  • 1. Data: 2005-06-08 17:50:24
    Temat: Wymarzony Portal Prawniczy - jakie funkcje?
    Od: "Pawel Prodan" <p...@g...pl>

    Zakladam ze powinny byc nastepujace dzialy:

    1. akty prawne z wyszukiwanie z prawdziwego zdarzenia (co w takiej
    wyszukiwarce powinno byc - moze cos specjalnego??)

    2. orzecznictwa z wyszukiwanie z prawdziwego zdarzenia (co w takiej
    wyszukiwarce powinno byc - moze cos specjalnego??)

    3. porady prawne (bezplatne zadawanie pytan i odpowiedzi prawnika do tego)
    (powiadomienie SMSem o nadejsciu odpowiedzi dla zadajacego pytanie)

    4. czat z prawnikiem (w miare dostepnosci)

    5. czat miedzy uztkownikami (potzrebne)

    6. interface do grupy dyskusyjnej (tej ktorej czytacie)

    7. Wzory pism

    Oczywiscie wszystko za darmo... ale moze mi podpowiecie co jeszcze powinno byc?

  • 2. Data: 2005-06-08 18:54:47
    Temat: Re: Wymarzony Portal Prawniczy - jakie funkcje?
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    Proponuję jeszcze tzw. pismiennictwo, literaturę czy komentarze.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2005-06-08 19:03:13
    Od: "--<<red>>--" <...@...qq>

    Użytkownik "Pawel Prodan" <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:d87b50$8ke$1@inews.gazeta.pl

    > Oczywiscie wszystko za darmo... ale moze mi podpowiecie co jeszcze
    > powinno byc?

    Forum.

    red

  • 4. Data: 2005-06-08 19:29:37
    Od: "-+r-m-k+-" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Pawel Prodan" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiscie wszystko za darmo... ale moze mi podpowiecie co jeszcze powinno
    > byc?

    jednolite teksty ustaw i rozp. - ale to marzenia

    --
    .: -+r-m-k+- :.
    r...@o...pl

  • 5. Data: 2005-06-08 19:45:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pawel Prodan" <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:d87b50$8ke$1@inews.gazeta.pl...

    Moim zdaniem musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, do kogo kierujesz
    portal. Do prawników, czy do osób szukających pomocy. Bo wyszukiwarka po
    aktach prawnych i orzecznictwie, to raczej dla prawników. Szary człowiek
    z reguły nie wie czego szuka, a co dopiero gzie by tego szukać. Za to
    czat z prawnikiem, to chyba nie dla prawników. Bo nie chciał bym
    siedzieć na miejscu prawnika, który ma od ręki odpowiadać na
    wątpliwości, które mają prawnicy. Poza tym taki czat zacznie podchodzić
    szybko pod usługę świadczenia pomocy prawnej, jeśli tylko zaczniesz
    czerpać korzyści z reklam. I w tym momencie spodziewam się poważnych
    kłopotów ze strony adwokatów i radców prawnych. Nie ryzykował bym.

    Moim zdaniem wielce pomocny byłby portal zawierający teksty jednolite
    aktów prawnych, ale nie w pdf jak sejm, tylko w html-u. O wiele łatwiej
    do takiego czegoś zbudować wyszukiwarkę. Jak się coś pisze, to łatwiej
    obrabiać. Niektóre sejmowe pdf-y, to obrazki. Jak się coś pisze, to
    trudno przez schowek coś takiego importować. Akty nie mają ochrony praw
    autorskich, wiec tu problemu nie ma. Podejrzewam, ze to by obgonił nawet
    jakimś sprytnym skryptem.

    Do aktów prawnych powinny być jakoś dowiązane akty niższego rzędu.
    Oczywiście "mistrzostwem świata" było by ich podłączanie do
    poszczególnych artykułów, jak to mają LEX-y wszelkiej maści, ale troszkę
    w życiu pisałem programów i wiem, że to byłby kłopot w wypadku darmowego
    portalu. Ale wielką wygodą było by już podwieszenie linków do tych aktów
    niższego rzędu pod ustawami.

    Z orzecznictwem jest trochę większy problem, bo starszego w sieci nie
    znajdziesz. Nowsze jest i również nie jest chronione prawami autorskimi.
    Ale część tego orzecznictwa jest tylko w lex-ach dostępna. I będzie
    kłopot, jak to powrzucasz. Kłopot z prawami autorskimi.

    Jeszcze gorzej z komentarzami. To jest chronione prawami autorskimi.
    Chyba, że sam napiszesz komentarz, ale nie widzę osoby, która była by w
    stanie konstruktywnie i na bieżąco pisać komentarz do wszystkich ustaw.
    A pisanie byle czego, czyli przekształcanie treści przepisu nie ma
    żadnego sensu moim zdaniem.

    Generalnie, to uważam, że jednak lex-y wypracowały rozsądną formułę.
    Gdyby nie ich cena, która jest po prostu absurdalnie wysoka. Ale
    zrobienie serwisu zbliżonego formą do lex-a to jest dobry pomysł. Czyli
    rozdziały dotyczące gałęzi prawa, a tam ustawy, rozporządzenia itd.

  • 6. Data: 2005-06-08 19:59:42
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    Oczywiście podpisuję się pod propozycją utworzenia takiego portalu.
    Ma rację kolega Robert, że nie może to być rodzaj Lexa, Poloniki itp. bo
    jest to finansowo obecnie niemozliwe.
    Z racji zawodu deklaruję pomoc w tworzeniu czegoś takiego. Sam używam Lexa i
    naprawdę jest on za drogi na tzw. "zbożne" cele. Byłoby super gdyby na tym
    portalu można było mieć teksty jednolite przepisów. Pytanie tylko jedno? Kto
    i za ile by to robił?
    Napewni nie w ramach wolantariatu. Chociaż, kto to wie??

    Pozdrawiam
    Michał

  • 7. Data: 2005-06-08 20:05:47
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "-+r-m-k+-" <r...@o...pl> writes:

    > Użytkownik "Pawel Prodan" <p...@g...pl> napisał
    > w wiadomości news:d87b50$8ke$1@inews.gazeta.pl...

    > jednolite teksty ustaw i rozp. - ale to marzenia

    Takie coś powinno być dostępne na stronach rządowych.
    I chyba nawet jest.

  • 8. Data: 2005-06-08 20:07:43
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    [snap]

    > Moim zdaniem wielce pomocny byłby portal zawierający teksty
    > jednolite aktów prawnych, ale nie w pdf jak sejm, tylko w html-u.

    Ba, ja bym nawet potraktował te akty jakimś XMLem.

  • 9. Data: 2005-06-08 20:18:37
    Od: "plusz" <n...@w...plusz.totezkasuj.pl>

    W artykule news:d87h53$c8u$1@nemesis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): -+r-m-k+- z adresu <r...@o...pl> napisał(a):

    > jednolite teksty ustaw i rozp. - ale to marzenia

    www.inforlex.pl

    oczywiście to nie jest bezpłatne :)

    --
    pozdrawiam
    plusz (http://www.plusz.pl)

  • 10. Data: 2005-06-09 00:41:02
    Od: "PAweł" <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > zaczniesz czerpać korzyści z reklam. I w tym momencie spodziewam się
    > poważnych kłopotów ze strony adwokatów i radców prawnych. Nie

    (..)
    W związku z powyższym, ciekaw jestem opinii w sprawie, w którą (niechcący)
    zaangażowałem się kilka dni temu.
    Otóz jest w sieci http://www.forumprawne.org/, które w wyszukarkach
    występuje jako forum udzielania pomocy i porad prawnych, ma tez taki
    podtytuł na stronie w/w , Główny Adm. którego też podpisuje się hasłem :
    "pomoc i porady prawne".
    Reklamują się oni, że udzielają porad prawnych w najrozmaitszych dziedzinach
    prawa. Porad takich (a nie wypowiedzi w dyskusji )udzielają tam osoby,
    występujące z tytułami ekspertów czy moderatorów danego działu prawa.
    Poniewaz jakość tych wypowiedzi ekspertów wydała mi się wątpliwa, zadałem
    niewinne pytanie o ich kwalifikacje;)
    http://forumprawne.org/o,6888.html&sid=15c6f0d7a60e3
    191e1a628216ebc7b04
    Oczywiście, w/w moderatorzy/eksperci oraz właściciel forum/portalu byli
    oburzeni moja smiałością, okazało sie jednak, że duża część owych radzących
    "ekspertów" to ludzie formalnie z prawem nic do czynienia nie mający, w tym
    kierunku bez wykształcenia i będący np. gospodynią domową, czy grajkiem na
    perkusji (dosłownie!).
    Czy to nie zahacza o naruszenie kilku przynajmniej przepisów?

    --
    w adresie użyj zamiast pełnej nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj.
    "wp" Pozdr.