    From: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzeciwianie się ustawie
    Date: Sun, 20 Oct 2013 22:21:17 +0200

    W dniu 20 paź 2013 16:13, Martin Miotk pisze:
    > Cześć,
    >
    > Istnieje w Kodeksie Cywilnym Art 353, który mówi że
    >
    > "Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego
    > uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości
    > (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego."
    >
    > Czy ja poprawnie rozumiem fragment "nie sprzeciwiały się ustawie", że
    > jeżeli w umowie pomiędzy stronami będzie zapis:
    >
    > "Świadczący usługi nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane
    > opóźnieniem w dostawie towarów przez swoich dostawców"
    >
    > to będzie on niewiążący, ponieważ jest Art. 474.

> [...]

    Inaczej. Chodzi o sprzeciwienie się normom bezwzględnie obowiązującym.
    Sęk w tym, że w KC są bezwzględnie obowiązujące i względnie obowiązujące
    (oraz nawet semiimperatywne). Względnie obowiązujące można sobie zmienić
    w drodze umowy. Problem polega na tym, że nie zawsze z przepisu wynika,
    czy wyraża normę bezwzględną czy względną. Wówczas trzeba posiłkować się
    komentarzami i orzecznictwem, a także własnym doświadczeniem.

    Wracając do meritum, w umowach bez udziału konsumentów można w drodze
    umowy zmodyfikować odpowiedzialność dłużnika za osoby trzecie. Czyli
    podane postanowienie nie będzie wykraczało poza granicę swobody umów.

    --
    .B:artek.