  • 11. Data: 2008-11-12 21:58:14
    Temat: Re: Weksel - hydrozagadka
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "TX" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Moje zdanie jest odmienne od Liwiusza. Zgodzę się z tym, że możesz

    Jak na grupę dyskusyjną przystało, moje zdanie z kolei jest odmienne
    od Twojego :)

    > pozwać spółkę z oo, skoro przejęła ona dobrowolnie prawa i obowiązki
    > spółki jawnej, ale w mojej ocenie możesz jednocześnie wnieść powództwo
    > przeciwko samym wspólnikom na mocy art. 31§2 ksh. I o taki nakaz zapłaty
    > z weksla bym wystąpił do sądu. Po prostu większa szansa egzekucji w
    > przyszłości.

    Jak wynika z art. 31/1 egzekucja z majątku wspólników może być
    prowadzona tylko w momencie nieskuteczności egzekucji z majątku spółki.
    paragraf 2 oznacza jedynie, że samo powództwo przeciwko wspólnikom można
    wytoczyć jeszcze przed zakończeniem nieskutecznej egzekucji wobec spółki.

    W naszym przypadku nie będziemy mieli nieskutecznej egzekucji wobec
    spółki, ponieważ ona już nie istnieje, zatem nie można pozwać wspólników.

    strona 4
    http://www.grzybkowski-guzek.pl/download/Kancelaria_
    Grzybkowski_Guzek_010.pdf

    "W myśl art. 31 §§ 1 i 2 KSH wierzyciel spółki może prowadzić egzekucję
    z majątku wspólnika w przypadku, gdy egzekucja z majątku spółki okaże
    się bezskuteczna (subsydiarna odpowiedzialność wspólnika) wierzyciel
    może przy tym pozwać wspólnika, zanim egzekucja przeciwko spółce okaże
    się bezskuteczna. Regulacji tej odpowiada art. 7781 Kodeksu postępowania
    cywilnego7, według którego tytułowi egzekucyjnemu wydanemu przeciwko
    spółce jawnej (...) sąd nadaje klauzulę wykonalności przeciwko wspólnikowi
    ponoszącemu odpowiedzialność całym majątkiem za zobowiązania spółki,
    jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna.

    Zarówno z art. 31 § 1 KSH jak i z art. 7781 KPC wynika, że nadanie
    klauzuli wykonalności przeciwko wspólnikom spółki jawnej dopuszczalne
    jest wyłącznie wtedy, gdy egzekucja przeciwko spółce okaże się
    bezskuteczna. Jest to konsekwencją przyjęcia stanowiska, że w pierwszej
    kolejności odpowiedzialność za zobowiązania powinna ponosić przede
    wszystkim sama spółka, natomiast wspólnicy dopiero w razie niemożności
    wyegzekwowania należności od spółki."

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 12. Data: 2008-11-12 22:02:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > przeciwko samym wspólnikom na mocy art. 31§2 ksh. I o taki nakaz zapłaty
    > z weksla bym wystąpił do sądu. Po prostu większa szansa egzekucji w

    I jeszcze jedno: odpowiedzialność wspólników w spółce jawnej nie
    polega na tym, że mogą oni być pozwani osobiście za długi spółki. Spółkę
    trzeba pozwać jako ją samą i ewentualnie nadać tytułowi wykonawczemu
    nową klauzulę wykonalności uprawniającą do egzekucji z majątku wspólnika.

    Skoro spółka nie istnieje, nie można jej pozwać. Pozwanie byłego
    wspólnika w miejsce spółki jawnej jest - imho - nieprawidłowe.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 13. Data: 2008-11-13 09:00:43
    Od: t...@p...onet.pl

    >    I faktycznie w takich przypadkach nie da się już wytoczyć powództwa
    > takiego jak z weksla? Zauważ, że w sytuacji analogicznej - jeśli

    Ale żeś się zaparł przy drugiej stronie ;-)
    Moją obawą jest właśnie, że nie ma analogii.

    Nowa koncepcja: przedsiębiorstwo

    Zobowiązanie zaciągnęło przedsiębiorstwo pod firmą XXX
    uległo przekształceniu co do formy, firma XXX pozostała jak i wszystkie
    pozostałe składniki przedsiębiorstwa. Cel, zakres i sposoby funkcjonowania na
    rynku bez zmian.
    Jak wiadomo dłużnik nie może się sam zwolnić z długu, a tu mieli byśmy właśnie
    taką sytuację.

    analogia (trochę naciągana): wystawca weksla Pani Kowalska, pozwana Pani Nowak z
    domu Kowalska
    Co ty na to?
    Traaq

  • 14. Data: 2008-11-13 09:07:53
    Od: t...@p...onet.pl

    > natomiast wspĂłlnicy dopiero w razie niemoĹźnoĹ&#65533;ci
    > wyegzekwowania naleĹźnoĹ&#65533;ci od spĂłĹ&#65533;ki."

    Czy kluczem nie jest ostatnie zdanie?
    Nieistnienie spółki zdecydowanie wskazuje na niemożliwość skutecznej egzekucji.
    Zaistniała sytuacja, czyli brak spółki, jest zdecydowanie konsekwencją działań
    wspólników, więc odpowiedzialność osobista wspólników przed wierzycielami
    trzymała by się koopy.

    Wraca pytanie nr1 czy da się pociągnąć z weksla?

    Pozdrawiam
    Traaq

  • 15. Data: 2008-11-13 09:08:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    t...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    > rynku bez zmian.
    > Jak wiadomo dłużnik nie może się sam zwolnić z długu, a tu mieli byśmy właśnie

    O jakim przekształceniu mówisz? Podaj z jakiej do jakiej formy się
    przekształciło.

    > analogia (trochę naciągana): wystawca weksla Pani Kowalska, pozwana Pani Nowak z
    > domu Kowalska
    > Co ty na to?

    Prawidłowe, jeśli to ta sama osoba.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 16. Data: 2008-11-13 09:15:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    t...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    > trzymała by się koopy.
    >
    > Wraca pytanie nr1 czy da się pociągnąć z weksla?

    Według mnie nie. Likwidacja lub przekształcenie spółki to nie jest
    hop-siup - dziś jest sp. j., jutro sp. z o.o. Odbywa się to przez wiele
    miesięcy, połączone z ogłoszeniami w odpowiednich "czasopismach" w celu
    poinformowania wierzycieli o zmianie.

    Przede wszystkim musiałbyś wykazać, że spółka jest Ci coś winna. A
    nie możesz tego zrobić, ponieważ nie pozwiesz już spółki jawnej.

    Mała uwaga: weksel jest bardzo dobrym sposobem (o wiele wygodniejszym
    niż faktura), aby przy okazji poprosić prezesa (wspólnika) o złożenie
    dodatkowego podpisu - w imieniu swoim, ręcząc tym samym za spółkę. Wtedy
    o egzekucję o wiele prościej.

    --
    Liwiusz