  • 1. Data: 2005-08-12 17:29:49
    Temat: Sprzedaż systemu operacyjnego w wersji OEM.
    Od: " meteor" <v...@g...pl>

    Witam

    Sprawa wygląda tak: znajomy ma komputer na kórym jest zainstalowany
    system operacyjny Win XP OEM i chciałby teraz ten komputer sprzedać obcej
    osobie, natomiast system operacyjny znajomemu. Czy może to zrobić zgodnie
    z obowiązującym prawem?
    Jeśli tak, to czy przed sprzedażą komputera musi system wykasować
    z dysku, aby nie być posądzonym o nielegalnie rozpowszechnianie programu
    i czy sprzedając Windowsa innej osobie musi dołożyć do tego jakąś cześć
    komputera, czy też może bez tego? Dodam, że nośnik jest oryginalnie
    zapakowany, a na nim jest podana informacja: ten Windows został już
    zainstalowany na komputerze oraz Do rozpowszechniania tylko z nowymi komputerami.
    Przeglądałem archiwum i w sumie mam większy mętlik w głowie niż przed zadaniem
    pytania J. Ile odpowiedzi tyle opinii ;/ Będę też wdzięczny za wszelkie
    linki, gdzie mógłbym poczytać na ten temat...

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź

  • 2. Data: 2005-08-12 18:30:21
    Temat: Re: Sprzedaż systemu operacyjnego w wersji OEM.
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik meteor napisał:
    > Czy może to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem?

    Tak.

    > Jeśli tak, to czy przed sprzedażą komputera musi system wykasować
    > z dysku, aby nie być posądzonym o nielegalnie rozpowszechnianie programu

    Tak

> [...]

    > zainstalowany na komputerze oraz Do rozpowszechniania tylko z nowymi komputerami.

    Pobożne życzenia M$ może sobie wypisywać na ścianach kapliczek.
    W Polsce obowiązuje prawo stanowione przez parlament a nie bzdury
    forsowane przez M$.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net

  • 3. Data: 2005-08-12 19:30:00
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    Arek napisał(a):
    > Użytkownik meteor napisał:
    [ciach to co zwykle]

    > pozdrawiam
    > Arek

    Jak tam twój pozew przeciwko Microsoftowi o zaprzestanie sprzedaży
    OEMów? Była jakas rozprawa?
    A co z twoja skargą na OEMy do UOKiK? Nadal "badaja sprawę"?

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine

  • 4. Data: 2005-08-12 20:20:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " meteor" <v...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:ddimad$8j6$1@inews.gazeta.pl...

    Zagadnienie ma dwa aspekty. Z punktu widzenia prawa karnego program OEM
    jest legalną kopią, więc można ją sprzedawać czy w inny sposób
    wprowadzać legalnie do obrotu wtórnego bez obawy poniesienia
    odpowiedzialności karnej. Z punktu widzenia prawa cywilnego jest to
    niezgodne z umową licencyjną, a więc teoretycznie daje podstawy
    właścicielowi praw do skierowania sprawy z powództwa cywilnego. Ale w
    praktyce jest wiele problemów, zaczynając od udowodnienia przez powoda,
    ze fakt sprzedaży miał w ogóle miejsce. Stąd raczej takich postępowań
    się nie spotyka.

  • 5. Data: 2005-08-13 04:28:04
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    meteor wrote:
> [...]
    > osobie, natomiast system operacyjny znajomemu. Czy może to zrobić zgodnie

    zgodnie z licencją tego windowsa może sprzedać z tym komputerem jako całość.
    "Może" oznacza, że tylko przy takiej sprzedaży ta licencja nadal będzie
    ważna.
    Bo sprzedać to zawsze można, tylko ten co to kupi nie będzie go używał
    legalnie.

  • 6. Data: 2005-08-13 08:09:20
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > odpowiedzialności karnej. Z punktu widzenia prawa cywilnego jest to
    > niezgodne z umową licencyjną, a więc teoretycznie daje podstawy

    Nie mamy nigdzie do czynienia z umową licencyjną.

    > Stąd raczej takich postępowań się nie spotyka.

    Nie spotyka się bo M$ wie - nauczony doświadczeniem z Niemiec - że
    przegrałby taką sprawę i skończyłaby mu się możliwość oszukiwania
    ludzie, że "udziela licencji" .

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net

  • 7. Data: 2005-08-13 10:29:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie mamy nigdzie do czynienia z umową licencyjną.

    Znam Twoje stanowisko z wielu postów na tej grupie. Niestety się z nim
    nie zgadzam w tej kwestii. Do zawarcia umowy nie jest konieczne złożenie
    podpisów na zawierajacym ją okumencie. Jak idziesz do sklepu po gazetę,
    to też zawierasz przecież umowę sprzedaży, a nikt jej na piśmie nie
    potwierdza. Tak więc uważam, że nawet przy absolutnej racji jaką masz w
    pozostałych kwestiach tego zagadnienia, akurat ta jedna okoliczność jest
    nie do obronienia.

    Ja uważam, że te umowy licencyjne w wersji M$ są o tyle nieważne, że po
    prostu są niezgodne z obowiązującym prawem. Niezgodne, bowiem próbują
    ograniczać prawo własności do cudzej rzeczy. Do cudzej, skoro M$ kopię
    już sprzedał. Mogą sobie ograniczać zakres zastosowania programu, ale
    nie mogą ograniczać wtórnego obrotu albo wymagać od użytkownika
    przechowywania całego pudła różnych pomocy naukowych, licencji, nalepek
    i temu podobnych gadżetów. Udowodnienie faktu, ze użytkowany przez
    potencjalnego podejrzanego program jest nielagalny spoczywa na
    oskarżycielu, czy też w wypadku postępowania cywilnego na powodzie.
    Podczas gdy licencje M$ obracają sytuację i zmuszają uzytkowników do
    udowodnienia, że program jest legalny.

  • 8. Data: 2005-08-13 17:32:49
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > nie zgadzam w tej kwestii. Do zawarcia umowy nie jest konieczne złożenie
    > podpisów na zawierajacym ją dokumencie. Jak idziesz do sklepu po gazetę,
    [..]

    Ciekawa teoria dotycząca obowiązywania umowy, której się nie
    podpisało. :)

    > Ja uważam, że te umowy licencyjne w wersji M$ są o tyle nieważne, że po

    Sęk w tym, że to nie są umowy licencyjne, choćby dlatego, że nie
    zawierają wymienionych pól eksploatacji utworu.
    Pomijam przy tym, że w ich wersji wychodzi, ze licencjobiorcą
    jest... komputer.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net

  • 9. Data: 2005-08-13 19:20:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ciekawa teoria dotycząca obowiązywania umowy, której się nie
    > podpisało. :)

    Ja tu nic ciekawego nie widzę. Elementarz.

  • 10. Data: 2005-08-13 22:33:56
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Ja tu nic ciekawego nie widzę. Elementarz.

    No tak. Jak i udzielenie licencji... komputerowi / części komputerowej.

    Cóż - człek uczy się całe życie, nie wiem tylko dlaczego twórcy "Ja,
    robot" mieli jakieś takie niedzisiejsze dylematy.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.eteria.net