  • 1. Data: 2004-07-11 19:44:19
    Temat: Z tematu: prawo pracy.
    Od: red13 <r...@p...fm>

    Sprawa wyglada tak:

    Znajoma pracuje ma umowe o prace w zakladzie
    przetworstwa owocow. Ostatnio pracodawca wymyslil
    sobie ze wszyscy pracownicy maja podpisac weksle.
    Chodzi mu o to, ze jak beda jakies reklamacje od
    klientow czy przestoje w zakladzie to beda za to
    placic pracownicy.

    Moja znajoma z oczywistych wzgledow nie chce
    podpisywac tego weksla. Obawia sie jednak, ze
    pracodawca nie przedluzy z nia umowy (konczy sie 31.VII).

    Moze mi ktos poradzic co zrobic w takiej sytuacji?

    red13

  • 2. Data: 2004-07-11 19:58:52
    Temat: Re: Z tematu: prawo pracy.
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Moze mi ktos poradzic co zrobic w takiej sytuacji?

    Jedyne co moze zrobic, to nie podpisac.

    -spaliny potrafia wrocic do silnika i zrobic np . tuning dziurke w tloku

  • 3. Data: 2004-07-11 20:02:10
    Od: red13 <r...@p...fm>

    Użytkownik KrzysiekPP napisał:

    > Jedyne co moze zrobic, to nie podpisac.

    A co jak pracodawca nie bedzie chcial przedluzyc
    z nia umowy?

    red13

  • 4. Data: 2004-07-11 20:09:21
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "red13" napisał w wiadomości:

> [...]
    > klientow czy przestoje w zakladzie to beda za to
    > placic pracownicy.
    >

    > Moze mi ktos poradzic co zrobic w takiej sytuacji?

    Mozna zaproponowac pracodawcy zamiast zabezpieczenia wekslowego, umowna
    odpowiedzialność wspólna pracowników.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 5. Data: 2004-07-11 20:31:50
    Od: Kasia<a...@w...pl>

> [...]
    > pracodawca nie przedluzy z nia umowy (konczy sie 31.VII).
    >
    > Moze mi ktos poradzic co zrobic w takiej sytuacji?

    Pracodawca nie moze zmusic pracownikow do podpisywania takich
    weksli. To on sam powinien ponosic ryzyko ewentualnych kosztow
    zwiazanych z reklamacjami badz przestojem ( w przypadku przestoju
    to sam pracodawca powinien placic pracownikowi tzw. wynagrodzenie
    gwarancyjne za czas niezawinionego przestoju, a nie zadac od
    pracownikow pokrycia jego kosztow).Jak wnioskuje Twoja znajoma jest
    zatrudniona na podstawie umowy o prace na czas
    okreslony.Warunkiem przedluzenia umowy(lub podpisania nastepnej)
    jest wola pracodawcy a ten moze odmowic jesli tylko zechce.Co innego
    gdyby na skutek odmowy podpisania weksla pracodawca rozwiazal
    umowe przed jej wyasnieciem-wowczas mozna by sie odwolywac do
    sadu pracy.Samo zreszta ewentualne podpisanie weksla nie
    gwarantowaloby Twojej znajomej tego ze pracodawca rzeczywiscie
    przedluzy jej umowe. Wiem ze to mowi prawo, ale realia sa inne...Tak
    naprawde jedyne co Twoja znajoma moze (i raczej powinna) zrobic to
    odmowic podpisania tego weksla.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-07-11 20:49:59
    Od: red13 <r...@p...fm>

    Użytkownik Kasia napisał:

    > Warunkiem przedluzenia umowy(lub podpisania nastepnej)
    > jest wola pracodawcy a ten moze odmowic jesli tylko zechce.

    Nie jestem pewien ale kiedys slyszalem ze osoba ktora
    zostala zwolniona z pracy ma pierwszenstwo do zatrudnienia
    jesli pracodawca bedzie zatrudnial na takie samo stanowisko
    z ktorego zostal zwolniony. Czy tak jest i czy ma to zastosowanie
    rowniez w tym przypadku?

    red13

  • 7. Data: 2004-07-11 20:53:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "red13" <r...@p...fm> napisał w wiadomości

    Poszukać nowej pracy. Ona nie ma obowiązku podpisania tego wekslu, ale
    pracodawca nie ma obowiązku przedłużyć umowy.

  • 8. Data: 2004-07-11 21:03:07
    Od: "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.pl>

    > A co jak pracodawca nie bedzie chcial przedluzyc
    > z nia umowy?

    Nalezy poszukac sobie innego pracodawcy.

    pozdrawiam
    --
    Mithos
    m...@o...No.More.Spam.pl

  • 9. Data: 2004-07-11 21:22:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kasia" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Powyższego stanu rzeczy wekslem nie da się zmienić. Oczywiście masz rację.
    Mnie się wydaje, że RED13 chodzi o straty i przestoje spowodowane winą
    pracownika. Sporządzenie wekslu wysokości i wynikających z prawa
    powszechnego ograniczeń w zakresie odszkodowania nie zmieni. Ba, jeśli
    pracodawca wpisze w dokument coś niezgodnie z prawem, to naraża się na
    odpowiedzialność karną z art. 270§2 kk. W końcu nie można przypuszczać, że
    pracownik w ten sposób przyjmował by zobowiązanie wyższe, niż wynikające z
    ustawy.

    Odszkodowanie jest normowane prawem. W wypadku umowy o pracę w pierwszym
    rzędzie kodeksem pracy, a w dalszych kwestiach kodeksem cywilnym.
    Podniesienie tej kwoty wymaga dobrowolnej zgody pracownika. W mojej ocenie
    zgody takiej weksel nie zastąpi. To musiała by być zgoda indywidualna do
    danej konkretnej sytuacji i kwoty.

    Podejrzewam, że głównym argumentem pracodawcy w tym wypadku jest
    uproszczenie procedury. Jeśli z przepisów prawa będzie wynikał obowiązek
    zapłaty odszkodowania, to wówczas wypełni on weksel i to pracownik będzie
    musiał dowieść, ze pracodawca nie ma racji. Jeśli będzie miał rację, to
    uzyska tytuł wykonawczy po kilku tygodniach, bo pracownik się nie odwoła.

    Ale ten kij ma dwa końce. Bo jeśli się zagalopuje i wypisze weksel na
    nienależną kwotę, to nie dość, że w sądzie cywilnym przegra i będzie musiał
    zwrócić koszty pracownikowi, to dodatkowo narazi się na zarzut karny w
    cytowanego wyżej przepisu.

    Dodatkowo w 9 na 10 znanych mi przypadków pracodawcy zapominają o
    podniesieniu opłaty skarbowej od weksla. Używają blankietów o minimalnej
    kwocie. Pracownik w ramach "wojny" może powiadomić o tym Urząd Skarbowy. W
    konsekwencji pracodawcy się może coś przylepić - choćby mandat skarbowy, bo
    by było to przestępstwo, to szkoda musiała by być rzędu 4.000.000 zł. W tym
    wypadku będzie wynosić nie więcej niż 14,90 zł, bo to weksel gwarancyjny

    Reasumując, ja na miejscu Twojej znajomej bym ten weksel podpisał. W mojej
    ocenie strata wynikająca z ewentualnego późniejszego skomplikowania jej
    sytuacji procesowej nie zrekompensuje utraty pracy, o którą przecież teraz
    trudno. Z drugiej strony nie sądzę, by celem przyświecającym pracodawcy było
    wyłudzanie pieniędzy od pracowników.

    Co najwyżej z ostrożności można w weksel wpisać nazwę przedsiębiorstwa, co
    zapobiegnie ewentualnemu indosowaniu (przekazanie komuś innemu) weksla.
    Bliższe szczegóły na ten temat znajdziesz na stronie http://www.weksel.pl/
    (weksel kaucyjny). Nie zaznaczenie tego spowoduje, że pracodawca będzie mógł
    weksel wypełnić i puścić w obieg. Co prawda koleżanka Twoja będzie miała i
    to cywilne jak również karne roszczenie do wystawcy, ale nabywcy weksla
    zapłacić będzie musiała. W praktyce może się okazać, że wystawca weksla
    znajdzie się w więzieniu za wypisanie weksla "z powietrza", ale koleżanka
    będzie musiała nabywcę zaspokoić i ewentualnie dochodzić roszczenia u
    wystawcy. A to może być niewykonalne. Dalej posunięta ostrożność wydaje mi
    się w tym wypadku zbyteczna.

  • 10. Data: 2004-07-11 22:08:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    tym
    > wypadku będzie wynosić nie więcej niż 14,90 zł, bo to weksel gwarancyjny

    Autopoprawka! Zapomniałem, że obowiązek uiszczenia opłaty spoczywa na
    wystawcy.