  • 611. Data: 2022-06-01 00:49:32
    Temat: Re: Ukraina: wydawanie broni "cywilom" [Was: Blokowanie domeny DNS rt.com przez operatora Play - podstawa prawa]
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Po raz ostatni: Mowa tu o udzieleniu pomocy nie zaś wydawaniu swojego
    > mienia.

    A udzielenie pomocy, do którj jest zobowiązany polega własnie na
    udostępnieniu AED - który jest o rząd wielkości bardziej skuteczny od RKO.

    Albo inaczej:

    "1. Nie popełnia przestępstwa, kto działa w celu uchylenia
    bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego jakiemukolwiek dobru
    chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć,
    a dobro poświęcone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego."

    Wynika z tego, że można w takiej sytuacji AED po prostu "ukraść". Zanim
    wpadniesz na pomysł, żeby siłą się temu przeciwstawić, to przypominam,
    że udzielającemu pomocy przysługuje ochrona własciwa dla funkcjonariusza
    publicznego.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 612. Data: 2022-06-01 00:54:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.05.2022 o 14:03, Olin pisze:

    > Mnie bardziej pasuje dualizm, bo ta sama osoba może być nazwana bandytą
    > albo bohaterem. Tu jest - przynajmniej dla mnie - całkowicie zrozumiała
    > analogia z fotonem, który przy przechodzeniu przez szczelinę zachowuje się
    > jak fala, a w efekcie fotoelektrycznym jak cząstka. To samo dotyczy innych
    > cząstek.

    Niech będzie. Mi chodziło o to że dopóki nie dokonamy obserwacji, to
    foton przechodzi przez obie szczeliny.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 613. Data: 2022-06-01 01:53:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-31, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > To jest dokładnie ta sama argumentacja - mieszkasz gdzie indziej, nie
    > głosujesz.

    Tu głosujesz na zarząd dobrem narodowym włączając w to majątek narodowy
    i dobre imie kraju. To nie są sprawy dotyczące jakiegoś konkretnego
    chodnika w powiatowym miasteczku.

    > No nie. To akurat nie było w pakiecie:P

    Wychodzi, że jednak było, czego większość Warszawiaków najwyraźniej
    świadomość miała - vide jak głosowano :)

    > No to niech przegłosuje u czaszkowskiego i sobie stawia:P

    Apropos, coś dawno nie słychac o ściekach pod Wisłą? :)

    > W sensie mohery czy naziołki?

    Tak myślę jakoś te okolice właśnie.

    > Większość krajów ma z nami taką umowę - przynajmniej tych co ci z
    > pamieci do głowy przyjdą (nie wiem jak z rajami podatkowymi).

    Ale to nie moja wina :) Są takie, które nie mają.

    > No to w ramach teoretycznej możliwości jestem sklonny przyznać ci prawo
    > do głosowania w dniu głosowania miedzy 10 a 14 w lokalu 14 na narbutta
    > 70 w warszawie - uprzedzając nie mam pojecia co tam jest:P

    Na razie głosuję w lokalu w częsci biurowej pewnej galerii handlowej
    przy najbardziej preestizowej ulicy kraju :)

    > W sensie przylatujesz na wybory?

    E-e. Ale wszystkie czynności cywilno-administracyjne jak certyfikaty
    urodzenia, ślubów etc. plus okręg wyborczy to u mnie Warszawa
    Śródmieście.

    --
    Marcin

  • 614. Data: 2022-06-01 01:58:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.06.2022 o 00:43, Shrek pisze:

    > Oczywiście, że jest zobowiązany - stan wyższej konieczności.

    Rzuć że okiem do kodeksu, co to jest "stan wyższej konieczności". To
    kontratyp powodujący bezkarność popełnienia czynu wyczerpującego
    znamiona przestępstwa. >
    > A mieli AEd, których nie chcieli wydać?

    Ale może mogli inaczej pomóc. Nie ma przepisu, że zobowiązani do
    ratowania są tylko posiadacze AED.

    --
    Robert Tomasik

  • 615. Data: 2022-06-01 02:00:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.06.2022 o 00:49, Shrek pisze:

> [...]
    > wpadniesz na pomysł, żeby siłą się temu przeciwstawić, to przypominam,
    > że udzielającemu pomocy przysługuje ochrona własciwa dla funkcjonariusza

    Można go ukraść, ale czy to, ze można go ukraść oznacza, że
    automatycznie posiadacz ma obowiązek wydać? Bo w tym jest problem, a nie
    w tym, że ukradli AED.

    --
    Robert Tomasik

  • 616. Data: 2022-06-01 02:06:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-31, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > swojego mienia, o mieniu pracodawcy nie wspominając. Poza tym idąc tym
    > tokiem rozumowania można by postawić hurtem zarzut wszystkim przechodniom.

    Ci przechodnie nie posiadają odpowiedniego narzędzia (AED). A z
    wydawaniem mienia ma wspólnego, jesli mienie jest konieczne do
    udzielenia takiej pomocy.

    No weź zobacz, kogoś przygniótł np. konar drzewa. Sam jesteś
    zakleszczony w samochodzie, ale masz obok siebie podnośnik, i teraz nie
    wydasz go bo jest Twój i masz taki kaprys, mimo, że jest jasne, że ten
    podnośnik może uratować życie osoby przygnięcionej. Nie ma związku?
    Nieudostepnienie tego podnośnika wyczerpuje MZ przesłanki nieudzielenia
    pomocy.

    --
    Marcin

  • 617. Data: 2022-06-01 02:50:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-01, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Można go ukraść, ale czy to, ze można go ukraść oznacza, że
    > automatycznie posiadacz ma obowiązek wydać? Bo w tym jest problem, a nie
    > w tym, że ukradli AED.

    https://www.infor.pl/prawo/prawo-karne/wyrok-i-kara/
    686742,Przestepstwo-nieudzielenia-pomocy.html
    "Udzielenie pomocy może polegać na prostej, możliwej dla każdego
    uczynności (np. umożliwienie skorzystania z telefonu, odstąpienie
    samochodu dla przewiezienia rannego,[..]"

    Nadal twierdzisz, że nie ma obowiązku wydać skoro wymagane prawnie
    udzielenie polegać może m.in. jak zacytowałem powyżej? Nie, bo to mój
    telefon i nie pozwolę skorzystać? Nie bo to mój samochód? Nie bo to mój
    AED?

    MZ mylisz się tu Robert i to ostro. Takie rozumienie przepisu, które
    sugerujesz nie tylko nie ma uzasadnienia na gruncie art 162, ale też
    jest sprzeczne ze wspomnianą gdzieindziej zasadą ochrony dobra bardziej
    znaczącego, a dysporporacja jest tu wyjatkowa duża.

    --
    Marcin

  • 618. Data: 2022-06-01 03:05:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-31, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Rzuć że okiem do kodeksu, co to jest "stan wyższej konieczności". To
    > kontratyp powodujący bezkarność popełnienia czynu wyczerpującego
    > znamiona przestępstwa. >

    Zachodzi, jeśli ratownik wyda AED mimo polecnie pracodawcy aby nie wydawać.
    Zachodzi przy kradzieży lub siłowym odebraniu AED ratownikowi.

    Ale co do zasady racja, Shrek się powyżej źle wyraził. Obowiązek cały
    czas wynika z kk162, ale fakt, że należy popełnić czyn zabroniony, nie
    zwalnia MZ z tego obowiązku. Jak widzę przez okno nieprzytomnego na
    podłodze, to mogę to okno wybić, żeby udzielić pomocy. Jeśli mimo, że
    widzę tę osobę a z okoliczności wynika, że znajduje się w
    niebezpieczeństwie, zaniecham pomocy bo musiałbym się do kogoś włamać,
    to MZ odpowiadam za nieudzielenie pomocy.

    --
    Marcin

  • 619. Data: 2022-06-01 03:22:42
    Temat: Re: Ukraina: wydawanie broni "cywilom"
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-31, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Wcześniej miałeś jakieś wątpliwości?

    Ja miałem. Mi to się zawsze wydawało, że do dupy to jest ZSRR ale zwykli
    Rosjanie są ok, a kulturowo mamy z nimi sporo wspólnego. Znam oczywiście
    historie z ich wyzwalania ziem okupowanych przez Niemców, ale wydawało
    się, że minęło tyle czasu, że mocno się otworzyli, widzą jak życie
    wygląda gdzieindziej. To, że tego bandytę popiera >70% Rosjan i że po
    prawie 60 latach zachowują się jak dzikie bydło jest dla mnie prawdę
    mówiąc szokiem. Mam lekkie problemy jak się do nich obecnie odnosić.

    --
    Marcin

  • 620. Data: 2022-06-01 03:37:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-31, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

    > A na grupie prawo rozmawiamy o "chwaleniu" czy o odpowiedzialności
    > "karnej"? "Chwalenie" albo na odwrót to pl.soc.polityka.

    Ale przyznasz, że dyskutowanie o odpowiedzialności karnej bez
    odniesienia się do konkretnych zdarzeń jest takie eeee... nie wiem jak
    to delikatnie ując, głupie? W dodatku ogólna analogia, którą serwujesz
    nie odpowiada zaproponowanemu przypadkowi.

    > Zastosowanie *dokładnie* tych samych standardów to teoria jak mocne
    > interesy w różnych przypadkach idą w różne strony. Tyle że jak w
    > praktyce różnica kłuje po oczach to pierdolenie o "uniwersalnych
    > jednakowych dla wszystkich standardach" sprawia że żal dupę ściska
    > nawet choćby ktoś chciał przypierdolić "złemu Putinowi".
    > Wtedy dla "pedantycznych porównywaczy" wychodzi że ten Putin nie aż
    > tak zły (w porównaniu), że ma liczne (nie tylko ruskie+) towarzystwo do
    > smażenia się w piekle.

    Uniwersalne standardy są doskonale rozumiane czego dobitnym przykładem
    jest i ta dyskusja. Możemy dzelić włos na ośmioro, podsrywać sobie wzajemnie
    półdemagogiczną retoryką, ale wszelkie akademickie dywagacje kończą się
    konkretnym pytaniem do konkretnych osób: "czy sam masz z tym problem?"
    Nie masz, prawda? Więc te wszystkie dylematy, o których wspominasz to
    jest polityczne szambo i podwójne standardy a nie problemy uniwersalnych
    wartości. A jeśli szukasz systemu, który działa w praktyce, to
    powodzenia (co dobrze wiesz). Nie mniej dyskutujesz ze mną, a nie z
    partią putina, Bidena czy Nataniachu, a dla mnie kryteria są dość jasne.
    Niejasne może być co najwyżej dojście w niektotórych przypadkach do
    stanu faktycznego.

    --
    Marcin