    From: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Windows OEM
    Date: Sat, 16 Nov 2002 04:34:41 +0100

    Elita.pl/Astec SA/Arnold B. wrote:
    >3) Twórca sam przyznaje, że legalna jest sprzedaż programu z... komputerem.

    Tu nie chodzi o sprzedaż lecz o późniejsze legalne _użytkowanie_.
    Twórca sam przyznaje w licencji EULA programu OEM że:
    'Jeśli OPROGRAMOWANIU nie towarzyszy nowy system komputerowy lub element
    systemu komputerowego, Licencjobiorca nie ma prawa używać ani kopiować
    OPROGRAMOWANIA.'

    A sprzedawać sobie możesz i bez komputera - nośniki i pudełko, czyli to,
    co Ty uważasz za 'egzemplarz'. Jednak nabywca Twojego 'egzemplarza'
    instalując program przeczyta tekst jak wyżej. A gdy zobaczy jeszcze przycisk
    'Zgadzm się' to pewnie powie sobie: 'ten Arnold to jednak porządny chłop!'
    czy coś w tym rodzaju... :)

    >Wniosek: Twórca nie sprzedał mi licencji - bo ja LICENCJI nie mógłbym
    >odsprzedać - chce jedynie utrudnić mi życie lub wymusić sprzedaż wiązaną.

    Twój wniosek jest zupełnie błędny bo oparty na błędnym założeniu.
    'Produkt', który nabywasz składa się z licencji, nośników z wersją
    instalacyjną oraz instrukcji.
    Producent udziela Ci (odpłatnie i pod pewnymi warunkami) licencji
    na zainstalowanie oprogramowania z tych nośników i używanie go:

    (EULA) 'UDZIELENIE LICENCJI.
    Firma Microsoft niniejszym udziela Licencjobiorcy następujących praw,
    pod warunkiem przestrzegania wszystkich postanowień niniejszej Umowy
    Licencyjnej:
    Instalacja i używanie.
    Licencjobiorca może zainstalować i używać jednej kopii OPROGRAMOWANIA/.../'

    Oczywiste jest, że Ty nie możesz udzielić licencji osobie trzeciej,
    nie mając do tego prawa. Producent jednak zgadza się na _jednokrotnie_
    przekazanie jej (przeniesienie) wraz z produktem na innego użytkownika:

    (EULA)'Przekazanie osobie trzeciej.
    Pierwotny użytkownik Produktu może jednorazowo przekazać Produkt
    innemu użytkownikowi. Przekazanie musi objąć wszystkie części składowe
    Produktu (...) Przekazanie nie może być dokonane w sposób pośredni, np.
    wysyłkowo.'

    >Kupując książkę co wg Ciebie kupuję? Licencję na jej czytanie?

    A nabywasz książki z licencjami EULA? ;)
    Bo jeżeli jednak nie, to analogia i Twoje pytanie nie ma sensu.

    A w ogóle to ciekawi mnie fakt, że w zalezności od tego czy dyskusja
    jest o OEM czy o piractwie, Twój 'egzemplarz utworu' pojawia się i znika. :)

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    PS. Jesli możesz, nie zmieniaj tematów wątku bo robi się bałagan w archiwach.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl