  • 1. Data: 2003-03-08 17:33:03
    Temat: WKU po raz kolejny
    Od: "wish" <w...@p...onet.pl>

    Witam!
    Pewnie to juz z 1000 razy bylo walkowane, ale poszukuje rozwiazania dla
    mojej sytuacji i niewiele zdzialalem przez ostatnie 2h. Mam rocznik 1980,
    calkiem niezly stan potwierdzony grupa A :(, prawo jazdy i jestem na 4 roku
    studiow dziennych. Chcialbym podjac kolejne studia, zapewne wieczorowe.
    Poszukuje linkow do informacji (rozporzadzenia, strony urzedow itp.) lub
    odpowiedzi na ponizsze pytania:

    - czy wobec mojego rocznika jest cos takiego jak amnestia?
    - czy amnestia wymaga zlozenia odpowiedniego podanai w WKU czy tez jest
    niejako dawana z urzedu?
    - czy po ukonczeniu pierwszych studiow moge rozpoczac drugie bez obawy ze po
    mnie ktos "przyjdzie"?
    - jesli nie to czy jest jakis sposob na zabezpieczenie sie przed najsciem,
    pomijajac sztaby w drzwiach?

    pozdrawiam i dziekuje za informacje,
    Piotr Turek

  • 2. Data: 2003-03-08 19:47:03
    Temat: Re: WKU po raz kolejny
    Od: Wojciech Szweicer <p...@w...onet.pl>

    On 3/8/2003 6:33 PM, wish wrote :
    > calkiem niezly stan potwierdzony grupa A :(

    Czym tu sie smucic, ze sie ma niezly stan [zdrowia, jak mniemam]????
    - Szwejk

    --
    E-mail: | Moja strona o I Wojnie Swiatowej: |
    wszwejk | http://www.wielkawojna.prv.pl |

  • 3. Data: 2003-03-08 20:05:30
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "wish" <w...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam!
    >
    > - czy wobec mojego rocznika jest cos takiego jak amnestia?
    To się okaże w przyszłym roku jak skończysz, bo gusta tych na górze
    zmieniają się co roku.
    Jak narazie to zwlaniają zawodowych żołnierzy, więc jest duża szansa, że
    młodych też nie będą potrzebować.
    > - czy amnestia wymaga zlozenia odpowiedniego podanai w WKU czy tez jest
    > niejako dawana z urzedu?
    Z urządu, rozkazem MON

    > - czy po ukonczeniu pierwszych studiow moge rozpoczac drugie bez obawy ze
    po
    > mnie ktos "przyjdzie"?
    Tego nie możesz być pewien i zależy od interpretacji w WKU.
    W ustawie jest napisane, że studentowi przysługuje odroczenie (nie jest
    napisane, że drugiego kierunku też, ale nie jest napisane, że nie), ale
    czasami twierdzą, że już się jest absolwentem i chcą brać.
    W tym przypadku po prostu pisz odwołanie do instancji wyższej, z
    jednoczesnym pismem proszącym o interpretację np. do Rzecznika Praw
    Obywatelskich.

    > - jesli nie to czy jest jakis sposob na zabezpieczenie sie przed najsciem,
    > pomijajac sztaby w drzwiach?
    Dużo, mniej lub bradziej legalnych

  • 4. Data: 2003-03-09 12:13:33
    Od: j...@p...onet.pl

> [...]
    > mnie ktos "przyjdzie"?
    > - jesli nie to czy jest jakis sposob na zabezpieczenie sie przed najsciem,

    Panie Piotrze
    Najpierw ustosunkuje się do wypowiedzi Pana KK. Pisze pierdoły i proszę nie
    korzystać z jego rad. Dobrze napisanego prawa nie trzeba interpretować,
    wystarczy je czytać i stosować.
    Postaram się pisać językiem zrozumiałym dla ludzi nie znających języka
    prawnego. Będę stosował uproszczenia, ponieważ nie uwzględniam wyjątków
    (chyba, że bardzo ważnych).
    1. Rok urodzenia liczy się w przypadku poborowych, którzy nie mają
    wykształcenia wyższego (min. licencjat). W przypadku absolwentów szkół
    wyższych, rocznik nie liczy się, liczy się termin ukończenia studiów.
    2. Jako student, w wieku 23 lat, przeznaczony do odbycia zasadniczej służby
    wojskowej (obecnie 12 miesięcznej), korzysta Pan z odroczenia tej służby ze
    względu na pobieranie nauki w szkole wyższej. Podstawa prawna: art. 39 ust.
    ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
    Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.z 2002 r. Nr 21, poz. 205 z późn. zm.).
    3. Po ukończeniu studiów Pański status ulegnie zmianie. Zgodnie z § 6
    rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 czerwca 1992 r. w sprawie
    zasadniczej służby wojskowej i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej oraz
    przeszkolenia wojskowego (Dz. U. Nr 56, poz. 277 z późn. zm.) absolwentów
    szkół wyższych wojskowy komendant uzupełnień przeznacza do odbycia
    przeszkolenia wojskowego (obecnie 6 miesięczne, ale od 1.01.2004 r. dla
    większości będzie 3 miesięczne lub 6 tygodniowe przeszkolenie w czasie
    studiów). Powołanie winno nastąpić w przeciągu 18 miesięcy (art. 93 ust. 2
    ustawy i § 7 rozporządzenia).
    4. Pan KK nie miał racji pisząc o drugim fakultecie. Polecam wyrok NSA III SA
    5418/98 (LEX nr 44810). Na drugi fakultet nie ma miejsca w aktualnym prawie o
    powszechnym obowiązku obrony (chyba, że fakultety robi się równolegle).
    5. Nie ma czegoś takiego jak "amnestia" w powyższej tematyce. Minister ON może
    co jakiś czas przenieść do rezerwy bez odbycia służby wojskowej określone
    grupy poborowych. To czynił w 2001 i 2002 roku. Jest w 100% pewne, że w 2003
    roku również rozporządzenie ukaże się (jesienią lub zimą 2003) i absolwentów
    szkół wyższych z 2003 roku nakaże przenieść do rezerwy bez odbycia służby.
    6. W związku z wejściem w życie, z dniem 01.01.2004 r., nowelizacji cytowanej
    wyżej ustawy, zmienią się zasady przeszkalania studentów i absolwentów szkół
    wyższych, planuje się przeszkalać w ciągu roku, w skali kraju, maksymalnie ok.
    6-8 tysięcy studentów i absolwentów. Wniosek z tego: w pierwszej kolejności
    wykorzysta się ochotników, pozostali zostaną przeniesieni do rezerwy bez
    odbycia przeszkolenia.
    7. W 2003 roku powołać się ma tylko kilka setek absolwentów. Będą to
    ochotnicy. Pozostałych Minister nakaże przenieść do rezerwy.
    REASUMUJĄC:
    1) studiuj spokojnie i patrz optymistycznie w przyszłość;
    2) "nie taki diabeł straszny jak go malują", w WKU i WSzW pracują tacy sami
    ludzie jak wszędzie i wszyscy, posługując się przepisami prawa;
    3) jeżeli będziesz miał problemy proszę napisać (obiecuję, że pomogę);
    4) proszę "włożyć między bajki" Rzecznika Praw Obywatelskich; jego szybkość
    działania może być niewystarczająca (o takim pesymiźmie proszę nie myśleć).

    Z poważaniem
    ______
    Jupraw

  • 5. Data: 2003-03-09 20:01:24
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote in message

    > Panie Piotrze
    > Najpierw ustosunkuje się do wypowiedzi Pana KK.
    Bardzo mi miło.

    > Pisze pierdoły i proszę nie korzystać z jego rad.
    Nie jestem taki do końca przekonany, mam wrażenie że się nie zrozumieliśmy
    Z tych moich pierdół wiele osób już korzystało i jakoś nie narzekali

    > Dobrze napisanego prawa nie trzeba interpretować, wystarczy je czytać i
    stosować.
    Słusznie, tylko, że nasze prawo jest dziurawe jak sito.

> [...]
    obrony
    > Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.z 2002 r. Nr 21, poz. 205 z późn. zm.).

    Zgadzm się.

> [...]
    > większości będzie 3 miesięczne lub 6 tygodniowe przeszkolenie w czasie
    > studiów). Powołanie winno nastąpić w przeciągu 18 miesięcy (art. 93 ust. 2

    Tu też się zgadzam

> [...]
    prawie o
    > powszechnym obowiązku obrony (chyba, że fakultety robi się równolegle).

    No właśnie co z tymi równoległymi fakultetami
    Co ze studentami, którzy robią drugi fakultet z pewnym przesunięciem roku?
    Co ze studentami, którzy ukończyli jeden kierunek np. w czerwcu i od
    paźdzernika rozpoczynają kolejne studia?

    I tu się zaczyna bajka. Bo ile WKU tyle interpretacji.
    Jedni zaświaczenie o kontynuowaniu studiów na drugim fakultecie uznają i
    dają odroczenie
    a inni twierdzą, że ich drugi fakultet nie interesuje i biorą jak leci.
    Osobiście znam conajmnie pięć takich przypadków, kiedy broniliśmy studentów
    przed powołaniem do wojska.
    I o tym właśnie pisałem, pisząc, że tego nie może być pewien. Żeby było
    śmieszniej po odwołaniu się od decyzji WKU wyższa instancja raz uznawała
    drugi fakultet, a raz nie. I gdzie tu nasze klarowne prawo.

    > 5. Nie ma czegoś takiego jak "amnestia" w powyższej tematyce.

    Oj trochę gwary by się przydało. Mówimy o tym samym tylko innym językiem

> [...]
    > 7. W 2003 roku powołać się ma tylko kilka setek absolwentów. Będą to
    > ochotnicy. Pozostałych Minister nakaże przenieść do rezerwy.

    I słusznie. Tylko w którymś momencie to się skończy i znowu zaczną się
    kłopoty.

> [...]
    > ludzie jak wszędzie i wszyscy, posługując się przepisami prawa;
    > 3) jeżeli będziesz miał problemy proszę napisać (obiecuję, że pomogę);

    Dobrze mieć fachowca na grupie.

    > 4) proszę "włożyć między bajki" Rzecznika Praw Obywatelskich; jego
    szybkość
    > działania może być niewystarczająca (o takim pesymiźmie proszę nie
    myśleć).

    O to prawda.

    Reasumując:

    1. Przepisy przepisami, a ludzie ludzmi.
    O ile ty możesz o sobie powiedzieć, że postępujesz uczciwie i sprawiedliwie
    i takich jest wielu, to niestety nie jest tak zawsze.
    W wielu przypadkach (nie mówię wcale o WKU) osoby podejmujące decyzje czują
    się jak pan i władca i mają w nosie cały pozostały świat.
    Ja właśnie z takimi przypadkami sie spotykałem i to jest walka z wiatrakami.

    2. Czemu na mnie wsiadłeś, jakbym conajmniej napisał, że zielonych należy
    wyplenić.

  • 6. Data: 2003-03-21 14:47:02
    Od: Paweł Małachowski <p...@t...niewazne>

    On Sun, 9 Mar 2003 j...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > powszechnym obowiązku obrony (chyba, że fakultety robi się równolegle).

    Witam,

    Jestem w takiej sytuacji -- właśnie skończyłem 3,5 letnie
    studia inż. dzienne na jednej uczelni (pozostały praktyki oraz obrona,
    zapewne w kwietniu), zarazem jestem na I roku studiów mgr dziennych
    na innej uczelni.
    Kiedy kilka miesięcy temu byłem w WKU pokazać, że jestem jeszcze na 7.
    semestrze studiów inż., postanowiłem dać im od razu papier z drugiej
    uczelni. Zupełnie ich to nie zainteresowało, pracownik WKU powiedział
    mi, że ratują mnie tylko studia mgr uzup. w ramach tego pierwszego
    kierunku, na który było odroczenie, a nie równoległe studia gdzie indziej.
    Wydało mi się to delikatnie mówiąc dziwne i odszedłem z niedowierzaniem.
    No ale dziś dostałem zaproszenie do WKU i zacząłem się zastanawiać,
    czy mi nie zrobią brzydkiego psikusa. :-(
    Podejście typu że mało biorą i jakoś to będzie nieszczególnie mnie
    pociesza.

    --
    { Paweł Małachowski; PM110-RIPE; pawmal#freebsd,lublin,pl }

  • 7. Data: 2006-07-10 08:51:40
    Od: "macias" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > powszechnym obowiązku obrony (chyba, że fakultety robi się równolegle).

    Czy w tej sprawie cos sie zmienilo?
    Ostatnio bylem w WKU skladawszy zaswiadczenie o studiowaniu (jeszcze z I
    fakultetu) zaczepnie pytajac przy okazji o odroczenia z uwagi na studia na
    drugim fakultecie (rozpoczete rok temu). Niestety, "pani z WKU" byla stanowcza
    i surowa - nie obchodza ich moje drugie studia, nawet bezczelnie w srodku
    semestru moga zechciec widziec mnie w jednostce na 3 miesiace.

    Pozniej zasiegalem jezyka po znajomych i opinie byly od skrajne pesymistycznych
    po skrajnie optymistyczne. Ustawa dla mnie nic nie wyjasnia.

    A jak jest naprawde?

  • 8. Data: 2006-07-12 09:37:00
    Od: "T_G" <t...@g...pl>

    "Według regulacji, które weszly w życie 3 stycznia 2006 r., armia będzie
    mogła wezwać poborowego do odbycia zasadniczej służby wojskowej tylko przez
    18 miesięcy od dnia stawienia się do poboru lub zgłoszenia się do WKU w
    sprawie uregulowania stosunku do służby wojskowej. Jeżeli przez ten czas
    poborowy nie dostanie "biletu" lub nie skorzysta z odroczenia - zostanie
    automatycznie przeniesiony do rezerwy. Na tej samej zasadzie poborowi,
    którym skończy się odroczenie, będą przenoszeni do rezerwy po upływie 18
    miesięcy.

    Nowe przepisy przewidują ponadto udzielanie odroczenia na cały czas trwania
    nauki w szkole ponadgimnazjalnej lub wyższej bez względu na wiek poborowego.
    Dodatkowo nakładają one na wojskowego komendanta uzupełnień obowiązek
    informowania poborowych - na ich wniosek - o przewidywanym terminie
    wcielenia."