  • 1. Data: 2012-11-02 16:23:07
    Temat: Zamówienia publiczne - zmiany po terminie umownym
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    Witam!

    Umowa na roboty budowlane podaje termin zakończenia robót.
    Podaje też okres gwarancji.
    Załóżmy, że roboty wg umowy mają być zakończone do dnia 15.10.2012.
    Okres gwarancji niech sobie wynosi 24m-ce od daty zakończenia (lub odbioru -
    nie ważne...) robót.

    Czy jeśli wykonawca robót, opierdzielając się mocno, nie zakończył robót w
    terminie umownym a inwestor/zamawiający nie mając argumentacji dla
    aneksowania/wydłużenia terminu realizacji robót poinformował o rozpoczęciu
    naliczania kar zgodnie z umową, to mamy tu do czynienia z umową trwającą?
    Czy po umownym okresie zakończenia robót (niedotrzymanym) można wprowadzić
    jakieś zmiany do umowy? Np. po terminie zakończenia robót wykonawca dokonał
    jakichś rozbiórek i wyszło, że trzeba zmienić założenia projektowe i
    wprowadzić jakieś roboty zamienne. Czy wobec upłynięcia terminu na
    realizację robót możliwe jest wprowadzenie zmian do umowy?

    Do kiedy można mówić o trwaniu/obowiązywaniu umowy? Czy aż do zakończenia
    okresu gwarancyjnego? Czy tylko do terminu przewidzianego na zakończenie
    robót? Czy może do czasu faktycznego zakończenia tych robót?
    Mam wrażenie, że z ustawy pzp to nie wynika. Nie wiem, w jakich innych
    przepisach mogłoby to być określone.

    Z góry dzięki za Wasze sugestie/podpowiedzi

  • 2. Data: 2012-11-02 18:22:12
    Od: AdamS <f...@f...pl>

    Dnia Fri, 2 Nov 2012 16:23:07 +0100, Robert napisał(a):

> [...]
    > naliczania kar zgodnie z umową, to mamy tu do czynienia z umową trwającą?

    tak, chyba że mówimy o naliczaniu kar w związku z wypowiedzenmim umowy
    przez zamawijącego w związku z nienależytym jej wykonaniem ze strony
    wykonawcy - bo tak też można

> [...]
    > wprowadzić jakieś roboty zamienne. Czy wobec upłynięcia terminu na
    > realizację robót możliwe jest wprowadzenie zmian do umowy?

    To zależy jak zamawiający przewidział taką sytuację w siwz na etapie
    postępowania. Jeśli nie przewidział w ogóle to nic nie może zrobić w
    trwającej umowie.

    > Do kiedy można mówić o trwaniu/obowiązywaniu umowy? Czy aż do zakończenia
    > okresu gwarancyjnego? Czy tylko do terminu przewidzianego na zakończenie
    > robót? Czy może do czasu faktycznego zakończenia tych robót?

    do faktycznego zakończenia i odbioru robót lub do jej wypowiedzenia

    > Mam wrażenie, że z ustawy pzp to nie wynika. Nie wiem, w jakich innych
    > przepisach mogłoby to być określone.

    Kwestie umów w pzp reguluje dział IV (w szczególności patrz art. 144)
    ponadto pzp w sprawach nieuregulowanych odsyła do KC

    > Z góry dzięki za Wasze sugestie/podpowiedzi

    proszę

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 3. Data: 2012-11-02 20:59:33
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "AdamS" napisał:

    > To zależy jak zamawiający przewidział taką sytuację w siwz na etapie
    > postępowania. Jeśli nie przewidział w ogóle to nic nie może zrobić w
    > trwającej umowie.

    Umowa (stanowiąca część SIWZ) przewiduje możliwość wprowadzania zmian. Nie
    ma tam natomiast odniesienia do wprowadzania tych zmian PO umownym terminie
    zakończenia robót. Zakładam, że domyślnie wychodzi się z założenia, że
    wszelkie zmiany będą wprowadzane w okresie trwania umowy, tj. przed umownym
    terminem zakończenia robót. (no chyba, że to tylko moja interpretacja ;-) )

    > do faktycznego zakończenia i odbioru robót lub do jej wypowiedzenia

    Takie rozumowanie by mi pasowało. Ale z czego to wynika?

    > Kwestie umów w pzp reguluje dział IV (w szczególności patrz art. 144)
    > ponadto pzp w sprawach nieuregulowanych odsyła do KC

    Art. 144 to taka 'oczywista oczywistość' ;-) dla zajmujących się
    zamówieniami. Niestety nie rozstrzyga się tu sprawy "trwania" umowy.
    Znacz trochę KC? Odeślesz do jakiegoś art?

    Dzięki bardzo za podpowiedzi.

  • 4. Data: 2012-11-03 15:34:53
    Od: AdamS <f...@f...pl>

    Dnia Fri, 2 Nov 2012 20:59:33 +0100, Robert napisał(a):

> [...]
    > terminem zakończenia robót. (no chyba, że to tylko moja interpretacja ;-) )

    Zazwyczaj zamawiający przewiduje możliwość wprowadzenia zmian po to by
    mieć pole manewru w sytuacjach nieprzewidzianych ale niewynikających z
    niechęci czy opierdzielania się którejść ze stron. Jak wcześniej
    napisałeś zamawiajacy rozpoczął naliczanie kar zatem wnioskuję, że nie
    mógł skorzystać z wprowadzania zmian.

    > Takie rozumowanie by mi pasowało. Ale z czego to wynika?

    Przede wszystkim z przedmiotu umowy. Umowa kończy się z chwilą wykonania
    przedmiotu umowy i zapłaty lub po skutecznym wypowiedzeniu lub
    odstąpieniu. W chwili upłynięcia terminu wykonania robót umowa się nie
    kończy. W tym terminie zamawiający uzyskuje podstawę do naliczania kar
    za zwłokę lub wypowiedzenia umowy z winy wykonawcy.

    > Art. 144 to taka 'oczywista oczywistość' ;-) dla zajmujących się
    > zamówieniami. Niestety nie rozstrzyga się tu sprawy "trwania" umowy.
    > Znacz trochę KC? Odeślesz do jakiegoś art?

    tytuł VII wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania art. 450 i
    dalsze
    tytuł XVI umowa o roboty budowlane art. 647 i dalsze

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 5. Data: 2012-11-03 22:11:09
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "AdamS" napisał:
    > tytuł VII wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania art. 450 i
    > dalsze
    > tytuł XVI umowa o roboty budowlane art. 647 i dalsze

    Dzięki Ci bardzo!
    Zagłębiam się w lekturze :-)

  • 6. Data: 2012-11-05 10:26:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Nov 2012, AdamS wrote:

    > Przede wszystkim z przedmiotu umowy. Umowa kończy się z chwilą wykonania
    > przedmiotu umowy i zapłaty lub po skutecznym wypowiedzeniu lub
    > odstąpieniu.

    W którymś miejscu wątku korciło mnie, aby się odezwać, ale właśnie
    powyższy problem mnie powstrzymał.
    Otóż IMVHO umowa nie kończy się z dniem wykonania, wypowiedzenia
    lub odstąpienia. Pozostaje sprawa co najmniej świadczeń gwarancyjnych,
    o ile zostały uregulowane w tej umowie :)
    Skłonny jestem się zgodzić, że ew. roszczenia o charakterze
    ustawowym (z rękojmi, odpowiedzialności za produkt niebezpieczny
    itede) można rozpatrywać jako oddzielne zobowiązanie.
    Jednostronne roszczenie, w roli "odszkodowania".
    Ale jeśli w umowie jest zapis "udziela gwarancji o okresie trwania
    1 rok od wykonania przedmiotu umowy, w zakresie...", to (IMVHO) umowa
    trwa jeszcze po "wykonaniu", bo dlaczego by nie?

    > W chwili upłynięcia terminu wykonania robót umowa się nie kończy.

    Ano.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-11-05 18:40:39
    Od: AdamS <f...@f...pl>

    Dnia Mon, 5 Nov 2012 10:26:28 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Otóż IMVHO umowa nie kończy się z dniem wykonania, wypowiedzenia
    > lub odstąpienia. Pozostaje sprawa co najmniej świadczeń gwarancyjnych,
    > o ile zostały uregulowane w tej umowie :)

    skoro nastąpi skuteczne wypowiedzenie/odstąpienie od umowy wraz z
    wynikającymi z tego faktu kosekwencjami w postaci np zapłaty kar
    umownych to kogo potem obchodzą zapisy w umowie dot.gwarancji?

    > Ale jeśli w umowie jest zapis "udziela gwarancji o okresie trwania
    > 1 rok od wykonania przedmiotu umowy, w zakresie...", to (IMVHO) umowa
    > trwa jeszcze po "wykonaniu", bo dlaczego by nie?

    W takim brzmieniu umowy zgodzę się tobą.

    Aczkolwiek czy w umowie z zapisem o treści:

    X. Od chwili odbioru przedmiotu umowy dostawca udzieli kupującemu 24
    miesięcznej gwarancji na podstawie dokumentu gwarancyjnego dostarczonego
    w terminie odbioru przedmiotu umowy.

    - po terminie odbioru dalej obowiązuje umowa czy też dokument
    gwarancyjny?

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 8. Data: 2012-11-05 19:36:43
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "AdamS" napisał:
> [...]
    > w terminie odbioru przedmiotu umowy.
    > - po terminie odbioru dalej obowiązuje umowa czy też dokument gwarancyjny?

    No właśnie. Tego mniej-więcej dotyczyło pytanie.

    Z tego co się dziś dowiedziałem, to osoba mnie pytająca kontaktowała się z
    jakimś specem od Pzp, ten z kolei podpytywał "firmowego" prawnika i
    ustalono, że lepiej nie dawać "furtki" ewentualnym kontrolerom (budżetówka,
    więc wiecznie siedzą im na głowie nikowce, audytorzy i inni sprawdzacze) i
    nie spisywać aneksu do umowy PO umownym terminie zakończenia robót.
    Okazuje się, że nie jest to taki błahy problem - nie bardzo są podstawy do
    jednoznacznego zajęcia stanowiska na TAK lub na NIE.

  • 9. Data: 2012-11-05 22:50:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Nov 2012, AdamS wrote:

    > skoro nastąpi skuteczne wypowiedzenie/odstąpienie od umowy wraz z
    > wynikającymi z tego faktu kosekwencjami w postaci np zapłaty kar
    > umownych to kogo potem obchodzą zapisy w umowie dot.gwarancji?

    Wtedy nie.
    Ale skoro sprawa jest rozpatrywana w stanie w którym tego
    nie osiągnięto, to jeszcze nie są "skreślone".

    [...]
> [...]
    > w terminie odbioru przedmiotu umowy.
    >
    > - po terminie odbioru dalej obowiązuje umowa czy też dokument

    Wot zagwozdka.
    Masz łatwiejsze pytania? ;) - ale spróbuję.
    Mamy umowę zobowiązującą w umowie o usługę.
    W sumie z cywilnoprawnego p. widzenia wolno, czemu nie.
    Co obrócę, to mi wychodzi ze wolno ;)

    Ale zupełnie inne pytanie, to co będzie z wykazaniem należności,
    określeniem momentu podatkowego i zaksięgowaniem opłaty za tę
    gwarancję.
    Wychodzi, że to jest odrębna umowa :)
    (znaczy ta umowa gwarancyjna, zawarta na podstawie umowy
    zobowiązującej zawartej w umowie o usługę).
    Zgadza się? No to osobna faktura itede (dobra, osobna pozycja
    na fakturze).
    No i pytam, dlaczego w przypadku "publicznym" miałaby być
    udzielona w wolnej ręki? :]
    Jak operator mi, konsumentowi, zapodaje telefon do usługi,
    pozycja "aparat: 1zł" przechodzi w oparciu o "uzasadniony
    rabat" (mam na myśli nierynkową cenę). Ale i tak umowa
    jest jedna, "powiązana", a nie tak jak proponujesz, oddzielnie.
    A hasło "zamówienie publiczne" to chyba nie ten przypadek? :)

    pzdr, Gotfryd