  • 1. Data: 2002-07-08 08:31:43
    Temat: Świadectwo pracy
    Od: "Luk" <b...@p...wp.pl>

    Witam.

    Czy jest jakiś przepis określający co musi się znaleźć w świadectwie pracy
    wystawionym przez pracodawcę po rozwiązaniu umowy o pracę? Czy pracodawca
    może odmówić napisania takiego świadectwa lub np. informacji o sukcesach
    zawodowych, lub przebytych szkoleniach? Gdzie w Internecie można znaleźć
    przykłady takich świadectw?

    Lukasz Bittner
    bittner(at)poczta(kropka)wp(kropka)pl

  • 2. Data: 2002-07-08 08:38:46
    Temat: Re: Świadectwo pracy
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Świadectwo pracy - jest dokumentem, który otrzymuje pracownik w związku z
    rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.

    Świadectwo pracy podlega wydaniu do rąk pracownika. Pracodawca jest obowiązany
    wydać świadectwo pracy bez osobnego wezwania pracownika, niezwłocznie po
    ustaniu stosunku pracy.

    W świadectwie pracy ujawnia się fakty charakteryzujące zatrudnienie pracownika
    u danego pracodawcy, w szczególności powinno zawierać informacje:

    - okres i rozwój wykonywanej pracy,
    - zajmowane stanowisko,
    - tryb rozwiązania stosunku pracy albo okoliczności wygaśnięcia,
    - ewentualne także zajęcie wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o
    postępowaniu egzekucyjnym,
    - inne informacje potrzebne do ustalenia uprawnienia pracownika lub
    ubezpieczenia społecznego

    Skutki nie otrzymania świadectwa pracy.

    Pracownik, który dodatkowo poniósł szkodę wskutek nieotrzymania pracy z powodu
    nie wystawienia mu w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy, może
    wystąpić z roszczeniem o naprawienie przez pracodawcę wyrządzonej szkody
    (zapłatę odszkodowania ).

    Odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy wchodzi w grę, gdy spełnione są
    jednocześnie 3 przesłanki przewidziane w art.99 kodeksu pracy:

    1) pracodawca nie wykonał w ogóle lub nienależycie wykonał ciążący na nim
    obowiązek wystawienia pracownikowi świadectwa pracy,
    2) pracownik pozostawał bez pracy i poniósł z tego powodu uszczerbek majątkowy
    (szkodę),
    3) szkoda powstała w związku przyczynowym z uchybieniem jakiego dopuścił się
    pracodawca tzn. wynikała wyłącznie z tego powodu ,że nie wydał on pracownikowi
    świadectwa pracy albo wystawił go wadliwie ( co udaremniło mu nowe zatrudnienie)

    Tu odsyłam do orzecznictwa SN, (odnośnie punktu 3 ) - WYROK SN z 03.03.1971 II
    PR 9/71 OSN C P Nr 12/1971 poz.271

    Odszkodowanie w związku z niedopełnieniem przez pracodawcę obowiązku
    wystawienia prawidłowego świadectwa pracy i powstałego wskutek tego szkody w
    majątku pracownika, należy się poszkodowanemu w wysokości wynagrodzenia za czas
    pozostawania bez pracy z podanego powodu ( nie dłuższy jednak niż 6 tygodni ).
    Wynagrodzenie to oblicza się wg zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu
    pieniężnego za urlop.

  • 3. Data: 2002-07-08 08:53:07
    Od: "Lombardo" <l...@a...pl>

    Użytkownik "Luk" <b...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > może odmówić napisania takiego świadectwa lub np. informacji o sukcesach
    > zawodowych, lub przebytych szkoleniach? Gdzie w Internecie można znaleźć

    Art. 97. § 1. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy
    pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy.
    Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia
    się pracownika z pracodawcą.
    § 2. W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju
    wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo
    okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne
    do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia
    społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu
    wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na
    żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o
    wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.
    § 2[1]. Pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić
    z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie
    nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od
    zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z
    żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.
    § 3. Jeżeli z orzeczenia sądu pracy wynika, że rozwiązanie z pracownikiem
    umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy nastąpiło z naruszeniem
    przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów o pracę, pracodawca jest
    obowiązany zamieścić w świadectwie pracy informację, że rozwiązanie umowy o
    pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę.
    § 4. Minister Pracy i Polityki Socjalnej określi, w drodze rozporządzenia,
    szczegółową treść świadectwa pracy oraz sposób i tryb jego wydawania i
    prostowania.

    Art. 98. (skreślony)

    Art. 99. § 1. Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody
    wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania
    niewłaściwego świadectwa pracy.
    § 2. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, przysługuje w wysokości
    wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy
    jednak niż 6 tygodni.
    § 3. (skreślony)
    § 4. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego
    świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa.

  • 4. Data: 2002-07-08 12:19:28
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 8 Jul 2002 10:31:43 +0200, "Luk"
    <b...@p...wp.pl> zakodował:

    >zawodowych, lub przebytych szkoleniach? Gdzie w Internecie można znaleźć
    >przykłady takich świadectw?

    KP już zostało zacytowane, do tego dochodzi Rozporzadzenie w sprawie
    szczegolowej tresci swiadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego
    wydawania i prostowania.
    Zarówno rozporządzenie i przykłady powinno być na stronie rp.pl

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2002-07-11 07:04:41
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Jaka jest treść świadectwa pracy?

    W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju
    wykonywanej przez pracownika pracy, zajmowanych przez niego stanowisk, trybu
    rozwiązania umowy o pracę (np. za porozumieniem stron, za wypowiedzeniem lub
    bez wypowiedzenia) albo okoliczności wygaśnięcia umowy o pracę. Ponadto w
    świadectwie pracy zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień
    pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, dotyczących:

    wymiaru czasy pracy pracownika w czasie trwania umowy o pracę,
    liczby dni urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku
    kalendarzowym, w którym ustała umowa o pracę,
    wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego dodatkowego uprawnienia,
    należności z umowy o pracę uznane i nie uregulowane przez pracodawcę do dnia
    ustania tej umowy, z powodu braku środków finansowych,
    okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy jego udzielenia,
    wykorzystanego urlopu wychowawczego,
    liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie mimo jego niezdolności do
    pracy wskutek choroby, wypadku przy pracy, czy choroby zawodowej, w roku
    kalendarzowym w którym ustała umowa o pracę,
    wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustała umowa o pracę, zwolnienia w
    wysokości do 2 dni z tytułu wychowywania przynajmniej 1 dziecka w wieku do 14
    lat,
    okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem
    okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
    okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
    okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
    okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy
    świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty,
    danych, które są zamieszczane na żądanie pracownika (np. o wysokości i
    składnikach wynagrodzenia, uzyskanych kwalifikacjach)

    Jaki jest tryb wydawania i prostowania świadectwa pracy?

    Pracodawca wydaje świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi albo osobie
    upoważnionej przez pracownika na piśmie - niezwłocznie po rozwiązaniu lub
    wygaśnięciu umowy o pracę .

    Pracownik, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa pracy może wystąpić z
    wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. Pracodawca zawiadamia
    pracownika na piśmie o negatywnym wyniku jego rozpatrzenia, a w razie
    uwzględnienia wniosku, wydaje pracownikowi w tym terminie nowe świadectwo
    pracy.

    Jeżeli pracodawca nie uwzględni wniosku pracownika o sprostowanie świadectwa
    pracy, pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy żądaniem jego
    sprostowania w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania.

    W razie uwzględnienia przez sąd pracy powództwa pracownika, pracodawca jest
    obowiązany wydać pracownikowi niezwłocznie nowe świadectwo pracy, nie później
    jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej
    sprawie.

    W razie prawomocnego orzeczenia sądu pracy o przywróceniu pracownika do pracy
    lub przyznaniu mu odszkodowania z powodu nieprawidłowego wypowiedzenia umowy o
    pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia, pracodawca na żądanie pracownika,
    jest obowiązany uzupełnić treść wydanego mu poprzednio świadectwa pracy o
    dodatkową informację o tym orzeczeniu.

    Jeżeli pracodawca rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika,
    z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów w tym trybie a sąd orzekł o
    przywróceniu pracownika do pracy lub o przyznaniu mu odszkodowania pracodawca
    jest zobowiązany wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy w terminie 3 dni od
    dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu. Świadectwo to musi zawierać
    informację o rozwiązaniu umowy o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez
    pracodawcę.

    Pamiętaj, że:

    Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez
    pracodawcę wskutek nie wydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa
    pracy. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania
    bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
    Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z nie wydaniem w terminie lub wydaniem
    niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa,
    Jeżeli sąd orzeknie o odszkodowaniu na rzecz pracodawcy z powodu
    nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia,
    pracownik jest zobowiązany przedłożyć pracodawcy wydane mu świadectwo pracy w
    celu uzupełnienia jego treści o informację o wydanym orzeczeniu. W razie
    niespełnienia przez pracownika tego obowiązku pracodawca ma prawo wezwać
    pracownika do niezwłocznego przedłożenia świadectwa pracy w celu zamieszczenia
    w nim takiej informacji.
    Jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego
    upoważnionej jest niemożliwe, pracodawca nie później niż w terminie 7 dni od
    dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej
    osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób.
    Członek rodziny zmarłego pracownika lub inna osoba będąca jego spadkobiercą
    może wystąpić z wnioskiem o wydanie przez pracodawcę świadectwa pracy
    Powództwa o przywrócenie do pracy, o uznaniu za bezskuteczne wypowiedzenia
    umowy o pracę itp. nie wymagają zachowywania trybu prostowania świadectwa
    pracy. W takim przypadku podstawą zmiany świadectwa pracy jest odpowiedni wyrok
    sądu.

    Podstawy prawne:

    Kodeks Pracy, art. 97-99;
    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w
    sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu jego wydawania i
    prostowania.