  • 1. Data: 2009-10-15 20:42:55
    Temat: Testament, darowizna a "wydziedziczenie" ?
    Od: Marek <b...@s...pl>

    Teściowa postanowiła aby jej mieszkanie własnościowe "przeszło" na
    córkę. Początkowo myślała aby spisać testament w którym oświadcza,
    że mieszkanie "zapisuje" córce a synowi nie pozostawia niczego
    w podziękowaniu za ogrom krzywd jakie od niego doświadczyła. Okazało
    się, że i tak córka będzie musiała wypłacić zachowek bratu.
    Innym pomysłem była darowizna mieszkania na rzecz córki ale i w tym
    przypadku brat po śmierci teściowej będzie miał prawo żądać zachowku
    bo darowizna wchodzi do masy spadkowej. Podobno nie ma możliwości
    aby "wyrodny" syn nie dostał "ani grosza" z majątku matki?

    Teściowa chce aby docelowo jej mieszkanie uzyskała wnuczka w chwili
    kiedy założy swoją rodzinę (dosyć odległa perspektywa).

    --
    Marek

  • 2. Data: 2009-10-15 20:59:55
    Temat: Re: Testament, darowizna a "wydziedziczenie" ?
    Od: "Regand" <r...@v...pl>

> [...]
    > bo darowizna wchodzi do masy spadkowej. Podobno nie ma możliwości
    > aby "wyrodny" syn nie dostał "ani grosza" z majątku matki?

    Jak po darowiznie, tesciowa przezyje jeszcze 10 lat to wtedy od tej
    darowizny nie trzeba placic zachowku.

    pozdr

  • 3. Data: 2009-10-15 21:04:03
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Regand pisze:

    > Jak po darowiznie, tesciowa przezyje jeszcze 10 lat to wtedy od tej
    > darowizny nie trzeba placic zachowku.

    Niestety się mylisz (994 KC).

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 4. Data: 2009-10-15 21:06:05
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    >
    > Teściowa chce aby docelowo jej mieszkanie uzyskała wnuczka w chwili
    > kiedy założy swoją rodzinę (dosyć odległa perspektywa).

    Oczywiście że jest, przecież sam napisałeś o niej w temacie posta:)
    Nazywa się wydziedziczenie (art. 1008 KC).

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 5. Data: 2009-10-15 21:29:56
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Thu, 15 Oct 2009 23:06:05 +0200, kuba napisał(a):

    /.../

    > Oczywiście że jest, przecież sam napisałeś o niej w temacie posta:)
    > Nazywa się wydziedziczenie (art. 1008 KC).

    Sam miałem to napisać.
    Ale musi mieć realne podstawy chyba nie?
    Do utrzymania przed sądem?

    http://pclinuxos.org.pl/

  • 6. Data: 2009-10-15 21:41:33
    Od: Stachna <s...@g...com>

    On 15 Paź, 23:29, Smok Eustachy <S...@E...pl> wrote:
    > Dnia Thu, 15 Oct 2009 23:06:05 +0200, kuba napisał(a):
    >
    > /.../

    Spadkodawca może wydziedziczyć swoje dzieci, małżonka i rodziców tylko
    w testamencie. Przyczyna wydziedziczenia musi bezpośrednio wynikać z
    treści testamentu. Można zostać wydziedziczonym, gdy postępuje się w
    sposób sprzeciwiający się woli spadkodawcy, dopuszcza się przestępstwa
    przeciwko niemu lub bliskich mu osób, jak również jeśli nie dopełnia
    się względem niego obowiązków rodzinnych np. nie zapewnia mu opieki.
    Wydziedziczenie nie nastąpi, gdy spadkodawca przebaczy osobie
    uprawnionej do zachowku.

    Dzieci osoby wydziedziczonej są uprawnione do zachowku po spadkobiercy
    (relacja wnuki-dziadkowie).

    Jeżeli teściowa żyje niech przepisze notarialnie mieszkanie na córkę
    np. za opiękę itp. do końca życia - głównym lokatorem będzie córka.

    Nie ma mieszkania w spadku

    Pozdwawiam

  • 7. Data: 2009-10-15 21:43:32
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    kuba napisal:
    > Niestety się mylisz (994 KC).

    Masz racje :) Mylisz sie. 994.1 KC. Doczytaj uwaznie.

    A jak tescowa nie pozyje tyle, to lepiej przekazac mieszkanie
    umowa o dozywocie. I wtedy nie ma zachowku na tym fragmencie majatku.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 8. Data: 2009-10-15 21:45:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Smok Eustachy pisze:

    > Sam miałem to napisać.
    > Ale musi mieć realne podstawy chyba nie?
    > Do utrzymania przed sądem?

    Tzw. rażąca niewdzięczność.

    Co to za ogrom krzywd i jak niby można go udowodnić?

    Bo słyszałem o ludziach, dla których ten "ogrom krzywd" to była np.
    zmiana wyznania ;)

  • 9. Data: 2009-10-15 21:52:50
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Jacek_P pisze:

    > Masz racje :) Mylisz sie. 994.1 KC. Doczytaj uwaznie.

    To mam rację czy się mylę? ;P

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 10. Data: 2009-10-15 22:02:50
    Od: Animka <animka@to...nie.ja.wp.pl>

    Marek pisze:
> [...]
    >
    > Teściowa chce aby docelowo jej mieszkanie uzyskała wnuczka w chwili
    > kiedy założy swoją rodzinę (dosyć odległa perspektywa).

    Może napisać w testamencie, że wydziedzicza syna z takich a takich powodów.

    --
    animka