  • 381. Data: 2024-04-19 09:53:54
    Temat: Re: Zakonnica orzecznikiem ZUS i ginekologiem [Rybnik - 100+ dni prosto z Das Onet]
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 18 Apr 2024 18:17:42 +0200, Shrek napisał(a):

    > Natomiast całkiem
    > niedawno oczywiste dla nauki było że rasy istnieją. Teraz podobno nie
    > istnieją. Ktoś musiał/musi się mylić - chcesz powiedzieć że XX wieczna
    > nauka się fundamentalnie myliła?

    W XIX wieku fizycy uważali, że istnieją cieplik i eter.
    Teraz już tak nie myślą.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    https://sites.google.com/view/gtracz

  • 382. Data: 2024-04-19 09:55:07
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 18 Apr 2024 18:02:04 +0200, Shrek napisał(a):

    > jak lewaków odrzuca od centrum, to centrum odsuwa się na
    > od lewaków - na prawo.

    To zrozumiałem, ale dalej nie wiem, co to ma wspólnego z III zasadą
    dynamiki.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    https://sites.google.com/view/gtracz

  • 383. Data: 2024-04-19 10:18:23
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 19.04.2024 o 05:58, Shrek pisze:

    > Bo problem mam z kwiatkiem, który twierdzi że nauka twierdzi że nie ma ras.

    Mam specjalnie dla ciebie kłamać, że tak nie twierdzi?
    Masz problem z nauką, a nie ze mną.

    A szury miały rację.
    Piotr

  • 384. Data: 2024-04-19 11:26:03
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 18.04.2024 o 18:17, Shrek pisze:

    > Może. Pewnie też jedzą, piją i srają. Ale co z tego wynika dla naszej
    > rozmowy?

    To, że rasiści dzielą ludzi na rasy wbrew nauce.

    > Czy ci rasiści są teraz z nami w pokoju?;)

    A dużo was tam jest?

    > A jakie uzasadnienie mają gatunki i rasy zwierząt - no to u ludzi mają
    > takie same. W sumie czemu człowiek miałby być wyjątkiem?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rasa
    "Badania DNA nie wskazują, żeby osobne, klasyfikowalne podgatunki (rasy)
    istniały w sensie biologicznym pośród ludzi współczesnych["

    > Rasa to po
    > prostu przynależność do ogreślonej grupy ludzi, która wywodzi się z
    > pewnych regionów - a że się rozjechali po świecie tego pochodzenia nie
    > zmienia.

    I nic cię nie przekona, ze czarne to czarne, a białe to białe.

    > Przydatne choćby w medycynie, gdzie różnie rasy nieco inaczej
    > reagują na leki i zapadają z inną częstotliwościa na rónże choroby.

    Daj linka do tego tłita.
    Gdzieś ci tam coś dzwoni, ale z edukacją znowu ci nie poszło.

    Spróbuj przeczytać ze zrozumieniem:
    https://www.rp.pl/nauka/art16867791-odpornosc-zalezy
    -od-rasy

    "Mimo to prof. Eileen Dolan odcina się od traktowania jej badań jako
    dowodu na istnienie różnic pomiędzy poszczególnymi rasami.
    - Myślę, że odnoszą się one raczej do małych populacji - tłumaczy
    uczona. - Gdybyśmy pobrali próbki krwi od mieszkańców innych części
    Nigerii, moglibyśmy uzyskać zupełnie inne wyniki. Podobnie sytuacja ma
    się z Afroamerykanami, których DNA jest mieszaniną genów pochodzących
    zarówno od rodowitych Afrykanów, jak i Amerykanów."

    https://www.rp.pl/ekonomia/art16781521-leczenie-szyt
    e-na-rase

    "Różnice są, to pewne. Dyskusyjną kwestią jest tylko to, jak wielkie.
    Nie brakuje naukowców, którzy hołdują poglądom dr. Richarda Lewontina,
    genetyka z Uniwersytetu Harvarda. W 1972 roku napisał on, że "pod
    względem genetycznym między dwoma osobnikami tej samej populacji jest
    większa zmienność niż między populacjami. Nie ma biologicznego
    uzasadnienia dla podziału ludzi na rasy".

    Potwierdza to prof. Aleksander Mazurek: - Na spotkaniu Międzynarodowej
    Konferencji Harmonizacji (międzynarodowej organizacji zajmującej się
    standaryzacją stosowania leków - red.) stwierdzono kilka lat temu, że
    genetyczne różnice nie mają znaczenia dla działania leków.

    Dyskusja ta przypomina mi inną, podobną, sprzed kilkudziesięciu lat.
    Tyle że wtedy hołdowało jej przekonanie, iż podatność na choroby jest
    związana z posiadaniem danej grupy krwi - opowiada prof. Jerzy Nowak. -
    Oczywiście nie jest prawdą. Owszem, gen warunkujący grupę krwi może
    leżeć na określonym chromosomie blisko genu wpływającego na skłonność na
    przykład do choroby wrzodowej. W rezultacie cechy te mogą być
    dziedziczone łącznie. Mogą, ale nie muszą - podkreśla genetyk. - Podobna
    zależność dotyczy prawdopodobnie genów determinujących kolor skóry.
    Dlatego sens ma nie tyle tworzenie leków dla ras, ile dla osób o różnych
    genotypach."

    > A że różnią się różnymi rzeczami - no najłatwiej przypisać nazwy do kolorów
    > skóry (choć nie jest do doskonały podział)

    Serio najłatwiej jest przypisać nazwy do 8 mld. odcieni skóry?

    > - wolałbyś ich dzielić po
    > długości kutasa albo średniego IQ?

    A po co?

    > Nie - a skąd wziąłeś akurat przykład płaskiej ziemi?

    Bo jest adekwatny.

    > Natomiast całkiem
    > niedawno oczywiste dla nauki było że rasy istnieją.

    Jak wiele innych rzeczy w historii ludzkości.
    Również rozumienie czym jest nauka, co to jest hipoteza... co to jest
    dowód... że jeżeli ktoś twierdzi, że rasy (wśród ludzi) istnieją, to
    jednak nie wystarczy, że twierdzi.
    No więc po tylu latach prób udowodnienia istnienia ras wśród ludzi
    wychodzi, że takich dowodów nie ma.
    Jak ktoś udowodni, że są, no to udowodni, że są.

    Twierdzisz, że są, to zamiast się pienić pokaż te dowody.

    > Teraz podobno nie
    > istnieją.

    To tak jak z bogami. Teraz podobno nie istnieją.

    > Ktoś musiał/musi się mylić - chcesz powiedzieć że XX wieczna
    > nauka się fundamentalnie myliła?

    Twierdzisz, że mycie rąk przez lekarzy to pomyłka?
    Brak wiedzy o istnieniu bakterii, to nie jest to samo co pomyłka.

    A szury miały rację.
    Piotr

  • 385. Data: 2024-04-19 12:28:52
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 19.04.2024 o 11:26, Kviat pisze:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Rasa
    > "Badania DNA nie wskazują, żeby osobne, klasyfikowalne podgatunki (rasy)
    > istniały w sensie biologicznym pośród ludzi współczesnych["

    Czyli jedne gatunki można podzielić na rasy np. wilk
    I u nich DNA wykazuje sens takiego podziału?
    https://wilkipedia.fandom.com/pl/wiki/Kategoria:Rasy

    A ludzi nie?

    Robert

  • 386. Data: 2024-04-19 16:00:57
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Czyli jedne gatunki można podzielić na rasy np. wilk
    > I u nich DNA wykazuje sens takiego podziału?
    > https://wilkipedia.fandom.com/pl/wiki/Kategoria:Rasy
    >
    > A ludzi nie?

    A ludzi nie.
    Bo u ludzi DNA nie wykazuje sensu takiego podziału.

    U psów rozróżnia się ok 300 ras, u kotów ze 40-kilka, a u ludzi
    musiałbyś pierdyliard.
    W historii już było, że zwolennicy podziału ludzi na rasy łapali się
    lewą stopą za lewe ucho i doliczyli się nawet kilkuset ras.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 387. Data: 2024-04-19 18:39:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 19.04.2024 o 16:00, Kviat pisze:

> [...]
    > W historii już było, że zwolennicy podziału ludzi na rasy łapali się
    > lewą stopą za lewe ucho i doliczyli się nawet kilkuset ras.

    Psy, koty, kury, krowy bym zostawił, bo te rasy to większość za sprawą
    człowieka.

    Wilk wydawał mi się że bez udziału człowieka w różne rasy wyewoluował.
    Czyli rasy wilków mają bardziej zróżnicowane DNA niż ludzkie?

    Robert

  • 388. Data: 2024-04-20 00:53:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-19, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Ale to nie ja - to ty twierdziłeś że to rasa czarne, bo są "ciemni":P

    Ee. Ja twierdziłem, że nie można po kolorze bo są i inne rasy o ciemnej
    karnacji.

    --
    Marcin

  • 389. Data: 2024-04-20 08:53:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ee. Ja twierdziłem, że nie można po kolorze bo są i inne rasy o ciemnej
    > karnacji.

    Wydaje mi się że paki i hindusów przywoływałeś na przykład nie murzynów
    a czarnych (w sensie rasy).

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 390. Data: 2024-04-20 08:54:27
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.04.2024 o 09:55, Olin pisze:

    > To zrozumiałem, ale dalej nie wiem, co to ma wspólnego z III zasadą
    > dynamiki.

    OK. W takim razie nie jestem w stanie wytłumaczyć;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!