    From: Kasia<a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Z tematu: prawo pracy.
    Date: Sun, 11 Jul 2004 20:31:50 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > Sprawa wyglada tak:
    >
    > Znajoma pracuje ma umowe o prace w zakladzie
    > przetworstwa owocow. Ostatnio pracodawca wymyslil
    > sobie ze wszyscy pracownicy maja podpisac weksle.
    > Chodzi mu o to, ze jak beda jakies reklamacje od
    > klientow czy przestoje w zakladzie to beda za to
    > placic pracownicy.
    >
    > Moja znajoma z oczywistych wzgledow nie chce
    > podpisywac tego weksla. Obawia sie jednak, ze
    > pracodawca nie przedluzy z nia umowy (konczy sie 31.VII).
    >
    > Moze mi ktos poradzic co zrobic w takiej sytuacji?
    >
    > red13

    Pracodawca nie moze zmusic pracownikow do podpisywania takich
    weksli. To on sam powinien ponosic ryzyko ewentualnych kosztow
    zwiazanych z reklamacjami badz przestojem ( w przypadku przestoju
    to sam pracodawca powinien placic pracownikowi tzw. wynagrodzenie
    gwarancyjne za czas niezawinionego przestoju, a nie zadac od
    pracownikow pokrycia jego kosztow).Jak wnioskuje Twoja znajoma jest
    zatrudniona na podstawie umowy o prace na czas
    okreslony.Warunkiem przedluzenia umowy(lub podpisania nastepnej)
    jest wola pracodawcy a ten moze odmowic jesli tylko zechce.Co innego
    gdyby na skutek odmowy podpisania weksla pracodawca rozwiazal
    umowe przed jej wyasnieciem-wowczas mozna by sie odwolywac do
    sadu pracy.Samo zreszta ewentualne podpisanie weksla nie
    gwarantowaloby Twojej znajomej tego ze pracodawca rzeczywiscie
    przedluzy jej umowe. Wiem ze to mowi prawo, ale realia sa inne...Tak
    naprawde jedyne co Twoja znajoma moze (i raczej powinna) zrobic to
    odmowic podpisania tego weksla.

    -> http://usenet.pomocprawna.info