  • 1. Data: 2013-10-20 16:13:12
    Temat: Sprzeciwianie się ustawie
    Od: Martin Miotk <m...@k...net>

    Cześć,

    Istnieje w Kodeksie Cywilnym Art 353, który mówi że

    "Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby
    jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani
    zasadom współżycia społecznego."

    Czy ja poprawnie rozumiem fragment "nie sprzeciwiały się ustawie", że jeżeli w umowie
    pomiędzy stronami będzie zapis:

    "Świadczący usługi nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane opóźnieniem w
    dostawie towarów przez swoich dostawców"

    to będzie on niewiążący, ponieważ jest Art. 474.

    "Dłużnik odpowiedzialny jest jak za własne działanie lub zaniechanie za działania i
    zaniechania osób, z których pomocą zobowiązanie wykonywa, jak również osób, którym
    wykonanie zobowiązania powierza. Przepis powyższy stosuje się także w wypadku, gdy
    zobowiązanie wykonywa przedstawiciel ustawowy dłużnika."

    Czy to jest sprzeciwienie się ustawie, czy może należy to inaczej interpretować?

  • 2. Data: 2013-10-20 19:23:05
    Temat: Re: Sprzeciwianie się ustawie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Martin Miotk" <m...@k...net> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Jakby napisać, że zamawiający zrzeka się roszczeń odszkodowawczych z tytułu
    opóźnień spowodowanych przez dostawców wykonującego usługi, to na pewno
    bedzie dobrze :-)

  • 3. Data: 2013-10-20 22:21:17
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 20 paź 2013 16:13, Martin Miotk pisze:
> [...]
    >
    > to będzie on niewiążący, ponieważ jest Art. 474.
    >

    > Czy to jest sprzeciwienie się ustawie, czy może należy to inaczej

    Inaczej. Chodzi o sprzeciwienie się normom bezwzględnie obowiązującym.
    Sęk w tym, że w KC są bezwzględnie obowiązujące i względnie obowiązujące
    (oraz nawet semiimperatywne). Względnie obowiązujące można sobie zmienić
    w drodze umowy. Problem polega na tym, że nie zawsze z przepisu wynika,
    czy wyraża normę bezwzględną czy względną. Wówczas trzeba posiłkować się
    komentarzami i orzecznictwem, a także własnym doświadczeniem.

    Wracając do meritum, w umowach bez udziału konsumentów można w drodze
    umowy zmodyfikować odpowiedzialność dłużnika za osoby trzecie. Czyli
    podane postanowienie nie będzie wykraczało poza granicę swobody umów.

    --
    .B:artek.

  • 4. Data: 2013-10-20 23:26:15
    Od: Martin Miotk <m...@k...net>

    .B:artek. - możesz podać jakiś realny przykład zapisu umownego który sprzeciwiałby
    się ustawie - kodeksowi cywilnemu? Co to mogłoby na przykład być?

  • 5. Data: 2013-10-21 17:07:32
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 20 paź 2013 23:26, Martin Miotk pisze:
    > .B:artek. - możesz podać jakiś realny przykład zapisu umownego który
    > sprzeciwiałby się ustawie - kodeksowi cywilnemu? Co to mogłoby na
    > przykład być?

    Umowa leasingu - "W przypadku zalegania korzystającego z zapłatą choćby
    części raty leasingowej, finansujący ma prawo natychmiastowego
    rozwiązania umowy". Porównaj to z art. 709(13) par. 2 KC.

    --
    .B:artek.