  • 1. Data: 2005-02-07 12:07:06
    Temat: Szukam prawnika z Warszawy
    Od: "Macias" <m...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich

    Chciałbym pozwać do sądu firmę w której pracowałem ponad sześć lat temu,
    jednak firma ta wykorzystywała moje zdjęcia do reklamowania swojej
    działalności przez jeszcze kilka lat. Nie udzielałem pisemnej zgody na
    wykorzystanie mojego wizerunku. Poszukuję w związku z tym prawnika, który
    wyciągnie od firmy odszkodowanie za wykorzystywanie wizerunku.

    Macias

  • 2. Data: 2005-02-07 12:52:32
    Temat: Re: Szukam prawnika z Warszawy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Macias" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wykorzystanie mojego wizerunku. Poszukuję w związku z tym prawnika, który
    > wyciągnie od firmy odszkodowanie za wykorzystywanie wizerunku.

    Pytanie, to czy miała obowiązek prosić Cię o zezwolenie w chwili zwolnienia.
    Moim zdaniem, nie, jeśli pozowałeś w trakcie wykonywania czynności
    służbowych, za które Ci zapłacono.

  • 3. Data: 2005-02-08 01:48:06
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Pytanie, to czy miała obowiązek prosić Cię o zezwolenie w chwili zwolnienia.
    > Moim zdaniem, nie, jeśli pozowałeś w trakcie wykonywania czynności
    > służbowych, za które Ci zapłacono.

    Ja bym jeszcze rozważyła, czy Macias był tam zatrudniony jako model, czy
    jako np. pracownik biurowy. Bo jeśli to drugie, to nie widzę związku.
    Nie zapłacono mu za zdjęcia, płacono mu za obowiązki służbowe, w ramach
    których nie było pozowania do zdjęć.
    Oczywiście moje uwagi nie dotyczą zdjęcia ogólnego, na którym Macias
    byłby częścią większej całości.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 4. Data: 2005-02-08 09:17:50
    Od: "Macias" <m...@p...onet.pl>

    Moje obowiązki wynikające z umowy o pracę nie miały nic wspólnego z
    pozowaniem do zdjęć a były to zdjęcia pozowane. Ponieważ nadal pracowałem w
    branży to firma bazowała na mojej reputacji. Ponadto do mojego późniejszego
    pracodawcy dotarł folder reklamowy z moim zdjęciem na całą stronę, co
    spowodowało pewne nieprzyjemności.

  • 5. Data: 2005-02-08 14:29:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiście moje uwagi nie dotyczą zdjęcia ogólnego, na którym Macias
    > byłby częścią większej całości.

    Być może nieuprawnieni, ale założyłem z góry, że chodzi o jakieś tam zdjęcie
    ogólne, a nie portret. Zdjęcie typu "Kasjer w kasie". Bo jeśli to portret,
    to można by było się zastanawiać nad prawami do ochrony wizerunku, choć z
    drugiej strony większość umów o pracę zawiera wzmianki typu "inne obowiązki"
    i skoro gość nie protestował przeciwko modelowaniu w godzinach pracy, to
    moim zdaniem teraz wiele nie wygra.

  • 6. Data: 2005-02-08 15:28:03
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > i skoro gość nie protestował przeciwko modelowaniu w godzinach pracy, to

    Zapisanie w obowiązkach "i inne" nie oznacza, że udzielasz od razu zgody
    na wszystko. A do tego jest sprzeczne z obowiązkiem informowania
    pracownika o zakresie jego obowiązków. Pamiętaj też, że Macias był
    zatrudniony na konkretnym stanowisku. Modelingu nie da się z niego
    wywnioskować.
    Sprawa wyglądałaby nieco inaczej, gdyby pracownicy dostali osobne
    pieniądze wyłącznie za pozowanie - zgodnie z prawem autorskim to jedyne
    dopuszczalne w tej kwestii domniemanie.

    Do tego firma wykorzystała jego reputację i wprowadziła w błąd osoby
    trzecie (zdjęcie sugerowało, że Macias nadal u nich pracuje).

    Oprócz ochrony wizerunku, wynikającej z prawa autorskiego dostrzegam tu
    również naruszenie dóbr osobistych (art. 23 kodeksu cywilnego).

  • 7. Data: 2005-02-08 20:12:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Do tego firma wykorzystała jego reputację i wprowadziła w błąd osoby
    > trzecie (zdjęcie sugerowało, że Macias nadal u nich pracuje).

    Wiesz, pytanie na ile postać naszego kolegi jest znacząca i jego
    zatrudnienie w tej firmie lub nie mogło realnie wpłynąć na decyzje klientów
    o skorzystaniu z ich usług. Ale to chyba faktycznie inna sprawa. Za to
    Maciaś o fakcie wykorzystania jego wizerunku pewnie od razu wiedział i jak
    dotąd nie protestował. Chcącemu nie dzieje się krzywda, a dodatkowo jego
    roszczenia przedawniają się z uplywem 3 lat od momentu, gdy dowiedział sie o
    naruszeniu jego praw (art. 442 kc). Z jego postu wynika, ze w firmie tamtej
    pracował ponad 6 lat temu, tak więc jak wnoszę, to wówczas wykonano
    fotografię. No i pewnie nie pozował bezwiednie, a fotki ukrytą kamerą nie
    wykonali.

    Tak się zastanawiam. Czy na przykład Policjant ma prawo do dodatkowego
    wynagrodzenia tylko dla tego, ze go sfotografowano podczas prestiżowej akcji
    policji i czy policja ma obowiązek zapobiec wykorzystaniu tych filmów do
    poprawy jej imienia tylko z tego powodu, że gość już odszedł ze służby. Co
    więcej, czy (a jeśli to na jakiej podstawie) pracownik ma prawo zabronić
    pracodawcy wykonania zdjęcia firmy, w której pracuje.

    Zaznaczam tutaj, że chodzi mi o sytuację, gdy po prostu na reklamówce firmy
    pracownik występuje jako jakieś tam tło. Załóżmy kasjer na fotografii sali
    kasowej, portier przed hotelem czy też wreszcie policjant kierujący ruchem
    na skrzyżowaniu. Wydaje mi się,że żądanie zgody każdej z tych osób na
    pozowanie jest lekką przesadą. Prawo autorskie określa, w jakich warunkach
    ta zgoda jest wymagana i wg mnie, o ile fotografia nie narusza tych
    obwarowań, to i pracownik nie ma podstawy prawnej do protestowania.
    Zastosowanie ma tu art. 81.2.2 Prawa Autorskiego: Zezwolenia nie wymaga
    rozpowszechnianie wizerunku (...) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości
    takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

    > Oprócz ochrony wizerunku, wynikającej z prawa autorskiego dostrzegam tu
    > również naruszenie dóbr osobistych (art. 23 kodeksu cywilnego).

    Których dóbr? Zakładając, że nie naruszono w/w przepisu i gość jest na
    fotografii jako element całości.

  • 8. Data: 2005-02-08 22:28:27
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Wiesz, pytanie na ile postać naszego kolegi jest znacząca i jego
    > zatrudnienie w tej firmie lub nie mogło realnie wpłynąć na decyzje klientów
    > o skorzystaniu z ich usług.

    Ten problem wchodziłby w grę jedynie, jeśli nowy pracodawca Maciasa
    oskarżyłby poprzedniego o czyn nieuczciwej konkurencji - może to również
    zrobić, ale tego aspektu do tej pory nie omawialiśmy.
    > Za to
    > Maciaś o fakcie wykorzystania jego wizerunku pewnie od razu wiedział i jak
    > dotąd nie protestował.
    Wygląda na to, że chodziło o nowy katalog.

    > Chcącemu nie dzieje się krzywda,
    To chyba nie interesujesz się za bardzo prawem autorskim. Ostatnio pewna
    autorka współpracująca czynnie przy wydaniu swojej książki pod koniec
    pokłóciła się z wydawcą i oskarżyła go o nielegalne wydanie jej dzieła.
    Wygrała, bo wydawca nie dopełnił wszystkich formalności. Nie było
    wątpliwości, że się umówili, ale to nie miało znaczenia.

> [...]
    > naruszeniu jego praw (art. 442 kc). Z jego postu wynika, ze w firmie tamtej
    > pracował ponad 6 lat temu, tak więc jak wnoszę, to wówczas wykonano
    W tym wypadku liczyłaby się nie tyle data wykonania zdjęcia, co data
    wydania katalogu, a w zasadzie można się pokusić o wydłużenie terminu,
    jeśli katalog był całoroczny.

    > No i pewnie nie pozował bezwiednie, a fotki ukrytą kamerą nie
    > wykonali.

    Problemem nie jest wykonanie zdjęcia, tylko jego wykorzystanie.
    Poza tym (poza czynem nieuczciwej konkurencji) wchodzą tu (osobno) w grę
    różne przepisy (prawo autorskie i ochrona dóbr osobistych z KC)

    > Zaznaczam tutaj, że chodzi mi o sytuację, gdy po prostu na reklamówce firmy
    > pracownik występuje jako jakieś tam tło
    (i cała długa reszta ciach)

    Przecież Macias wyraźnie napisał, że było to jego zdjęcie na całą stronę.
    O jakim tle się rozpisujesz?

    Pozdrawiam,

  • 9. Data: 2005-02-08 22:47:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Wygrała, bo wydawca nie dopełnił wszystkich formalności. Nie było
    > wątpliwości, że się umówili, ale to nie miało znaczenia.

    Wiesz, ale to trochę inna sytuacja. Jak rozumiem ona nie wyraziła
    ostatecznie zgody na publikację jej dzieła. W wypadku tego pracownika mamy
    inną sytuację. Zresztą, faktycznie pasowało by najpierw się dowiedzieć, o co
    chodzi z Tą publikacją. Co to za zdjęcie i co to za publikacja.

    Dalej uważam, że na posłużenie się tą fotografią konieczna była zgoda
    pracownika tylko o tyle, o ile konieczność ta wynika z prawa autorskiego od
    samego początku. Jeśli była wymagana wówczas, to i teraz. Ale jeśli nie była
    wymagana na początku, to teraz się nic nie zmieniło.

    > W tym wypadku liczyłaby się nie tyle data wykonania zdjęcia, co data
    > wydania katalogu, a w zasadzie można się pokusić o wydłużenie terminu,
    > jeśli katalog był całoroczny.

    Wiesz, jeśli gościowi kazali pozować przy okienku - nadal gdybam, bo nie
    wiemy co to z zdjęcie - to przecież nie ma siły i wiedział, że pozuje.
    Pewnie wiedział w jakim celu. Jeśli faktycznie posłużyli by się na nowo tą
    samą fotografią, to wówczas termin przedawnienia liczył by się na nowo. Ale
    ja bym go liczył od chwili wydania, a nie od zakończenia okresu katalogu, bo
    przecież ewentualne naruszenie praw polega na opublikowaniu jego wizerunku,
    nie zaś na samym znajdowaniu się go w takim, czy innym wydawnictwie.

    > Przecież Macias wyraźnie napisał, że było to jego zdjęcie na całą stronę.
    > O jakim tle się rozpisujesz?

    Wiesz, z tym "wyraźnie", to bym polemizował. Zakładając, że gość nie jest
    jakąś znaną postacią, to pewnie to jego zdjęcie było w jakimś kontekście
    użyte. A wielkość fotografii ma o tyle drugorzędne znaczenie, że nie
    widzieliśmy jej i nie wiemy, na ile jego twarz stanowi tam element, a na ile
    temat.

    Jeśli byłby to jego portret, to uważam, ze oczywiście masz rację i wymagana
    była by każdorazowo zgoda na publikację - być może połączona z
    wynagrodzeniem. W każdym razie zgoda jest wymagana i nie można jej
    faktycznie wywodzić z samego zatrudnienia w tej firmie.

  • 10. Data: 2005-02-08 23:11:23
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Wiesz, ale to trochę inna sytuacja. Jak rozumiem ona nie wyraziła
    > ostatecznie zgody na publikację jej dzieła.

    Wyraziła i nie było co do tego najmniejszej wątpliwości. Właśnie dlatego
    sprawa była taka ciekawa.

    > W wypadku tego pracownika mamy
    > inną sytuację.
    Tylko jeśli byśmy rozważali jego dzieło, wykonane w ramach obowiązków
    służbowych, a nie dobra osobiste i wizerunek.

    > Dalej uważam, że na posłużenie się tą fotografią konieczna była zgoda
    > pracownika tylko o tyle, o ile konieczność ta wynika z prawa autorskiego od
    > samego początku.

    Wynikała, tylko że wcześniej pracownikowi to nie przeszkadzało.
    A nie przypuszczam, żeby ktoś zbierał zgody na umieszczanie gdziekolwiek
    zdjęć. Mogli zrezygnować ze zgody, jeśliby im osobno za zdjęcia
    zapłacili (tylko wtedy jest domniemanie zgody), ale tego najwyraźniej
    też nie zrobili.

    > Wiesz, jeśli gościowi kazali pozować przy okienku - nadal gdybam, bo nie
    > wiemy co to z zdjęcie - to przecież nie ma siły i wiedział, że pozuje.
    > Pewnie wiedział w jakim celu.
    Nie mają jego zgody. Poza tym Twoje argumenty dotyczą wyłącznie prawa
    autorskiego, a nie dotyczą ochrony dóbr osobistych po przerwaniu
    stosunku pracy, że o czynie nieuczciwej konkurencji nie wspomnę.

> [...]
    > przecież ewentualne naruszenie praw polega na opublikowaniu jego wizerunku,
    > nie zaś na samym znajdowaniu się go w takim, czy innym wydawnictwie.

    To zależy jakich praw. W przypadku naruszenia dóbr osobistych chodzi o
    wykorzystywanie zdjęcia.

    > Wiesz, z tym "wyraźnie", to bym polemizował. Zakładając, że gość nie jest
    > jakąś znaną postacią, to pewnie to jego zdjęcie było w jakimś kontekście
    > użyte.
    Znając inwencję twórców takich zdjęć, to jest to fotka z telefonem, z
    komputerem, albo z długopisem ;)

    > A wielkość fotografii ma o tyle drugorzędne znaczenie, że nie
    > widzieliśmy jej i nie wiemy, na ile jego twarz stanowi tam element, a na ile
    > temat.

    Macias napisał to w odpowiedzi na mój post, w którym poruszyłam problem
    części większej całości.

    > W każdym razie zgoda jest wymagana i nie można jej
    > faktycznie wywodzić z samego zatrudnienia w tej firmie.

    Cieszę się, że się zgadzamy :)

    Pozdrawiam,