  • 81. Data: 2012-06-18 14:39:39
    Temat: Re: ZUS sprawdzi oświadczenia rodziców
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-06-18 14:27, Nixe pisze:

    > Gdzie jest taki zapis w ustawie, że_wszystkim_chętnym*?

    Znowu źle: gdzie jest w ustawie jakiekolwiek ograniczenie co do wieku?

    > Nie słychać jakoś o masowych pozwach do sądów składanych przez rodziców,
    > których dzieci nie dostały się do przedszkola, co można zrozumieć jako
    > niedopełnienie przez gminę obowiązku zapewnienia miejsca
    > dla_każdego_chętnego.

    Albo ... niewiedzę rodziców? I zgodę na istniejący stan rzeczy?

    "Przedszkole dla wszystkich

    Do obowiązków samorządów prowadzących omawiane placówki oświatowe należy
    zapewnienie bezpłatnego nauczania i wychowania zgodnie z podstawą
    programową wychowania przedszkolnego. Kolejnym zadaniem gmin jest
    zorganizowanie placówek dla dzieci od trzech do sześciu lat. Mogą być
    one tworzone w formie przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i oddziałów
    przedszkolnych w szkołach podstawowych. Możliwe jest również utworzenie
    przedszkola z funduszy Unii Europejskiej.

    Dodatkowo gmina musi zorganizować wychowanie przedszkolne dla dzieci,
    które wymagają kształcenia specjalnego.

    Sąd za brak miejsca

    Gminy powinny zadbać o zapewnienie miejsc w przedszkolu dla wszystkich
    chętnych. Jeśli dziecko nie zostanie przyjęte do przedszkola, a rodzic
    ponosi koszty czesnego w placówce prywatnej lub zatrudnienia opiekunki,
    może złożyć pozew do sądu przeciwko gminie o odszkodowanie.
    Wystarczającym dowodem w takiej sprawie będą rachunki, które opłacają
    rodzice. Rodzice nieprzyjętych przedszkolaków mogą również skorzystać z
    tzw. pozwów zbiorowych. Wystarczy, że złoży go 10 rodziców, których
    dzieci nie dostały się do przedszkola.
    Samorządowcy powinni też pamiętać, że niezadowoleni mieszkańcy mogą na
    postawie art. 96 i 97 ustawy o samorządzie gminnym domagać się, za brak
    miejsc w przedszkolach, odwołania np. wójta czy burmistrza. Zarzutem
    uzasadniającym takie posunięcie będzie brak wykonywania ustawowych zadań
    nałożonych na gminę."

    Obowiązkiem gmin jest również zapewnienie wychowania przedszkolnego dla
    dzieci od trzech do sześciu lat. Jest to ich zadanie własne, a na jego
    realizację nie otrzymują, inaczej niż w przypadku szkół, subwencji z
    budżetu państwa. Dlatego większość z nich jest zmuszana do pobierania
    dodatkowych opłat od rodziców.

    (http://www.pcpr.powiat-grodziski.pl/index.php?cmd=z
    awartosc&opt=pokaz&id=547)

    > * 1-2 letnim dzieciom również?

    Odpowiedź jest w ustawie:

    Art. 14. 1.Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat.

> [...]
    > w sytuacji, gdy miejsc jest np. 100, a chętnych np. 150. Zawsze w takiej
    > sytuacji 50 dzieci odpadnie na podstawie jakichś kryteriów lub z jakichś
    > powodów. Czy to będzie kolejność zgłoszeń czy to będzie losowanie czy
    > cokolwiek innego. Nie da się inaczej, więc bzdurą jest nazywanie praktyk
    > gminy czy samego przedszkola jako bezprawnych tak długo, jak długo liczba
    > chętnych będzie przewyższała liczbę miejsc.
    > Mówimy oczywiście o dzieciach w wieku poniżej 5 lat, ponieważ powyżej tego
    > wieku gmina ma obowiązek zapewnić miejsca. Robi to zapewne kosztem

    Nie, należy zwiększyć ilość dostępnych miejsc.
    Nawet najbardziej szczytne cele nie usprawiedliwiają samowoli urzędów.

    Dla mnie EOT

    --
    spp

  • 82. Data: 2012-06-18 15:21:21
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 18.06.2012 11:06, spp pisze:

    > No niema.
    > A może zrobić tak jak jest ze szkołami? Miejsca są dla wszystkich?

    No zależy w której szkole. W jakiejś w ogólności są, bo szkół jest
    więcej niż dzieci. Ale też są kryteria naboru. I zesrasz się, a jak nie
    spełniasz, to cię nie przyjmą.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 83. Data: 2012-06-18 15:43:39
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    "spp" <s...@g...pl> napisał w

    > Znowu źle: gdzie jest w ustawie jakiekolwiek ograniczenie co do wieku?

    Napisz po prostu gdzie w ustawie jest zapis, który wyżej podałeś:
    "gminy mają obowiązek zapewnić miejsca wszystkim chętnym"
    Gdzie to jest i jakie ma brzmienie?

    > Albo ... niewiedzę rodziców? I zgodę na istniejący stan rzeczy?

    Żartujesz? Rodzice masowo potrafili poruszyć niebo i ziemię, żeby przesunąć
    reformę oświaty, a w tak drobnej sprawie, jak pozwy o dopełnienie obowiązku
    gminy mieliby mieć jakiekolwiek skrupuły?

    > "Przedszkole dla wszystkich
    > Do obowiązków samorządów prowadzących omawiane placówki oświatowe należy
    > zapewnienie bezpłatnego nauczania i wychowania zgodnie z podstawą
    > programową wychowania przedszkolnego.

    W ustawie o samorządzie gminnym nie ma takiego zapisu ani nawet podobnie
    brzmiącego.
    Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie
    oświaty tworzenie przedszkoli jest zadaniem własnym gminy. Po zmianie w 2009
    roku przepisów tej ustawy na gminy został nałożony obowiązek przyjmowania do
    takich placówek pięciolatków i sześciolatków, których rodzice nie
    zdecydowali się posłać do szkoły.

    Więc nadal pytanie - z czego wynika obowiązek przyjmowania do
    przedszkola_wszystkich_chętnych, czyli także młodszych dzieci?
    Zacytowałeś jedynie artykuł z gazety.
    Artykuł podparty dwiema ustawami, z których jednak żadna nie zawiera takich
    regulacji.

    > Kolejnym zadaniem gmin jest zorganizowanie placówek dla dzieci od trzech
    > do sześciu lat.

    I znów - to cytat z artykułu, a nie przepis.
    Nie mówiąc już o tym, że "zadanie" to nie "obowiązek".

> [...]
    > miejsc w przedszkolach, odwołania np. wójta czy burmistrza. Zarzutem
    > uzasadniającym takie posunięcie będzie brak wykonywania ustawowych zadań

    Pięknie, tyle, że znów to samo - czcze marzenia autora artykułu.
    W ustawie o samorządzie gminnym NIE MA czegoś takiego, jak_ustawowe_zadanie
    nałożone na gminę polegające na_obowiązku_zorganizowania wychowania
    przedszkolnego dla wszystkich chętnych.
    A zacytowane artykuły 96 i 97 dotyczą ogólnie przypadków, kiedy można
    zawiesić czy rozwiązać organy gminy.

    > Obowiązkiem gmin jest również zapewnienie wychowania przedszkolnego dla
    > dzieci od trzech do sześciu lat.

    I znów to samo - gdzie są takie zapisy?
    W ustawie o samorządzie gminnym ich nie ma.
    W ustawie o oświacie tym bardziej.

    Odsyłam w szczególności do :
    "ROZDZIAŁ 2 Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki"
    i wnikliwe zapoznanie się z całością :)

    > Nie, należy zwiększyć ilość dostępnych miejsc.

    W jaki sposób, jeśli nie ma na to środków?

    > Nawet najbardziej szczytne cele nie usprawiedliwiają samowoli urzędów.

    Nie ma żadnej samowoli.
    Zakładanie placówek przedszkolnych to jedynie zadania własne gmin (a więc wg
    ich oddolnych ustaleń w zależności od budżetu), a nie ich obowiązek.
    W obowiązku natomiast leży zapewnienie wychowania przedszkolnego, a zatem
    miejsc dla dzieci w wieku > 5 lat.

    N.

  • 84. Data: 2012-06-18 15:47:16
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    "spp" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A może zrobić tak jak jest ze szkołami? Miejsca są dla wszystkich?

    Są, bo zupełnie inne jest finansowanie szkół, jako placówek_obowiązkowych_,
    z budżetu.
    Naprawdę tego nie rozumiesz?
    Czy w szkołach ponadgimnazjalnych są miejsca dla wszystkich chętnych?
    Nie, bo nie ma już obowiązku szkolnego.
    Masz 16 lat, nie dostałeś się do liceum czy technikum (nie wiem, czy jeszcze
    są zawodówki) - idziesz do pracy i nie ma zmiłuj się.
    O studiach nie wspominając.

    N.

  • 85. Data: 2012-06-18 16:04:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zle stawiasz sprawę, IMO.
    > Połóż nacisk na bezprawnosc tego żadania, bo w tym problem.

    Nie widzę niczego niestosownego w uzależnieniu ceny biletu na basen od
    wieku dziecka. Jeśli uważasz, że jest inaczej, to podaj podstawę prawną
    tego twierdzenia.

    > Załóżmy, że jakis sklep robi promocję, ale z warunkami - wsród
    > warunków jest cos, co jest wykroczeniem.
    > Ale sklep wydaje "promocyjny" towar na podstawie oswiadczenia.
    > Czy będzie mógł domagać się zwrotu towaru (lub dopłaty do
    > "niepromocyjnej" ceny), jesli się okaże, że oswiadczenie było
    > fałszywe w miejscu w którym domagano się popełnienia wykroczenia?

    Rozumiem, że pytanie jest z punktu widzenia właściceila sklepu, bo ja
    oczywiście domagać sie nie bedę mógł. A co do sklepu, to będzie to po
    prostu oszustwo. Gdyby właściciel sklepu wiedział, że jakiś tam warunek nie
    zachodzi, to by towaru po takiej cenie nie wydał i w tym zakresie zostaje
    doprowadzony do niekorzystnego rozporządzenia mieniem. W tym wypadku sprawa
    jest o tyle prostsza, że sklep może sobie w zasadzie dowolnie "układać"
    warunki promocji. Inaczej jest w wypadku Gminy, która musi się kierować
    przepisami prawa.

  • 86. Data: 2012-06-18 16:53:17
    Od: "Kriss" <k...@o...pl>

    > Czyli chrześcijanie pod panowaniem Hitlera mieli Hitlera szanować i
    > słuchać i zakazana była krytyka?

    Jeszcze raz poczytaj dokładnie i pojmij treść tego rozdziału.
    Podporządkowanie chrześcijan jest wymagane wobec każdej władzy, ale nie
    bezwzględne. Apropos Hitlera o ile wiem duże kościoły protestanckie +
    kościół katolicki bardzo ładnie z nim współpracowały. Nieliczne wyjatki
    lądowały w obozach koncentracyjnych. I to dowodzi, że kościoły te maja z
    chrystianizmem tyle wspólnego ile ja ze znajomością języka suahili czy jak
    to się pisze :D

  • 87. Data: 2012-06-19 09:00:53
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 18.06.2012 16:53, Kriss pisze:
> [...]
    > lądowały w obozach koncentracyjnych. I to dowodzi, że kościoły te maja z
    > chrystianizmem tyle wspólnego ile ja ze znajomością języka suahili czy

    No to O Co Ci Chodzi? Krytykuję władzę, to mówisz, że to
    niechrześcijańskie.
    A jak wymienione przez ciebie związki wyznaniowe z władzą współpracują,
    to znów twierdzisz, ze to też niechrześcijańskie...

    Ja tam anarchistą nie jestem i dalekim od od ataków na władzę, ale to co
    robi POważna załoga nie pozwala mi milczeć i się słodko uśmiechać. Już
    nie wiem czyje zbrodnie na narodzie są większe, ekipy Balcerowicza czy
    POpaprańców. Pierwsi doprowadzili do ruiny cały polski majątek i
    pozwolili rozkraść i rozebrać kraj do zera, a drudzy systematycznie
    niszczą edukację i gospodarkę.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 88. Data: 2012-06-19 09:55:34
    Od: "Kriss" <k...@o...pl>

> [...]
    > POpaprańców. Pierwsi doprowadzili do ruiny cały polski majątek i
    > pozwolili rozkraść i rozebrać kraj do zera, a drudzy systematycznie

    Ja ci niczego nie zabraniam. Jednak nie znoszę obłudy religijnej. Skoro
    powołujesz się na 'słowo Boże' (w mniemaniu wielu ludzi) i czynisz z tego
    motto wszystkich swoich postów, to nazywanie kogokolwiek popaprańcem,
    złodziejem itd jest z twojej strony zachowaniem godnym faryzeusza. Prawo do
    krytyki - ma każdy. Prawo do obrażania - też. Tylko wywal ten werset ze
    stopki bo robisz z siebie pośmiewisko.

    Ponieważ ta dyskusja to totalny offtopic, więc robię EOT.

  • 89. Data: 2012-06-19 21:46:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Ale czy określanie kryteriów przyjęcia do przedszkola jest dokładaniem
    > kryteriów do już ustawowo istniejących czy też po prostu ich
    > samodzielnym formułowaniem, gdyż są przez ustawę nieokreślone?

    "obowiązki mogą być nałożone tylko ustawą".
    Kropka.
    To z Konstytucji.

    I w zakresie spraw w których zainteresowanym chciało się sądzić
    "do oporu", bo chodzi często o "prawdziwe pieniądze", czyli
    przy sprawach podatkowych, NSA posłał już do kosza niejeden
    przepis, i to nie tylko "gminny", ale i rozporządzenia ministrów
    (zazwyczaj pojedyncze paragrafy, które probowały "obchodzić"
    zasadę o której mowa wyżej).

    pzdr, Gotfryd

  • 90. Data: 2012-06-19 22:05:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jun 2012, Robert Tomasik wrote:

    > Nie widzę niczego niestosownego w uzależnieniu ceny biletu na basen od wieku
    > dziecka.

    Oczywiscie najpierw Ty wskażesz ustawę regulującą warunki ustalania
    cen takich biletów.

    > Jeśli uważasz, że jest inaczej, to podaj podstawę prawną tego
    > twierdzenia.

    Prawo składa się nie tylko z przepisów, ale również "zasad prawnych".
    Skoro warunków określenia ceny biletów na basen *nie* określa
    ustawa, to określa je "najbliższy pozostający" akt prawny.
    W tym przypadku - Konstytucja, nieliteralnie opisaną zasadą
    "co nie jest zabronione jest dozwolone", a literalnie
    opisaną słowami "obowiązki można nakładać tylko ustawą".

    Skoro ustawodawca *nałożył* na przyjmującego obowiązek
    przeprowadzenia naboru, a *nie nałożył* na rodzica obowiązku
    przedstawienia "kwitów", to oni po prostu muszą się wywiązać
    ze swoich obowiązków.
    Rodzic - z braku obowiązku dostarczenia 'kwitu' ;)

    W przypadku basenu różnica jest taka, że zarządca basenu
    *nie ma (ustawowego) obowiązku* prowadzenia naboru.
    Może więc prowadzić nabór wedle własnego widzimisię, nie
    podlega pod regulacje administracyjne itede.

    > Rozumiem, że pytanie jest z punktu widzenia właściceila sklepu, bo ja
    > oczywiście domagać sie nie bedę mógł.

    Tak.

    > A co do sklepu, to będzie to po prostu
    > oszustwo. Gdyby właściciel sklepu wiedział, że jakiś tam warunek nie
    > zachodzi

    No własnie nie.
    Warunek jest bezprawny (takie było założenie).
    Zawrzyj np. umowę o zabicie jakiejs osoby i spróbuj później dochodzić
    racji przed sądem - "wysoki sądzie, on teraz nie chce zabić wskazanej
    osoby, wprost mi powiedział że nie zabije".
    Żle mi się wydaje, że co najwyżej zostanie stwierdzone "bezpodstawne
    wzbogacenie"? (podżeganie przez płacącego pomijam).
    W omawianym przypadku, sprawa rozbije się o ew. "wydanie korzyści
    majątkowej". Czyli zwrot przez rodziców kwoty zero złotych.
    Bo tyle by zapłacili, jakby dziecko zostało przyjęte mimo braku
    ich oświadczenia.
    Dobrze mi wychodzi? ;)

> [...]
    > jest o tyle prostsza, że sklep może sobie w zasadzie dowolnie "układać"

    Wprowadzając BEZPRAWNE warunki?
    (o tym i tylko o tym jest mowa!)

    > Inaczej jest w wypadku Gminy, która musi się kierować
    > przepisami prawa.

    IMHO pic leży tylko w tym miejscu, że skala bezprawnych warunków
    jest bez porównania szersza.
    Coś, co w stosunkach prywatnych byłoby "warunkiem zgodnym z prawem"
    tu jest bezprawne, tak samo jak żądanie dokonania przestępstwa.

    pzdr, Gotfryd