  • 1. Data: 2005-06-03 06:46:55
    Temat: związki zawodowe - ochrona 32 - trudne dla odważnych
    Od: l...@v...pl

    Problem dotyczy ochrony z art 32 ust. o zw.zwodowych oto kilka pytań.

    1. Czy członek zarządu, objęty będzie ochroną, na mocy uchwały, jeśli po
    skończonej kadencji :
    - wystąpił ze związku ?
    - związek rozwiązał się ?

    2. Czy uprawnienia z 32 ust. o zw.zawod przysługują TYLKO:
    - organizacji związk. skupiającej min. 10 członków art. 25 (1) ust.o zw.zawod ?
    - czy przysługiwać będą organizacji nie spełniającej wymogu art. 25 (1)kp, ale
    reprezentatywnej na mocy art. 241 (25a) k.p. ?

    bardzo dziękuję za rozważania z chęcią poklikam na gg 4213716

  • 2. Data: 2005-06-03 07:02:28
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    W odpowiedzi na wypowiedź <news:0b1e.00000cd4.429ffcde@newsgate.onet.pl>
    autorstwa niejakiego l...@v...pl wyjaśniam co następuje:

    > 1. Czy członek zarządu, objęty będzie ochroną, na mocy uchwały, jeśli po
    > skończonej kadencji :
    > - wystąpił ze związku ?
    > - związek rozwiązał się ?

    Nie i nie. Ochroną objęci są członkowie ZZ a nie byli czlonkowie ZZ.

> [...]
    > - czy przysługiwać będą organizacji nie spełniającej wymogu art. 25 (1)kp, ale
    > reprezentatywnej na mocy art. 241 (25a) k.p. ?

    Ale które uprawnienia z art. 32 uzz? IMHO czym innym jest ust. 1 a ust.
    4; do uprawnień z ust. 1 konieczne jest spełnianie warunków z art. 25(1)
    uzz, podczas gdy ust. 4 wprost odnosi się do art. 241(25a) kp.

    --
    Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 3. Data: 2005-06-03 07:15:59
    Od: l...@v...pl

    > W odpowiedzi na wypowiedź <news:0b1e.00000cd4.429ffcde@newsgate.onet.pl>
    > autorstwa niejakiego l...@v...pl wyjaśniam co następuje:

    > Nie i nie. Ochroną objęci są członkowie ZZ a nie byli czlonkowie ZZ.

    Czyli ochrona wynikająca z uchwały, idzie za istnieniem członkowstwa w związku a
    także pozostaje jedynie ważna w okresie kiedy funkcjonuje związek i kiedy
    działacz jest jego członkiem, z tego należy wnosić ?

    > Ale które uprawnienia z art. 32 uzz? IMHO czym innym jest ust. 1 a ust.
    > 4; do uprawnień z ust. 1 konieczne jest spełnianie warunków z art. 25(1)
    > uzz, podczas gdy ust. 4 wprost odnosi się do art. 241(25a) kp.

    Ważne rozgraniczenie, masz racje, a zatem

    1. jest organizacja NIEreprezenatywna ale spełniająca warunek 25/1/ uzz, ochroną
    objęty jest tylko 1 członek (32 ust 6),
    - co stanie się w sytuacji, kiedy związek ten przestanie spełniać warunek 25/1/
    uzz ?

    2 co stanie się w sytuacji, kiedy związek REPrezentatywny, spełniający 25/1/ uzz
    - przestanie być reprezentatywny ale będzie 25/1/, czy straci moc uchwała
    - przestanie być reprezentatywny i nie spełnia 25/1/

    3. w przypadku upadłości, likwidacji zakładu - ochrona całkiem wygasa ?

  • 4. Data: 2005-06-03 08:27:11
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    l...@v...pl napisał(a):

    > Czyli ochrona wynikająca z uchwały, idzie za istnieniem członkowstwa w związku a
    > także pozostaje jedynie ważna w okresie kiedy funkcjonuje związek i kiedy
    > działacz jest jego członkiem, z tego należy wnosić ?

    Z treści przepisu:

    ... wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z imiennie wskazanym
    uchwałą zarządu jego *członkiem* lub z innym pracownikiem *będącym
    członkiem* danej zakładowej organizacji związkowej, upoważnionym do
    reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy ...

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 5. Data: 2005-06-03 09:42:54
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > członkiem* danej zakładowej organizacji związkowej, upoważnionym do
    > reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy ...

    Ok czyli ochrona idzie za *członkowstwem w związku* teraz pytanie dalsze czy za
    członkowstwem w KAŻDYM związku ?

    - nawet w związku który nie skupia min. 10 pracowników 25 /1/ ust. o zz. ?

  • 6. Data: 2005-06-03 10:17:59
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    l...@v...pl napisał(a):

    > Ok czyli ochrona idzie za *członkowstwem w związku* teraz pytanie dalsze czy za
    > członkowstwem w KAŻDYM związku ?

    W danym związku, który zapewnia ochronę.

    > - nawet w związku który nie skupia min. 10 pracowników 25 /1/ ust. o zz. ?

    W tym nie bo przepis wyraźnie mówi że prawa przysługują tylko
    organizacją, które skupiają co najmniej 10 członków.

  • 7. Data: 2005-06-03 10:32:37
    Od: l...@v...pl

    > W danym związku, który zapewnia ochronę.

    > W tym nie bo przepis wyraźnie mówi że prawa przysługują tylko
    > organizacją, które skupiają co najmniej 10 członków.

    No i jesteśmy w pkt. wyjścia, jednak mam komentarz K.W.Barana cyt:"Innym
    problemem gwarancji stabilności zatrudnienia działaczyzwiązkowych jest kwestia,
    czy ochrona z 32 ma zastosowanie w sytuacji gdy zakł.org.związk. liczy mniej niż
    10 członków o statusie pracowniczym. Art 25/1/ ust. 1 ust o zw.zawod. pozbawia
    taką organizację uprawnień. Ze swej strony reprezentuję zapatrywanie, iż ów
    przepis nie uchyla ochrony trwałościstosunku pracy, ponieważ odnosi się on do
    uprawnień organizacji związkowej, A NIE CZŁONKÓW, Jako przepis szczególny nie
    może być on rozszerzająco interpretowany. W efekcie działacze małych organizacji
    związkowych por. 32 ust 6 zachowują gwarancje stabilizacji stosunku pracy nawet
    wówczas gdy zrzeszający ich związek na podstawie art 25 /1/ ust 1 utracił
    kompetencje w sferze reprezentacji pracowników"

    Wg. mnie kolejny problem to taki kiedy uchwała wskazuje np. 3 członków zarządu,
    uchwała wydana kiedy związek skupiał jeszcze np. 30 złonków, a 32 ust 6 mówi o
    max 1 osobie podlegającej ochronie w sytuacji kiedy związek nie skupia
    jużtakiejilości 241/25a/, więc org. związkowa nie skupiająca 25/1/ musiałaby
    podjąć uchwałę o zmianie zasad ochrony, jednak pozbawiona jest przecież
    możliwości działania bo nie skupia min. 10 pracowników, ale wówczas moim
    zdaniem zadziała 32 ust 8, co wy na to ?