    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Trzecia tura
    Date: Thu, 9 Jul 2020 15:11:06 +0200

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2020-07-09 o 11:29, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    >No właśnie szukam takich odniesień, co w przypadku gdy wybory nie
    >wyłonią
    >kandydata ale nie znam tej materii i nie wiem gdzie szukać.
    >Równie dobrze w innych przepisach dotyczących sejmu czy
    >ogólnych może jest jakiś zapis na tę okoliczność.

    W Sejmie raczej nie ma, bo zeby tam nie mozna bylo rozstrzygnac ...
    no, musialy by chyba dwie partie uzyskac jednakowa ilosc glosow w
    okregu.

    >Ciekawe, że tak prostej kombinacji nie przewidzieli w prawie.

    Kombinacja jedna na pare milionow - starczy do konca naszej
    cywilizacji :-)

    Ale przy senatorach, gdzie jest bywa i 120 tys glosow w okregu, jak
    sie jeszcze podzieli na trzech ... tez powinno starczyc.
    Najwyzej sie zrobi uzupelniajace wybory :-)

    Choc jak komu pech pisany, to zaraz mu sie trafia takie wyniki :-)

    W sumie ... w dojrzalej polityce czy w JOW roznice miedzy kandydatami
    powinny byc niewielkie, to szansa rosnie.
    I to bym tak ocenial na 1/kilka tys, moze blednie szacuje.
    Przy setce okregow to juz nie jest takie nieprawdopodobne ... ale
    czesc okregow jest zdominowana, i tam szanse na remis male.

    Jesli chodzi o Sejm
    Art. 232. § 1. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 231 §
    2, okręgowa komisja wyborcza dokonuje podziału mandatów pomiędzy
    uprawnione listy kandydatów w sposób następujący:

    1) liczbę głosów ważnych oddanych na każdą z tych list w okręgu
    wyborczym dzieli się kolejno przez: 1; 2; 3; 4 i dalsze kolejne liczby
    aż do chwili, gdy z otrzymanych w ten sposób ilorazów da się
    uszeregować tyle kolejno największych liczb, ile wynosi liczba
    mandatów do rozdzielenia między te listy w okręgu;
    2) każdej liście przyznaje się tyle mandatów, ile spośród ustalonego w
    powyższy sposób szeregu ilorazów przypada jej liczb kolejno
    największych.

    § 2. Jeżeli kilka list uzyskało ilorazy równe ostatniej liczbie z
    liczb uszeregowanych w podany sposób, a list tych jest więcej niż
    mandatów do rozdzielenia,
    pierwszeństwo mają listy w kolejności ogólnej liczby oddanych na nie
    głosów.
    Gdyby na dwie lub więcej list oddano równą liczbę głosów, o
    pierwszeństwie rozstrzyga liczba obwodów głosowania, w których na daną
    listę oddano większą liczbę głosów.

    Art. 233. § 1. Mandaty przypadające danej liście kandydatów uzyskują
    kandydaci w kolejności otrzymanej liczby głosów.
    § 2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów
    uprawniającą do uzyskania mandatu z danej listy, o pierwszeństwie
    rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z
    kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów byłaby
    równa, o pierwszeństwie rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez
    przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności członków
    komisji oraz pełnomocników wyborczych; nieobecność pełnomocnika
    wyborczego nie wstrzymuje losowania. Przebieg losowania uwzględnia się
    w protokole wyników wyborów.

    Losowanie - ale tylko w ramach jednej partii.

    Senat
    Art. 273. § 1. Za wybranego na senatora w danym okręgu wyborczym uważa
    się tego kandydata, który otrzymał najwięcej oddanych głosów ważnych.

    § 2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało liczbę głosów
    uprawniającą do uzyskania mandatu, o pierwszeństwie rozstrzyga większa
[...]
    losowania uwzględnia się w protokole, o którym mowa w art. 272 § 1.

    A w Sejmie ta liczba obwodow ... tez mamy sposob na tysiace lat :-)

    Prezydenci miast - tez na koncu jest losowanie.

    A w przypadku prezydenta - ciemna masa :-)

    J.