  • 61. Data: 2002-11-15 08:07:14
    Temat: Re: Windows OEM
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Nov 2002, januszek wrote:

    >+ > Inna sprawa że przy takiej interpretacji korzystający
    >+ >z softu wbrew warunkom OEM (ale legalnie nabytym)
    >+ >nie byłby ścigany karnie *za naruszenie praw autorskich*.
    >+ > IMHO to NIE znaczy że nie może być ścigany bądź pozwany
    >+ >W OGÓLE (w szczególności pozwany z tytułu naruszenia umowy).
    >+
    >+ I dokladnie tak to sie odbywa. BSA znajduje w firmie XYZ nie
    >+ licenjonowane oprogramowanie MS.

    Wg tego co "słyszałem w radiu": BSA pomaga policji znaleźć
    takie oprogramowanie (a nie 'BSA znajduje'), *policja* wkracza
    do akcji jako że złamano ustawę o prawach: pomaga zabrać dowody
    przestępstwa itp. (zabrać, nie zebrać).

    >+ MS Polska zaklada sprawe w sadzie.
    >+ Przed sadem zawarta zostaje ugoda w wyniku, ktorej firma XYZ wykupuje
    >+ licencje po cenie okreslonej w tej ugodzie oraz pokrywa koszta sadowe.
    >+ Koniec sprawy.

    No tak. Tylko zakładając że miałem umyte uszy to słyszałem że
    *jeśli* nabywca *ma* licencję na oprogramowanie, np. OEM
    a 'tylko' używa jej z naruszeniem umowy - to policja *nie*(
    traktuje takiego przypadku z góry jako przestępstwo z ww.
    działki. Owszem, jak BSA uważa że należy się sądzić o naruszenie
    umowy - to nie ma nic przeciw. Ale ponieważ (policja) nie widzi
    przestępstwa "w miejscu" to np. pecetów nie zabiera.

    ****

    Tak wogóle: czy zamiast bicia piany możemy znaleźć gdzieś
    konkretny namiar na sprawę przeciwko łamiącemu umowę OEM ?
    A udanych akcjach przeciwko "łamaniu praw" słychać co chwila:
    nie jest możliwe, aby NIGDY nie trafił się przypadek "OEM
    sprzedany bez sprzętu".

    A *jeśli* się takie sprawy trafiały - to interesujący byłby
    wynik i informacja o ostateczności wyniku: tj. czy dany
    wyrok (o ile zapadł) mógł podlegać jeszcze postępowaniu
    odwoławczemu; również informacje o pozwach lub groźbach
    pozwów wycofanych bez odszkodowania byłyby ciekawe...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 62. Data: 2002-11-15 22:49:56
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Wed, 13 Nov 2002 11:03:03 +0100), "Elita.pl"
    <b...@e...pl> był(a) napisał(a):

    >Ale po co mi podajesz ten adres?? Jest ona przecież dla
    >sprzedawców, nie dla klientów.

    Proszę bałdzo -- wersja dla klientów (Win98SE PL OEM):

    UMOWA LICENCYJNA UŻYTKOWNIKA SYSTEMÓW OPERACYJNYCH FIRMY MICROSOFT
    PRZEZNACZONYCH DLA KOMPUTERÓW STACJONARNYCH

    WAŻNE - PRZECZYTAĆ DOKŁADNIE. Niniejsza Umowa Licencyjna Użytkownika
    Oprogramowania (zwana dalej "Umową Licencyjną") stanowi prawnie
    wiążącą umowę pomiędzy osobą fizyczną lub prawną ("Licencjobiorcą") i
    producentem ("Producentem") systemu komputerowego lub elementu systemu
    komputerowego ("SPRZĘTU"), od którego Licencjobiorca nabył określone
    powyżej oprogramowanie firmy Microsoft ("OPROGRAMOWANIE"). Jeśli
    OPROGRAMOWANIU nie towarzyszy nowy system komputerowy lub element
    systemu komputerowego, Licencjobiorca nie ma prawa używać ani kopiować
    OPROGRAMOWANIA.

    Zrozum wreszcie, że Licencja na WIndows OEM jest pomiędzy Userem a
    MSem. A dodatkowe umowy z producentami, które mylisz notorycznie z tą
    licencją to inna sprawa.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    ,,Zerwanie plomb grozi utratą gwarancji'' (c) gwarancja
    ,,A juz forma grozby w warunkach gwarancji, to ewenement'' (c) Expert

  • 63. Data: 2002-11-15 22:50:44
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Wed, 13 Nov 2002 22:09:28 +0100), "Elita.pl"
    <b...@e...pl> był(a) napisał(a):

    >A umowa licencyjna pomiędzy sprzedawcą a twórcą programu, kupującego
    >NIC nie obchodzi.

    Bredzisz. Umowa licencyjna jest jak najbardziej pomiędzy KUPUJĄCYM, a
    TWÓRCĄ. Sprzedawca tylko pośredniczy i conajwyżej może jakieś
    dodatkowe umowy zawierać...

  • 64. Data: 2002-11-15 22:56:54
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 15 Nov 2002 02:53:52 +0100), "Elita.pl"
    <b...@e...pl> był(a) napisał(a):

    >Skończ z tym. Przestań gadać bzdury o kupowaniu licencji.
    >Licencja to zasady użytkowania programu a w przypadku dystrybutorów - prawo
    >do sprzedaży programu.
    >Zawsze nabywasz EGZEMPLARZ programu.

    a) Przecież wg Ciebie (patrz dyskusja o złodziejach) program jest
    ulotny i nie może być egzemplarzowany...

    b) skąd wniosek, że nabywasz egzemplarz ? O Sprawie BitKeepera
    słyszałeś? Ostatnio o tym głośno. Tam licencja jeszcze bardziej
    zniewala użytkowników (np. każe zawsze mieć najnowszą wersję). A o
    innych licencjach narzucających określone warunki słyszałeś? A o
    licencji GPL słyszałeś? Że możesz robic różne rzeczy, ale np. nie
    możesz modyfikować i nie udostępnić wyników modyfikacji? I co?
    Przecież dostaję egzemplarz programu na GPLu, więc pierdolić ich
    zasady?

    Chłopie, jesteś chory. Nie rozumiesz, że świat przestał składać się z
    przedmiotów materialnych i obecnie mamy do czynienia z kategorią
    licencjonowania.

    >Po raz enty powtórzę - jeżeli jakikolwiek punkt licencji jest sprzeczny
    >z polskim prawem, to na terenie Polski jest *NIEWAŻNY*.

    a z jakim jest sprzeczny?

  • 65. Data: 2002-11-15 23:02:31
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 14 Nov 2002 09:23:08 +0100), KrzysiekPP
    <j...@n...ceti.pl> był(a) napisał(a):

    >Nadal nie rozumiesz. Kupilem komputer z oprogramowaniem. To sa dwie
    >rozne rzeczy, nikt mnie do tego nie zmuszal. Teraz komputer mi sie
    >znudzil i go sprzedaje, nadal jestem wlascicielem LEGALNEJ kopii
    >windows. Nie jest mi ona potrzebna a mam kupca, sprzedaje, kupiec
    >instaluje, NADAL JEST TO LEGALNA KOPIA WINDOWS. Jak mowisz ze to
    >nielegalne, to powiedz gdzie na tym etapie zlamano prawo.

    Dowcip z licencjonowaniem polega na tym, że się umawiamy: np. ja z
    Tobą: Masz, oddaję Ci w użytkowanie mój program. Możesz go używać,
    jeśli spełnisz takie, a nie inne wymogi.

    W przypadku OEMa MSa jest to to, że nie możesz używać, jeśli nie
    kupiłeś z nowym sprzętem. Dyskusyjne jest, czy jeśli kupiłeś z nowym
    sprzętem, masz, potem instalujesz na INNYM sprzęcie, to jest legalnie.
    Trzeba by prześledzić licencję na tą okoliczność. Natomiast kupując to
    na Allegro, nie spełniasz tego warunku na 100%.

  • 66. Data: 2002-11-15 23:30:58
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Tristan Alder wrote:
    >Dowcip z licencjonowaniem polega na tym, że się umawiamy: np. ja z
    >Tobą: Masz, oddaję Ci w użytkowanie mój program. Możesz go używać,
    >jeśli spełnisz takie, a nie inne wymogi.

    Myślę, że poniższy zapis w umowie licencyjnej Windows:

    'Właścicielem praw autorskich i innych praw własności
    intelektualnej w odniesieniu do Produktu jest firma Microsoft
    lub jej dostawcy. Produkt jest licencjonowany, a nie sprzedawany'

    (szczególnie ostatnie zdanie)
    służy właśnie m.in. zabezpieczeniu się producenta przed zarzutami
    dotyczącymi ograniczeń obrotu.

    Można podać także inne przykłady nielegalnego użytkowania programu
    zainstalowanego z oryginalnych, spełniających warunki 'autentyczności'
    nośników:

    - wersja edukacyjna używana do celów zarobkowych
    - program zainstalowany i używany na więcej niż jednym komputerze na raz

    W tych przypadkach również następuje złamanie warunków licencji.
    Pomimo posiadania oryginalnych, kupionych przez nas nośników, faktur itp.
    _używanie_ programu staje się wtedy nielegalne.

    IMHO kluczem do zrozumienia tej sprawy jest przyjęcie
    do wiadomości, że 'kupując Windows' w istocie otrzymujemy:

    -licencję na używanie programu, którą odpłatnie i na określonych
    warunkach udziela nam producent
    -oryginalne nośniki na których jest zapisana wersja instalacyjna
    programu (a także instrukcję itp.)

    Na podstawie tej licencji instalujemy program z otrzymanych nośników
    i używamy legalnie (lub nie jesli złamiemy jej postanowienia).

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 67. Data: 2002-11-16 00:25:08
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Tristan Alder wrote:
    > Zrozum wreszcie, że Licencja na WIndows OEM jest pomiędzy Userem a

    To, że umowa OEM jest pomiędzy SPRZEDAWCĄ a Twórcą - a nie jak piszesz -
    nawet nie podlega dyskusji. Tak samo twierdzą przedstawiciele Twórcy.
    To tak żebyś wiedział.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 68. Data: 2002-11-16 00:48:09
    Temat: Licencja na czytanie książki [Re: Windows OEM]
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Tristan Alder wrote:
    > a) Przecież wg Ciebie (patrz dyskusja o złodziejach) program jest
    > ulotny i nie może być egzemplarzowany...

    Nigdy nie mówiłem "ulotny" lecz "niematerialny". Rozbijamy się o Twój
    brak dobrego wyczucia znaczenia pewnych pojęć.
    A pojęcie egzemplarza nie wymaga materialności.

    > b) skąd wniosek, że nabywasz egzemplarz ? O Sprawie BitKeepera
    [..]

    Z kilku powodów:

    1) Program znajduje się na fizycznym nośniku będącym w moim posiadaniu,
    nie korzystam z programu znajdującego się w posiadaniu Twórcy czyli
    np. zdalnego dostępu do jego serwera i softu.
    Wniosek: posiadany przeze mnie program nie jest tym samym, który posiada
    twórca.

    2) Jakakolwiek modyfikacja zainstalowanego u mnie programu nie powoduje
    odpowiednich, czyli takich samych, zmian ani w oryginale ani też
    w egzemplarzach - upss.. licencjach - posiadanych przez inne osoby.
    Wniosek: posiadany przeze mnie program nie jest tym samym, który posiada
    twórca lub inne osoby.

    3) Twórca sam przyznaje, że legalna jest sprzedaż programu z... komputerem.
    Wniosek: Twórca nie sprzedał mi licencji - bo ja LICENCJI nie mógłbym
    odsprzedać - chce jedynie utrudnić mi życie lub wymusić sprzedaż wiązaną.

    4) Trzymam w ręku płytkę, na którym znajduje się program. Kolega ma
    inną płytkę także z takim programem np. Windows 2000,
    lecz - o dziwo! - numer seryjny mojego programu jest inny niż
    numer seryjny programu posiadanego przez mojego kolegę.
    Wniosek: posiadany przeze mnie program nie jest tym samym,
    który posiadają inne osoby.

    Wniosek całościowy - posiadam EGZEMPLARZ danego programu.

    > Chłopie, jesteś chory. Nie rozumiesz, że świat przestał składać się
    > z przedmiotów materialnych i obecnie mamy do czynienia z kategorią
    > licencjonowania.

    Ludzki świat nigdy nie składał się tylko z przedmiotów materialnych.
    No chyba, że przekazywaną informację uważasz za przedmiot materialny??

    Powtórzę też się po raz kolejny - licencja to zasady użytkowania programu.

    Ale może wyjaśnisz mi co rozumiesz przez "kategorię licencjonowania" ??

    Kupując książkę co wg Ciebie kupuję? Licencję na jej czytanie? To może
    wydawnictwa powinny zacząć foliować książki, na foli pisać "zerwanie opakowania
    oznacza przyjęcie zasad licencji" oraz dołączać do książek nalepki z numerem
    seryjnym. Oczywiście przed przeczytaniem książki nalepka musi zostać nalepiona
    na biurko/stół lub krzesło i czytanie książki przy innym meblu będzie złamaniem
    licencji. Oczywiście - także odsprzedaż książki bez tego mebla jest złamaniem
    licencji i niedozwolona no bo wydawnictwo sprzedało mi tylko LICENCJĘ na
    zaznajomienie
    się z treściami zawartymi w książce.

    Takoż z płytami CD, DVD, kasetami audio i VHS - przed jej odtworzeniem konieczne
    będzie nalepienie na odtwarzacz nalepki, a słuchanie w innym - nielegalne.
    Takoż sprzedaż takiego utworu bez tego urządzenia - nielegalna!
    Dyć wydawnictwo sprzedało mi tylko LICENCJĘ na chłonięcie ich utworu pod
    konkretnymi
    rygorami.

    Ba! Ale dlaczego mamy się tak ograniczać !?
    Dyć twórca opon/akumulatora/kierownicy itp. itd. też ma swoje prawa i po
    zainstalowaniu takowych nie mogę ich odsprzedać dalej bez... sprzedaży całego
    samochodu. A jak!

    No dobra - dość tych absurdów. Bo mam nadzieję, że odebrałeś to jako absurd?
    Tak? W takim razie pytanie - dlaczego nie odbierasz takich wymagań w stosunku
    do utworu pt. program komputerowy jako absurdalne? I gdzie w Ustawie masz
    zawarte prawa twórcy programu komputerowego do nakładania takich ciężarów na
    kupującego???
    Bo ja widzę jak byk punkt zaprzeczający ważności takich praktyk art. 51.

    > a z jakim jest sprzeczny?

    Podawałem wielokrotnie - Art. 51

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 69. Data: 2002-11-16 03:34:41
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Elita.pl/Astec SA/Arnold B. wrote:
    >3) Twórca sam przyznaje, że legalna jest sprzedaż programu z... komputerem.

    Tu nie chodzi o sprzedaż lecz o późniejsze legalne _użytkowanie_.
    Twórca sam przyznaje w licencji EULA programu OEM że:
    'Jeśli OPROGRAMOWANIU nie towarzyszy nowy system komputerowy lub element
    systemu komputerowego, Licencjobiorca nie ma prawa używać ani kopiować
    OPROGRAMOWANIA.'

    A sprzedawać sobie możesz i bez komputera - nośniki i pudełko, czyli to,
    co Ty uważasz za 'egzemplarz'. Jednak nabywca Twojego 'egzemplarza'
    instalując program przeczyta tekst jak wyżej. A gdy zobaczy jeszcze przycisk
    'Zgadzm się' to pewnie powie sobie: 'ten Arnold to jednak porządny chłop!'
    czy coś w tym rodzaju... :)

    >Wniosek: Twórca nie sprzedał mi licencji - bo ja LICENCJI nie mógłbym
    >odsprzedać - chce jedynie utrudnić mi życie lub wymusić sprzedaż wiązaną.

    Twój wniosek jest zupełnie błędny bo oparty na błędnym założeniu.
    'Produkt', który nabywasz składa się z licencji, nośników z wersją
    instalacyjną oraz instrukcji.
    Producent udziela Ci (odpłatnie i pod pewnymi warunkami) licencji
    na zainstalowanie oprogramowania z tych nośników i używanie go:

    (EULA) 'UDZIELENIE LICENCJI.
    Firma Microsoft niniejszym udziela Licencjobiorcy następujących praw,
    pod warunkiem przestrzegania wszystkich postanowień niniejszej Umowy
    Licencyjnej:
    Instalacja i używanie.
    Licencjobiorca może zainstalować i używać jednej kopii OPROGRAMOWANIA/.../'

    Oczywiste jest, że Ty nie możesz udzielić licencji osobie trzeciej,
    nie mając do tego prawa. Producent jednak zgadza się na _jednokrotnie_
    przekazanie jej (przeniesienie) wraz z produktem na innego użytkownika:

    (EULA)'Przekazanie osobie trzeciej.
    Pierwotny użytkownik Produktu może jednorazowo przekazać Produkt
    innemu użytkownikowi. Przekazanie musi objąć wszystkie części składowe
    Produktu (...) Przekazanie nie może być dokonane w sposób pośredni, np.
    wysyłkowo.'

    >Kupując książkę co wg Ciebie kupuję? Licencję na jej czytanie?

    A nabywasz książki z licencjami EULA? ;)
    Bo jeżeli jednak nie, to analogia i Twoje pytanie nie ma sensu.

    A w ogóle to ciekawi mnie fakt, że w zalezności od tego czy dyskusja
    jest o OEM czy o piractwie, Twój 'egzemplarz utworu' pojawia się i znika. :)

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    PS. Jesli możesz, nie zmieniaj tematów wątku bo robi się bałagan w archiwach.

  • 70. Data: 2002-11-16 07:09:09
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Sat, 16 Nov 2002 01:25:08 +0100), "Elita.pl"
    <b...@e...pl> był(a) napisał(a):

    >To, że umowa OEM jest pomiędzy SPRZEDAWCĄ a Twórcą - a nie jak piszesz -
    >nawet nie podlega dyskusji. Tak samo twierdzą przedstawiciele Twórcy.
    >To tak żebyś wiedział.

    No... I tak się śmiesznie składa, że warunki wykorzystania omawia
    LICENCJA, a nie umowa i ona również, tym razem na usera, nakłada
    stosowne obowiązki.