  • 71. Data: 2012-06-18 11:03:13
    Temat: Re: ZUS sprawdzi oświadczenia rodziców
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    "spp" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jrmokj$h5o$1@inews.gazeta.pl...

    > Kryteria _są_ określone w ustawie.

    Jakie konkretnie kryteria w ustawie określają przyjmowanie do przedszkola
    dzieci w wieku do pięciu lat?

    N.

  • 72. Data: 2012-06-18 11:06:55
    Od: spp <s...@g...pl>

    > A miejsc nie ma. I Co Pan Zrobisz? Trzeba dołożyć coś. Albo Kolejność
    > Zgłoszeń albo Losowanie albo inne... No nie ma wyjścia.

    No niema.
    A może zrobić tak jak jest ze szkołami? Miejsca są dla wszystkich?

    --
    spp

  • 73. Data: 2012-06-18 11:16:46
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-18 11:03, Nixe pisze:

    > Jakie konkretnie kryteria w ustawie określają przyjmowanie do
    > przedszkola dzieci w wieku do pięciu lat?

    Ustawa różnicuje kryteria w zależności od wieku?

    --
    spp

  • 74. Data: 2012-06-18 11:46:11
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    Użytkownik "spp" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ustawa różnicuje kryteria w zależności od wieku?

    Oczywiście i nie sądzę, by istniały w ustawie o oświacie jakiekolwiek
    kryteria przyjmowania do przedszkoli dzieci nie objętych obowiązkiem
    przedszkolnym, czyli przed ukończeniem 5 lat. Dlatego moje pytanie było z
    haczykiem ;-)

    N.

  • 75. Data: 2012-06-18 11:55:23
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    > Zgodnie z obowiązującym prawem, w tym Konstytucją RP, władze samorządowe
    > nie mogą ani wprowadzać dodatkowych kryteriów naboru, ani weryfikować
    > oświadczeń rodziców, np. przez żądanie przedłożenia potwierdzających je
    > dokumentów. Gminy próbują zracjonalizować sposób wykonania zadania
    > publicznego tak, by do przedszkoli w pierwszej kolejności zostały przyjęte
    > dzieci najbardziej potrzebujące. Praktyka ta jest jednak bezprawna.
    > "

    Który zapis w Konstytucji mówi o tym, że taka praktyka (czyli realizowanie
    przyjęć do przedszkola w_pierwszej_kolejności dzieci najbardziej
    potrzebujących) jest bezprawna?
    Podkreślę przy tym, że nie ma możliwości, by nie określić ŻADNYCH kryteriów
    w sytuacji, gdy miejsc jest np. 100, a chętnych np. 150. Zawsze w takiej
    sytuacji 50 dzieci odpadnie na podstawie jakichś kryteriów lub z jakichś
    powodów. Czy to będzie kolejność zgłoszeń czy to będzie losowanie czy
    cokolwiek innego. Nie da się inaczej, więc bzdurą jest nazywanie praktyk
    gminy czy samego przedszkola jako bezprawnych tak długo, jak długo liczba
    chętnych będzie przewyższała liczbę miejsc.
    Mówimy oczywiście o dzieciach w wieku poniżej 5 lat, ponieważ powyżej tego
    wieku gmina ma obowiązek zapewnić miejsca. Robi to zapewne kosztem
    liczebności grup młodszych.

    N.

  • 76. Data: 2012-06-18 12:11:00
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-18 11:55, Nixe pisze:

    > Który zapis w Konstytucji mówi o tym, że taka praktyka (czyli
    > realizowanie przyjęć do przedszkola w_pierwszej_kolejności dzieci
    > najbardziej potrzebujących) jest bezprawna?

    Nie, stawiasz sprawę na głowie.

    Jaki zapis Konstytucji _upoważnia_ samorządy do wymyślania i uznawania
    za obowiązkowe jakieś kryteria które nie wynikają z ustaw?
    Urzędom _nie_wolno_ wyjść poza ustawy więc to ich (i poniekąd Twój w tym
    wątku) problem jak to uzasadnić.

    --
    spp

  • 77. Data: 2012-06-18 12:33:31
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    > Dlaczego? Pierwszeństwo do miejsca w przedszkolu należy się rodzinom
    > biedniejszym, w których oboje rodzice muszą pracować. Niestety
    > powszechne jest składanie fałszywych oświadczeń i miejsce dostają dzieci
    > także rodzin bogatszych, w których matka zajmuje się domem.

    skąd przypuszczasz że jak oboje pracują to są biedniejsi?
    Znam przypadek, z raczej biedniejszej rodziny, że matka chciał iść do
    pracy aby zasilić domowy budżet, lecz do pracy iść nie może bo musi się
    dzieckiem zająć. Do przedszkola dziecko się nie dostanie, bo matka nie
    pracuje. Błędne koło, aby je przerwać matka musiała skłamać w oświadczeniu.

    Nie zawsze da się to koło przerwać prywatnym przedszkolem czy opiekunką
    ze względów właśnie finansowych. Dziadki też nie zawsze mogą pomóc..

  • 78. Data: 2012-06-18 13:16:06
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    > Jaki zapis Konstytucji _upoważnia_ samorządy do wymyślania i uznawania za
    > obowiązkowe jakieś kryteria które nie wynikają z ustaw?

    Prosty zapis - co nie jest zabronione, to jest dozwolone.
    Więc teraz Ty udowodnij, że im nie wolno :)

    > Urzędom _nie_wolno_ wyjść poza ustawy więc to ich (i poniekąd Twój w tym
    > wątku) problem jak to uzasadnić.

    No dobrze, ale jaki konkretny zapis w ustawie mówi cokolwiek w temacie
    warunków przyjęć dzieci < 5lat do przedszkoli? Jeśli żaden, to z czego
    wniosek, że takich warunków nie mogą określać same gminy?

    N.

  • 79. Data: 2012-06-18 13:16:07
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-18 13:16, Nixe pisze:

    > Prosty zapis - co nie jest zabronione, to jest dozwolone.

    Ale to dotyczy Obywateli, nie urzędów.

    > Więc teraz Ty udowodnij, że im nie wolno :)

    Art. 7. " Organy władzy publicznej działają na podstawie prawa i w
    granicach prawa".

    "... na podjęcie jakiejkolwiek czynności przez urzędnika, prokuratora
    czy sędziego wyraźnie musi zezwalać prawo. Oni nie mogą korzystać z tak
    szerokiej wolności jak zwykli obywatele. Ludziom reprezentującym organy
    władzy publicznej niezbędne są przepisy prawa aby mogli podjąć działanie."

    > No dobrze, ale jaki konkretny zapis w ustawie mówi cokolwiek w temacie
    > warunków przyjęć dzieci < 5lat do przedszkoli? Jeśli żaden, to z czego
    > wniosek, że takich warunków nie mogą określać same gminy?

    Ustawa nie rozróżnia wieku dzieci - Gminy mają obowiązek zapewnić
    miejsca wszystkim chętnym z dodatkowym obowiązkiem dla 5 i 6 latków
    gdzie chęć nie jest nawet wymagana.

    --
    spp

  • 80. Data: 2012-06-18 14:27:41
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    "spp" <s...@g...pl> napisał

    > Ustawa nie rozróżnia wieku dzieci - Gminy mają obowiązek zapewnić miejsca
    > wszystkim chętnym

    Gdzie jest taki zapis w ustawie, że_wszystkim_chętnym*?
    Nie słychać jakoś o masowych pozwach do sądów składanych przez rodziców,
    których dzieci nie dostały się do przedszkola, co można zrozumieć jako
    niedopełnienie przez gminę obowiązku zapewnienia miejsca
    dla_każdego_chętnego.

    * 1-2 letnim dzieciom również?

    Nie odniosłeś się poza tym do wcześniejszcyh wątpliwości, które dla
    przypomnienia przytaczam: