  • 1. Data: 2002-07-08 08:27:14
    Temat: Wielki blad banku, czy tylko nie uwaga?
    Od: "RObi" <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    Założyłem sobie nowe konto w banku, z którym nie miałem doświadczenia.
    Oraz wykupiłem pakiet z dostępem do internetu.
    Aby móc korzystać z konta przez WWW musiałem wygenerować swoje klucze
    publiczne oraz prywatne. Następnie te klucze są wysyłane do banku i na ich
    podstawie bank generuje certyfikat autentyczności. Taki certyfikat bank
    tylko mi, po sprawdzeniu dowodu osobistego, dostarcza osobiście. Następnie
    na podstawie tego certyfikatu ja generuje (przez WWW) kolejny certyfikat,
    który umożliwi mi korzystanie z własnego konto.
    Problem powstał przy wręczaniu certyfikatu generowanego przez bank. Okazało
    się, że ten certyfikat był wygenerowany dla zupełnie innej osoby, z innego
    miasta.
    Czy jest to poważny błąd banku? Jeżeli tak, to czy bank może ponieść
    konsekwencje, takiego błędu?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2002-07-08 09:13:31
    Temat: Re: Wielki blad banku, czy tylko nie uwaga?
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    RObi wrote:

> [...]
    > miasta.
    > Czy jest to poważny błąd banku? Jeżeli tak, to czy bank może ponieść

    Opisales dokladnie stan bezpieczenstwa transakcji elektronicznych.
    Coz z tego ze jest szyfrowanie, klucze, gdy te klucze dostaje inna
    osoba.
    Z tego powodu wlasnie ludzie sie obawiaja handlu elektronicznego,
    internetowego, transakcji elektronicznych, dokumentow elektronicznych.

    Twoje szanse na odszkodowanie sa raczej zadne, gdyz na skutek bledu
    wszedles w posiadanie informacji przeznaczonych dla innej osoby.
    Co najwyzej tamta osoba moze oczekiwac zadoscuczynienia.

    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm) at light speed in n**@

  • 3. Data: 2002-07-08 10:48:44
    Od: "Daniel /Dan/ Sniegon" <d...@p...pl>

    > Twoje szanse na odszkodowanie sa raczej zadne, gdyz na skutek bledu
    > wszedles w posiadanie informacji przeznaczonych dla innej osoby.
    > Co najwyzej tamta osoba moze oczekiwac zadoscuczynienia.

    Ale warto rowniez zadac pytanie gdzie sa "informacje" osoby
    wysylajacej ten post - czy przydakiem tez bank wyslal ich gdzie indziej.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 4. Data: 2002-07-08 11:39:23
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Daniel /Dan/ Sniegon wrote:

    > Ale warto rowniez zadac pytanie gdzie sa "informacje" osoby
    > wysylajacej ten post - czy przydakiem tez bank wyslal ich gdzie indziej.

    To mozna sprawdzic w banku.
    Ale on pytal o konsekwencje jakie powinien poniesc bank:
    "
    Czy jest to poważny błąd banku? Jeżeli tak, to czy bank może
    ponieść konsekwencje, takiego błędu?
    "

    Banki sie myla, bo myla sie ich pracownicy, bo myla sie z zasady ludzie,
    bo taka maja nature.
    Istotne zatem jest sprawdzenie przez nadzor bankowy procedur
    bezpieczenstwa wewnetrznego i zewnetrznego obrotu dokumentow.
    I nadzor miedzybankowy czy organ udzielajacy licencji , takie
    kompetencje maja.
    Ale trudno mowic o konsekwencjach , jakie poniesie bank.
    Bo wobec kogo ?
    Juz predzej pracownik dostanie mniejsza premie lub zostanie zwolniony
    przy nastepnej okazji.

    Ale mysle ze pisemne wyjasnienie tej sprawy z bankiem bedzie
    dostateczne. W koncu nie nalezy oczekiwac zamkniecia banku lub
    likwidacji uslugi.

    Wlasciwa jest grupa pl.biznes.banki
    i tam idzie fut

    Jacek

  • 5. Data: 2002-07-08 14:35:22
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "RObi"
> [...]
    > się, że ten certyfikat był wygenerowany dla zupełnie innej osoby, z innego

    To niczym nie grozi - uzasadnienie:
    mam w przegladarce trzy certyfikaty wygenerowane przez bank dla trzech roznych
    osob uzywajacych tej samej przegladarki do dostepu do swojego internetowego
    rachunku - oczywiscie w Fortis Banku bo inne banki takich zabezpieczen nie
    stosuja ;-)
    Login i haslo musza sie zgadzac z certyfikatem wiec i tak wchodzac na swoj
    rachunek www musze wskazac swoj certyfikat
    *** blad ***

  • 6. Data: 2002-07-09 15:08:12
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

    > To niczym nie grozi

    Niestety ale nie moge sie zgodzi z szanownym przedmowca :)
    Jedno z zabezpieczen (ktorymi w koncu banki sie chwala) poszlo sie jeb..c
    wiec nie mozna stwierdzic ze jest to malo ...
    Haslo i login mozna zdobyc i co wtedy ? Zawsze to prosciej niz np. wydobyc
    prywatny klucz z systemu ...

    Wszystki banki stosuja wiele zabezpieczen roznoczesnie (np. w WBKBZ mozna
    miec na raz : haslo, login, token >token tez na osobny pin<, limity
    przelewow ) i jesli jakies jedno zostaje zlamane to teoretycznie wlamywacz
    ma juz mniej roboty.

    Jesli zabezpieczenie opieraloby sie tylko na certyfikacie to chyba nie
    byloby sensu pytac sie tak jak ktos pyta sie w temacie ;)

    AndY

  • 7. Data: 2002-07-09 16:42:53
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "AndY"

> [...]
    > wiec nie mozna stwierdzic ze jest to malo ...
    > Haslo i login mozna zdobyc i co wtedy ? Zawsze to prosciej niz np. wydobyc

    nic wtedy - to o czym piszesz nie ma nic wspolnego z kluczem prywatnym, na
    dodatek tego klucza nie ma w systemie bo mam go tylko ja na dyskietce (w
    przyszlosci na karcie kryptograficznej)

    > Jesli zabezpieczenie opieraloby sie tylko na certyfikacie to chyba nie
    > byloby sensu pytac sie tak jak ktos pyta sie w temacie ;)

    dlatego ze się nie opiera tylko na tym wiec podeslanie innego certyfikatu niczym
    nie grozi.
    jesli ktos ma twoj ceryfikat (twoj klucz publiczny podpisany przez bank) to
    sobie go wczyta do przegladarki i juz.
    Jesli pozna twoj login to probujac hasla moze ci zablokowac rachunek, a jak zna
    i haslo to zobaczy co masz na rachunku - i koniec.
    Zeby zrobic operacje finansowa musi miec twoj klucz prywatny i znac do niego
    haslo.

    a w takim citi wystarczy poznac czyjs login i haslo (jakims snifferem) i juz
    przez internet mozna zrobic z kasa z twojego rachunku co dusza zapragnie. Co
    oczywiscie nie przeszkadza marketingowi w reklamie takiego produktu !
    *** blad ***