    From: l...@v...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zwolnienie z pracy za spoznienie.
    Date: 3 Jun 2005 09:02:33 +0200

    > Witam Szanownych Grupowiczów.
    >
    > Moj kolega pracuje w Solidzie,a raczej pracowal.Kiedys spoznil sie do pracy
    > 15 min,czekal na niego kierownik i zaraz pozniej zadzwonil w tej sprawie do
    > dyrekcji Solidu,do samego prezesa do warszawy.Z powodu tego jednedo
    > spoznienia,z ktorego zreszta kolega sie wytlumaczyl,kierownik zrobil wielka
    > afere,w zwiazku z czym obecnie moj kolega stracil prace.Dostal propozycje
    > rozwiazania umowy za porozumieniem stron.

    stracił już .... czy dopiero dostał propozycję ?

    >Jako przyczyne rozwiazania umowy z
    > nim podali mu wlasnie to spoznienie do pracy,

    na mocy porozumienia ..... i podawana jest przyczyna ?

    >do tego nalozyli na niego
    > jeszcze kare pieniezna za spoznienie w wysokosci 100 PLN.

    pracodawca może stosować tylko odpowiedzialność porządkową, przewidziana jest
    tam kara pieniężna, za opuszczanie miejsca pracy bez usprawiedliwienia, jednak
    procedura karania jest nie taka prosta (wysłuchanie, ocena zachowania winy itd)
    a nie odrazu bach i kara, ponadto kara pieniężna to najcięższa kara, więc z tego
    co piszesz, w tym przypadku w mojej ocenie kara jest nieadekwatna do zachowania
    pracownika. Poza tym jest tryb odwoławczy od nałożynych kar, jeśli jest
    członkiem związku to jeszcze lepiej.

    >Chcialabym sie
    > dowiedziec,czy z takiego powodu czlowiek moze zostac zwolniony z pracy,jest
    > to jedno spoznienie!!

    Musi usprawiedliwić to spóźnienie, rozp mpips z 15 maja 1996r. dz.u. 60, poz 281
    Może pracodawca zrobić to z art 52 ust 1 jednak w mojej ocenie, byłby to
    przegrany dla niego proces, albowiem jednorazowe zachowanie, zakładając że takie
    jest, w mojej ocenie nie pozwala twierdzić, iż doszło do ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowiązków pracowniczych, w korelacji z faktem, iżjak piszesz
    wcześniej nieobecność została usprawiedliwiona.

    >Na takiej podstawie mozna zwolnic pracownika??Czy maja
    > prawo jeszcze dodatkowo nalozyc na niego kare pieniezna?? A jezeli on sie
    > nie zgodzi na rozwiazanie za porozumieniem stron : namawiam go zeby sie nie
    > zgodzil,ze wtedy go nie zwolnia,bo nie jest to podstawa do dyscyplinarki.
    > Poradzcie,prosze,co powinien zrobic,bo czlowiek jest troszke zdolowany.

    Nie chcę być złymdoradcom, ale ja bym się nie zgadzał na porozumienie, nie chce
    mi się wierzyć, iż pracodawca który tak się poruszył wykroczeniem pracownika, że
    nakłada na niego karę pieniężną, nie rozwiązuje z nim umowy w trybie 52, a
    proponuje mu porozumienie .... dlaczego .... bo zdaje sobie sprawe ze z 52 nie
    zwolni pracownika, bonarazi się na proces.

    Do rozważenia pozostaje jeszcze kwestia kary pieniężnej, napiszcoś więcej w
    jakim trybie została ona nałozona ?