  • 1. Data: 2005-07-01 16:00:53
    Temat: Zachowek a darowizna...
    Od: Przemek<j...@e...pl>

    Witam,

    Jest problem:
    Pan E za życia darowuje nieruchomość swojej wnuczce (darowizna przed notariuszem).
    Ma jeszcze syna i córkę.

    Nie ma żadnego innego majątku.

    Po śmierci Pana E jego syn wnosi pozew przeciw tej wnuczce o spłatę zachowku.
    Czy ma do tego prawo?
    Aha, no i nie ma żadnego testamentu.

    Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-07-01 16:07:59
    Temat: Re: Zachowek a darowizna...
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Przemek wrote:
> [...]
    >
    > Nie ma żadnego innego majątku.
    >
    > Po śmierci Pana E jego syn wnosi pozew przeciw tej wnuczce o spłatę zachowku.

    jesli darowizna była mniej niż 10 lat przed śmiercią to ma.

  • 3. Data: 2005-07-01 16:51:57
    Od: Przemek<j...@e...pl>

    Przypominam, że wnuczka nie jest bezpośrednią spadkobierczynią. Można prosić
    jakiś paragraf?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2005-07-01 17:12:58
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Przemek wrote:
    > Przypominam, że wnuczka nie jest bezpośrednią spadkobierczynią. Można prosić
    > jakiś paragraf?

    właśnie też mi to przyszło do głowy, czy od wnuczki można dostać zachowek.
    Nie wiem.

  • 5. Data: 2005-07-01 21:36:40
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości:

> [...]

    Jak to już słusznie tu było powiedziane ma takie prawo.

    1. Za dług spadkowy w postaci zachowku w pierwszej kolejności
    odpowiadają spadkobiercy. Jeżeli jednak uprawniony nie może uzyskać od
    spadkobierców należnego mu zachowku, odpowiedzialność ponoszą także
    osoby, które otrzymały od spadkodawcy darowiznę podlegającą doliczeniu
    do spadku.

    2. Osoby obdarowane, które nie należą do kręgu uprawnionych do
    zachowku ponoszą odpowiedzialność, jeżeli darowizna została dokonana
    przed mniej niż dziesięcioma laty, licząc od otwarcia spadku, oraz
    jeżeli istnieje wzbogacenie będące skutkiem darowizny.

    3. Obdarowani będący jednocześnie uprawnionymi do zachowku ponoszą
    odpowiedzialność niezależnie od tego, jak dawno otrzymali darowiznę.
    Granice ich odpowiedzialności wyznacza różnica pomiędzy wartością
    wzbogacenia będącego skutkiem darowizny a wartością przysługującego im
    zachowku.

    > właśnie też mi to przyszło do głowy, czy od wnuczki można dostać
    > zachowek.
    > Nie wiem.

    Nie jest dla mnie do końca jasne co znaczy "wnuczka nie jest
    bezpośrednią spadkobierczynią", ale jeśli znaczy to że żyje jej
    ojciec/matka który/a jest dzieckiem zmarłego i dlatego wnuczka nie
    dziedziczy - wtedy wystepuje sytuacja opisana w pkt.2 i wnuczka
    odpowiada za dług z tytułu zachowku tylko gdy darowizna została
    dokonana przed mniej niż dziesięcioma laty od otwarcia spadku, oraz
    jeżeli istnieje wzbogacenie będące skutkiem darowizny.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 6. Data: 2005-07-04 05:50:40
    Od: CN <b...@h...com>

    treneros napisał(a):
    > Jak to już słusznie tu było powiedziane ma takie prawo. (...)

    A co jeśli ów syn jest "niegodny" i kto ewentualnie miałby o tej
    niegodności decydować? Bo rozumiem, że wnuczka pochodzi oczywiście od
    strony córki rzeczonego Pana E, skoro syn Pana E raczy ją pozwem.
    /CN

  • 7. Data: 2005-07-04 06:28:35
    Od: CN <b...@h...com>

    witek napisał(a):

    > właśnie też mi to przyszło do głowy, czy od wnuczki można dostać
    > zachowek. Nie wiem.

    Zgodnie z art. 994 kc przy obliczaniu zachowku nie dolicza się darowizn
    dokonanych na rzecz osób nie będących spadkobiercami, albo uprawnionymi
    do zachowku. Jak to się ma do art. 1000kc ?
    /CN

  • 8. Data: 2005-07-04 06:53:42
    Od: CN <b...@h...com>

    CN napisał(a):
    > Zgodnie z art. 994 kc przy obliczaniu zachowku nie dolicza się
    > darowizn dokonanych na rzecz osób nie będących spadkobiercami, albo
    > uprawnionymi do zachowku. Jak to się ma do art. 1000kc ?

    ...bo mnie się wydaje, że darowizna taka do spadku nie jest doliczona, a
    więc syn Pana E nie może w takim wypadku pozwać wnuczki.
    /CN