  • 1. Data: 2005-06-03 06:49:22
    Temat: Zwolnienie z pracy za spoznienie.
    Od: "natasza" <1...@w...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów.

    Moj kolega pracuje w Solidzie,a raczej pracowal.Kiedys spoznil sie do pracy
    15 min,czekal na niego kierownik i zaraz pozniej zadzwonil w tej sprawie do
    dyrekcji Solidu,do samego prezesa do warszawy.Z powodu tego jednedo
    spoznienia,z ktorego zreszta kolega sie wytlumaczyl,kierownik zrobil wielka
    afere,w zwiazku z czym obecnie moj kolega stracil prace.Dostal propozycje
    rozwiazania umowy za porozumieniem stron.Jako przyczyne rozwiazania umowy z
    nim podali mu wlasnie to spoznienie do pracy,do tego nalozyli na niego
    jeszcze kare pieniezna za spoznienie w wysokosci 100 PLN.Chcialabym sie
    dowiedziec,czy z takiego powodu czlowiek moze zostac zwolniony z pracy,jest
    to jedno spoznienie!!Na takiej podstawie mozna zwolnic pracownika??Czy maja
    prawo jeszcze dodatkowo nalozyc na niego kare pieniezna?? A jezeli on sie
    nie zgodzi na rozwiazanie za porozumieniem stron : namawiam go zeby sie nie
    zgodzil,ze wtedy go nie zwolnia,bo nie jest to podstawa do dyscyplinarki.
    Poradzcie,prosze,co powinien zrobic,bo czlowiek jest troszke zdolowany.

    Z gory dziekuje

  • 2. Data: 2005-06-03 06:52:28
    Temat: Re: Zwolnienie z pracy za spoznienie.
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W odpowiedzi na wypowiedź
    <news:2c748$429ffd73$5390552b$24448@news.chello.pl> autorstwa niejakiego
    natasza wyjaśniam co następuje:

    > czy z takiego powodu czlowiek moze zostac zwolniony z pracy

    Zważ, że mówimy o firmie ochroniarskiej, nie warzywniaku, pod którym
    ustawi się poirytowana kolejka.
    Podejrzewam, że regulamin pracy albo UZUP Solid Security stanowi o
    obowiązkach pracowników, wśród których szczególny nacisk kładzie się na
    solidność i przestrzeganie czasu pracy - z zagrożeniem art. 52 za
    spóźnianie się.

    --
    Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 3. Data: 2005-06-03 06:56:49
    Od: "natasza" <1...@w...pl>

    No tak,ale on w sumie, nie pracuje w brygadzie,jest po prostu pracownikiem
    ochrony na obiekcie.Przy czym,jego spoznienie, nie stanowilo zadnego
    zagrozenia dla obiektu,bo bylo jeszcze dwoch innych pracownikow ochrony.

  • 4. Data: 2005-06-03 07:02:33
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > afere,w zwiazku z czym obecnie moj kolega stracil prace.Dostal propozycje
    > rozwiazania umowy za porozumieniem stron.

    stracił już .... czy dopiero dostał propozycję ?

    >Jako przyczyne rozwiazania umowy z
    > nim podali mu wlasnie to spoznienie do pracy,

    na mocy porozumienia ..... i podawana jest przyczyna ?

    >do tego nalozyli na niego
    > jeszcze kare pieniezna za spoznienie w wysokosci 100 PLN.

    pracodawca może stosować tylko odpowiedzialność porządkową, przewidziana jest
    tam kara pieniężna, za opuszczanie miejsca pracy bez usprawiedliwienia, jednak
    procedura karania jest nie taka prosta (wysłuchanie, ocena zachowania winy itd)
    a nie odrazu bach i kara, ponadto kara pieniężna to najcięższa kara, więc z tego
    co piszesz, w tym przypadku w mojej ocenie kara jest nieadekwatna do zachowania
    pracownika. Poza tym jest tryb odwoławczy od nałożynych kar, jeśli jest
    członkiem związku to jeszcze lepiej.

    >Chcialabym sie
    > dowiedziec,czy z takiego powodu czlowiek moze zostac zwolniony z pracy,jest
    > to jedno spoznienie!!

    Musi usprawiedliwić to spóźnienie, rozp mpips z 15 maja 1996r. dz.u. 60, poz 281
    Może pracodawca zrobić to z art 52 ust 1 jednak w mojej ocenie, byłby to
    przegrany dla niego proces, albowiem jednorazowe zachowanie, zakładając że takie
    jest, w mojej ocenie nie pozwala twierdzić, iż doszło do ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowiązków pracowniczych, w korelacji z faktem, iżjak piszesz
    wcześniej nieobecność została usprawiedliwiona.

> [...]
    > zgodzil,ze wtedy go nie zwolnia,bo nie jest to podstawa do dyscyplinarki.
    > Poradzcie,prosze,co powinien zrobic,bo czlowiek jest troszke zdolowany.

    Nie chcę być złymdoradcom, ale ja bym się nie zgadzał na porozumienie, nie chce
    mi się wierzyć, iż pracodawca który tak się poruszył wykroczeniem pracownika, że
    nakłada na niego karę pieniężną, nie rozwiązuje z nim umowy w trybie 52, a
    proponuje mu porozumienie .... dlaczego .... bo zdaje sobie sprawe ze z 52 nie
    zwolni pracownika, bonarazi się na proces.

    Do rozważenia pozostaje jeszcze kwestia kary pieniężnej, napiszcoś więcej w
    jakim trybie została ona nałozona ?

  • 5. Data: 2005-06-03 07:05:24
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W odpowiedzi na wypowiedź
    <news:ce7a0$429fff34$5390552b$24865@news.chello.pl> autorstwa niejakiego
    natasza wyjaśniam co następuje:

    > jest po prostu pracownikiem
    > ochrony na obiekcie.Przy czym,jego spoznienie, nie stanowilo zadnego
    > zagrozenia dla obiektu,bo bylo jeszcze dwoch innych pracownikow ochrony.

    OK, czyli ma pilnować obiektu czego nie robił, a plan ochrony (albo
    umowa z klientem) przewiduje trzy dusze a nie dwie - co z punktu
    widzenia kontrahenta stanowi niewłaściwe wykonanie umowy.
    Obawiam się, że nic z tego nie będzie, aczkolwiek można zawsze z
    dyscyplinarką iść do sądu. Orzecznictwo jest tak różne, że trudno
    wnioskować bez dokładniejszego zapoznania się ze sprawą.

  • 6. Data: 2005-06-03 07:10:29
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W odpowiedzi na wypowiedź <news:0b1e.00000ce3.42a00088@newsgate.onet.pl>
    autorstwa niejakiego l...@v...pl wyjaśniam co następuje:

    > nieobecność została usprawiedliwiona.

    Po pierwsze nie wiesz jak usprawiedliwiona (niedawno widziałem takie:
    "zjadłam grzybów, zatrułam się, więc wypiłam kilka kieliszków wódki i
    poczułam się źle i nie mogłam wstawić się do pracy"), po drugie weź pod
    uwagę, że nawet jednorazowe zachowanie w przypadku pracownika ochrony
    może stanowić przesłankę do wypowiedzenia kontraktu przez kontrahenta.
    A tu _może_ wejść w grę art. 114 kp.

  • 7. Data: 2005-06-03 07:16:50
    Od: "natasza" <1...@w...pl>

    Rozwiazanie umowy nastapi dopiero 20.06. wtedy maja nadejsc papiery z
    warszawy,ktore ma podpisac.Zastanawia mnie to wszystko,bo generalnie,w
    przypadku,gdy ktorys z pracownikow sie spoznial do pracy,to nie bylo z tego
    zadnej afery,zabierali mu tylko dniowke i tyle.A w tym jednym
    przypadku-wielkie bum,bo sprawa doszla do prezesa,bo doniesli na
    niego.P.Wojtaczka( to jakis tam przelozony w krakowskim biurze ),powiedzial
    mu tylko tyle,ze zostal zwolniony z powodu spoznienia do pracy,ze proponuja
    mu rozwiazanie umowy za porozumieniem stron,ze ma zdac ubrania i zaplacic
    100 PLN,za ( doslownie ) buty i spodnie i drugie 100 PLN-jest to obciazenie
    finansowe za spoznienie do pracy-i tyle, bo takie sa przepisy.
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2005-06-03 07:22:34
    Od: "natasza" <1...@w...pl>

    Jako usprawiedliwienie podal:
    - w grafiku byl wystawiony na godz.9.00, o godzinie 7.00 zadzwonili do niego
    ze nastapila zmiana i ma sie wstawic na obiekt na 8.00. Spoznil sie bo stal
    w korkach.

  • 9. Data: 2005-06-03 07:25:16
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 3 cze o godzinie 08:52, na pl.soc.prawo, Olgierd napisał(a):

    > Zważ, że mówimy o firmie ochroniarskiej, nie warzywniaku, pod którym
    > ustawi się poirytowana kolejka.

    No i co z tego że firma ochroaniarska?
    Prawo Pracy jest jedno dla wszystkich *pracowników* i *pracodawców*.

> [...]
    > obowiązkach pracowników, wśród których szczególny nacisk kładzie się na
    > solidność i przestrzeganie czasu pracy - z zagrożeniem art. 52 za

    Jakie *spóźnianie się*?
    Pytająca pisała o jednym incydencie a Ty generalizujesz.

    Ponadto, skoro zrobiła się awantura, nasz bohater mógł skorzystać z
    'pijackiego urlopu' - są 4 takie dni w roku do wykorzystania.
    Wystarczy nawet zadzwonić i przekazać przełożonemu: "dzisiaj mnie nie
    będzie - biorę pierwszy dzień urlopu".

    Co do rozwiązania umowy o pracę:
    - jakie to 'porozumienie' skoro wpisuje się naruszenie obowiązków
    pracowniczych?
    Skąd taka kara finansowa?
    Jej wysokość jest współmierna do zarobków?
    czyli skoro za 15 minut jet 100zł to należy przyjąć że ten pracownik
    zarabia 400zł na godzinę - tak?
    Idąc dalej - to po pierwszym miesiącu pracy z taka stawką - przestaje
    płacić ZUS - ponieważ osiąga się górną granicę ograniczenia składek :P

    --
    Herbi
    03-06-2005 09:25:01

  • 10. Data: 2005-06-03 07:29:25
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W odpowiedzi na wypowiedź
    <news:5f429$42a0053e$5390552b$26173@news.chello.pl> autorstwa niejakiego
> [...]

    > ze nastapila zmiana i ma sie wstawic na obiekt na 8.00. Spoznil sie bo stal

    Brzmi sensownie, IMHO dyscyplinarka się nie utrzyma.