyskutować z windykacją
    jakiegoś banku na przykład, nawet jeśli nie masz "pomysłu",
    to oni tego nie wiedzą (a a nuż mają jakiegoś wierzyciela :))

    >+ No i jak wreszcie zapłacą, jak i jakich domagać się odsetek?

    Ustawowych. Przelicz czy ci się bardzo opłaca szarpać o nie,
    niemniej - jakbyś zaniósł im lub posłał oficjalne upomnienie
    o zapłatę to o owych odsetkach wspomnij - nie zawadzi, najwyżej
    "zrobisz im łaskę" odstępując od odsetek :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie prawnik !)

  • 3. Data: 2004-01-17 19:02:31
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    wiadomości news:Pine.WNT.4
    ....@k...portezjan.zabrze.pl..
    .

    > Odnotowałeś za co obniżenie wynagrodzenia na rachunku ?

    Wiem, że powinienem, ale byłem w lekkim pośpiechu wtedy... Zresztą miałem
    dyktafon. Ale coś się spaprało i gucio się nagrało :-(

    > W sumie mam na myśli postawienie sprawy jasno wobec "nich": OK,
    > mnie spóźnienie kosztowało... :>

    Tak czy inaczej rachunek na tę obniżoną kwotę jest wystawiony i podpisany.

    [ciach]

> [...]
    > jakiegoś banku na przykład, nawet jeśli nie masz "pomysłu",
    > to oni tego nie wiedzą (a a nuż mają jakiegoś wierzyciela :))

    Hmm... To jest myśl! Zastrzeżeń żadnych w umowie nie widzę. Możesz (albo
    może ktoś inny) polecić mi kogoś skupującego długi? ATSD ciekawe jaka jest
    opłata...

> [...]
    > o zapłatę to o owych odsetkach wspomnij - nie zawadzi, najwyżej
    > "zrobisz im łaskę" odstępując od odsetek :]

    ATSD to liczyć je od od daty wystawienia rachunku skracając o termin
    płatności z umowy, czy prosto od daty wystawienia rachunku?

  • 4. Data: 2004-01-23 15:31:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Jan 2004, Andrzej Lawa wrote:
    [...odsetki...]
> [...]
    >+ ATSD to liczyć je od od daty wystawienia rachunku skracając o termin
    >+ płatności z umowy, czy prosto od daty wystawienia rachunku?

    Jak na mój gust - od daty wystawienia rachunku.
    Skoro umowa została "przeterminowana" przez ciebie to trudno żeby
    "oni" płacili za ten okres odsetki :) - to że wyszarpali obniżenie
    zapłaty to już osobna sprawa.
    Zakładając że NIE umawialiście się "co w razie opóźnienia" - masz:
    Art. 642.
    § 1. W braku odmiennej umowy przyjmujšcemu zamówienie należy
    się wynagrodzenie w chwili oddania dzieła.
    -----

    pozdrowienia, Gotfryd