    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Weksel - hydrozagadka
    Date: Wed, 12 Nov 2008 22:58:14 +0100

    Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "TX" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Moje zdanie jest odmienne od Liwiusza. Zgodzę się z tym, że możesz

    Jak na grupę dyskusyjną przystało, moje zdanie z kolei jest odmienne
    od Twojego :)

    > pozwać spółkę z oo, skoro przejęła ona dobrowolnie prawa i obowiązki
    > spółki jawnej, ale w mojej ocenie możesz jednocześnie wnieść powództwo
    > przeciwko samym wspólnikom na mocy art. 31§2 ksh. I o taki nakaz zapłaty
    > z weksla bym wystąpił do sądu. Po prostu większa szansa egzekucji w
    > przyszłości.

    Jak wynika z art. 31/1 egzekucja z majątku wspólników może być
    prowadzona tylko w momencie nieskuteczności egzekucji z majątku spółki.
    paragraf 2 oznacza jedynie, że samo powództwo przeciwko wspólnikom można
    wytoczyć jeszcze przed zakończeniem nieskutecznej egzekucji wobec spółki.

    W naszym przypadku nie będziemy mieli nieskutecznej egzekucji wobec
    spółki, ponieważ ona już nie istnieje, zatem nie można pozwać wspólników.

    strona 4
    http://www.grzybkowski-guzek.pl/download/Kancelaria_
    Grzybkowski_Guzek_010.pdf

    "W myśl art. 31 §§ 1 i 2 KSH wierzyciel spółki może prowadzić egzekucję
    z majątku wspólnika w przypadku, gdy egzekucja z majątku spółki okaże
    się bezskuteczna (subsydiarna odpowiedzialność wspólnika) wierzyciel
    może przy tym pozwać wspólnika, zanim egzekucja przeciwko spółce okaże
    się bezskuteczna. Regulacji tej odpowiada art. 7781 Kodeksu postępowania
    cywilnego7, według którego tytułowi egzekucyjnemu wydanemu przeciwko
    spółce jawnej (...) sąd nadaje klauzulę wykonalności przeciwko wspólnikowi
    ponoszącemu odpowiedzialność całym majątkiem za zobowiązania spółki,
    jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna.

    Zarówno z art. 31 § 1 KSH jak i z art. 7781 KPC wynika, że nadanie
    klauzuli wykonalności przeciwko wspólnikom spółki jawnej dopuszczalne
    jest wyłącznie wtedy, gdy egzekucja przeciwko spółce okaże się
    bezskuteczna. Jest to konsekwencją przyjęcia stanowiska, że w pierwszej
    kolejności odpowiedzialność za zobowiązania powinna ponosić przede
    wszystkim sama spółka, natomiast wspólnicy dopiero w razie niemożności
    wyegzekwowania należności od spółki."

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz