  • 1. Data: 2004-07-05 11:46:48
    Temat: alimenty na rodzica?
    Od: "zaciekawiony" <e...@n...com>

    Witam

    czy istnieje cos takiego jak prawny obowiazek finansowego wspomagania
    rodzicow w przypadku gdy nie maja oni srodkow do zycia?

    pozdrawiam, Łukasz

  • 2. Data: 2004-07-05 11:51:20
    Temat: Re: alimenty na rodzica?
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    zaciekawiony wrote:
    > czy istnieje cos takiego jak prawny obowiazek finansowego wspomagania
    > rodzicow w przypadku gdy nie maja oni srodkow do zycia?

    tak

    KG

  • 3. Data: 2004-07-05 11:52:25
    Od: "zaciekawiony" <e...@n...com>

    Uzytkownik "kam" <X#k...@w...pl.#X> napisal w wiadomosci

    > tak

    to moze szczegolow wiecej:

    Rozwod z ojca winy 20 lat temu, alimenty placone najpierw przez niego, potem
    przez zus. Dodam ze w kwocie zalosnej.
    Poza tym prawie zero kontaktow.
    i teraz ja mam obowiazek placic na niego???? To jest chore...

    pozdrawiam, Lukasz

  • 4. Data: 2004-07-05 11:54:50
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    zaciekawiony pisze:

> [...]
    > potem przez zus. Dodam ze w kwocie zalosnej.
    > Poza tym prawie zero kontaktow.
    > i teraz ja mam obowiazek placic na niego???? To jest chore...

    niejest chore...

    na "takiego" tez trzeba placic ...

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-07-05 17:19:05
    Od: "..::SebOLO::.." <m...@p...onet.xl>

> [...]
    > przez zus. Dodam ze w kwocie zalosnej.
    > Poza tym prawie zero kontaktow.
    > i teraz ja mam obowiazek placic na niego???? To jest chore...

    Tak masz....

    Nie powiedziałbym, że to chore... Obowiazek taki istnieje pod warunkim, że
    "nie bedzie to ze szkoda dla ciebie"- czyli jesli zarabiasz np. 3000
    miesiecznie to płacić bedziesz musiał napewno. Gdybys jednak zarabiał 700zł
    lub był bezrobotny, sad prawdopodobnie zwolni cie z tego obowiazku...

    --
    ..::SebOLO::..

  • 6. Data: 2004-07-11 15:51:32
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zaciekawiony" <e...@n...com> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > czy istnieje cos takiego jak prawny obowiazek finansowego wspomagania
    > rodzicow w przypadku gdy nie maja oni srodkow do zycia?
    >

    > pozdrawiam, Łukasz

    Witam

    Obowiazek finansowego wspomadania to tzw. obowiazek alimentacyjny,
    regulowany szczegolowo w Kodeksie rodzinnym i opiekunczym (Ustawa z dnia
    25 lutego 1964 r., Dz.U.1964.9.59 ).

    [...]
    Art. 87. Rodzice i dzieci obowiązani są wspierać się wzajemnie.

    [...]

    Art. 128. Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby
    także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w
    linii prostej oraz rodzeństwo.
    Art. 129. § 1. Obowiązek alimentacyjny obciąża zstępnych przed wstępnymi,
    a wstępnych przed rodzeństwem; jeżeli jest kilku zstępnych lub wstępnych -
    obciąża bliższych stopniem przed dalszymi.
    § 2. Krewnych w tym samym stopniu obciąża obowiązek alimentacyjny w
    częściach odpowiadających ich możliwościom zarobkowym i majątkowym.

    [...]
    Art. 133. § 1. Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem
    dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba
    że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego
    utrzymania i wychowania.

    § 2. Poza powyższym wypadkiem uprawniony do świadczeń alimentacyjnych jest
    tylko ten, kto znajduje się w niedostatku.

    [...]

    Art. 135. § 1. Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od
    usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych
    możliwości zobowiązanego.
    § 2. Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest
    jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, może polegać także, w całości
    lub części, na osobistych staraniach o jego utrzymanie lub wychowanie.

    Tak wiec rodzicowi przysluguje roszczenie o alimenty od swoich dzieci (ale
    i od dalszych zstepnych tez) tylko wtedy gdy pozostaje w niedostatku i
    zalezy od usprawiedliwionych potrzeb rodzica i od zarobkowych i
    majątkowych możliwości dziecka. Poza tym nalezy dodac, ze ten obowiazek
    alimentacyjny w pierwszej kolejnosci ciazy na dzicku pozostajacego w
    niedostatku, a dopiero w dalszej kolejnosci ewentualnie na zyjacych
    jeszcze jego rodzicach.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-