  • 1. Data: 2003-06-05 14:18:06
    Temat: Zmiana warunków pracy bez wypowiedzenia.
    Od: m...@p...onet.pl

    Czy w tej sytuacji mają zastosowanie te same przepisy co w przypadku
    wypowiedzenia warunków pracy i płacy? Jeśli tak to czy prawo pracownika do
    nieprzyjęcia nowych warunków liczy się od pierwszego dnia na nowytm
    stanowisku, pomimo, że umowa przewiduje pracę na poprzednim stanowisku?
    Mam umowę do końca września na czas określony, ale na innym stanowisku. Czy to
    jest podstawą do rozwiązania stosunku pracy przez pracownika, ale ze skutkiem,
    jak by umowa została wypowiedziana przez pracodawcę?

    Poproszę o podstawę prawną. Orzecznictwo mile widziane. Dzięki.

    Maciek

  • 2. Data: 2003-06-05 15:28:26
    Temat: Re: Zmiana warunków pracy bez wypowiedzenia.
    Od: "weronika " <w...@N...gazeta.pl>

    m...@p...onet.pl napisał(a):

    > Czy w tej sytuacji mają zastosowanie te same przepisy co w przypadku
    > wypowiedzenia warunków pracy i płacy?

    Zmiana warunków pracy i płacy wymaga zachowania takiego samego okresu
    wypowiedzenia, jak w przypadku wypowiedenia umowy o pracę. Bo jest to w
    istocie wypowiedzenie umowy w określonym zakresie.
    Art. 42 kp. Oczywiście dotyczy to tylko zmian niekorzystnych dla pracownika.

> [...]
    > stanowisku, pomimo, że umowa przewiduje pracę na poprzednim stanowisku?
    > Mam umowę do końca września na czas określony, ale na innym stanowisku.

    Istotne jest, ile wynosi okres wypowiedzenia dotychczasowych warunków, który
    jest taki sam jak okres wypowiedzenia umowy o pracę. W przypadku umowy na
    czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, strony mogą przewidzieć
    dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za dwutygodniowym
    wypowiedzeniem (art. 33 kp). Dopiero po tym okresie pracownik pracuje na
    nowych warunkach.
    Gdyby w umowie nie był określony okres wypowiedzenia, to nie mogłoby ono
    nastąpć przed upływem okresu, na jaki strony zawarły umowę.

    W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków pracy lub
    płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego
    wypowiedzenia. Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia
    nie złoży oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa
    się, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające warunki
    pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. W razie braku
    takiego pouczenia, pracownik może do końca okresu wypowiedzenia złożyć
    oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków.
    Ale:
    Wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy lub płacy nie jest wymagane w
    razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami
    pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nie
    przekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to
    obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika.

    Właśnie taki jest skutek.
    W.