  • 1. Data: 2004-04-17 18:48:46
    Temat: Sekty w Polsce.
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    Witam.
    Czy w Polsce istnieje prawo, które zabrania nakłaniania do przystąpienia do
    sekty? Czy przedstawiciel sekty może bezprawnie powiedzieć- "jestem
    przywódcą sekty -chodźcie za mną" itd?
    Czy są jakieś regulacje prawne w jaki sposób i gdzie i kto może nakłaniać do
    przystąpienia do sekt, organizacji religijnych ?

    --
    PawełJ

  • 2. Data: 2004-04-17 20:35:41
    Temat: Re: Sekty w Polsce.
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    PawełJ wrote:
    > Witam.
    > Czy w Polsce istnieje prawo, które zabrania nakłaniania do przystąpienia do
    > sekty? Czy przedstawiciel sekty może bezprawnie powiedzieć- "jestem
    > przywódcą sekty -chodźcie za mną" itd?

    Oczywiście, że nie może. Może natomiast to zrobić całkiem legalnie.

    > Czy są jakieś regulacje prawne w jaki sposób i gdzie i kto może nakłaniać do
    > przystąpienia do sekt, organizacji religijnych ?

    Takie same, jak w przypadku nakłaniania do np. kupowania produktów.

  • 3. Data: 2004-04-17 21:45:13
    Od: "Pussy" <i...@w...pl>

    nie!! prawo wyznaniowe (ustawy o działalności kościołów i zwiążków
    wyznaniowych) zabrania nakłaniania do wstąpienia do sekt religijnych. Taka
    działaność w świetle prawa wyznaniowego jest zabroniona! Zeby jakaś grupa
    mogła założyć związek wyznaniowy lub kościół musi spełnić szereg wymogów
    wymienionych w odpowiedniej ustawie. Wogóle działanie sekt jest zabronione.
    Seksty, które działają, działają właśnie pod przykrywka związków
    wyznaniowych. Samo chodzenie po ulicach i wciskanie ludziom obrazków i
    książeczek nie jest przestępstwem. Nakłanianie np. do zbiorowego samobójstwa
    już jest takowym.
    pozdrawiam

    Użytkownik "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c5ru68$csv$1@news.onet.pl...

  • 4. Data: 2004-04-17 22:41:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pussy" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

    Nie wdając się na wstępie w spór merytoryczny, to chciałbym zauważyć, że
    Twój post jest cokolwiek dziwny. Pierwsze zdanie poniekąd zaprzecza
    ostatniemu. Piszesz na wstępie, że prawo wyznaniowe zabrania nakłaniania
    do wstępowania do sekt. A przy końcu piszesz, że w zasadzie wolno, byle do
    samobójstwa nie nakłaniać. No to już odnoszę wrażenie, że sama nie wiesz,
    czy wolno, czy nie.

    Ad rem, to generalnie w Polsce można nakłaniać do wszystkiego, co nie jest
    popełnieniem czynu zabronionego. Bodaj jedyny przychodzący w tej chwili do
    głowy mi wyjątek, to nakłanianie do samobójstwa. Samo samobójstwo
    przestępstwem nie jest, ale nakłanianie tak. Ponieważ żaden znany mi
    przepis nie zabrania wstępowania do związków wyznaniowych, to i
    nakłanianie do tego przez prawo nie jest zabronione.

    Dodatkowy problem w ocenie prawnej takiego zjawiska wynika z różnicy w
    definiowaniu pojęcia "sekta". Różnie to bywa definiowane. Wg Słownika
    Języka Polskiego PWN, "sekta jest grupą religijną, która oderwała się od
    któregoś z wielkich kościołów panujących i przyjęła własne zasady
    organizacyjne". Opierając się na tej definicji, to wydaje mi się, że
    niemal każdy kościół w początkowej swej fazie stanowi sektę. Nawet i
    Chrześcijan można uznać za sektę, bo przecież jak by nie było stanowi
    odłam wiary mojżeszowej. Granica pomiędzy kościołem a sektą jest nieostra,
    bowiem nikt nie ustalił ilu wyznawców ma mieć sekta, by stać się już
    kościołem.

    Z tego też powodu nie widzę żadnych przesłanek ku temu, by ścigać
    kogokolwiek za nakłanianie do przystąpienia do jakiejkolwiek sekty. Pod
    warunkiem, że formą nakłaniania nie wyczerpuje znamion jakiegoś czynu
    zabronionego.

  • 5. Data: 2004-04-18 00:09:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Pussy wrote:
    > nie!! prawo wyznaniowe (ustawy o działalności kościołów i zwiążków
    > wyznaniowych) zabrania nakłaniania do wstąpienia do sekt religijnych.

    Konkretną podstawę prawną poproszę.

    Gdyby ogólnie pojęta działalność ewangeliczna (czyli właśnie nakłanianie
    do wstąpienia do danego związku wyznaniowego) była nielegalna, wszyscy
    Świadkowie Jehowy dawno siedzieliby za kratkami.

    > Taka działaność w świetle prawa wyznaniowego jest zabroniona!

    Nie ma żadnego 'prawa wyznaniowego'. Jest natomiast ustawa 'o wolności
    sumienia i wyznania' gwarantująca ludziom prawo do wyznawania ich
    religii oraz jej WYRAŻANIA. Także publicznie.

> [...]
    > Wogóle działanie sekt jest zabronione. Seksty, które działają,
    > działają właśnie pod przykrywka związków wyznaniowych.

    Właśnie ww. ustawa zabrania _zabraniania_ działania związkom wyznaniowym.

    Wystarczy 100 polskich obywateli, dysponujących pełnią praw, i mogą się
    jako taki związek wyznaniowy zarejestrować.

    I nie masz prawa im zabronić głoszenia, że tylko wstąpienie do ich
    związku wyznaniowego gwarantuje zbawienie - a jest to ewidentnie
    zachęcanie do wstąpienia.

    > Samo chodzenie po ulicach i wciskanie ludziom obrazków i
    > książeczek nie jest przestępstwem.

    No ale jest to m.in. nakłanianie do wstąpienia do danego związku
    wyznaniowego.

    > Nakłanianie np. do zbiorowego samobójstwa już jest takowym.

    Ale to już nie jest nakłanianie do wstąpienia, tylko właśnie do
    ostatecznego wystąpienia ze wszystkiego.

    Poza tym nakłanianie do samobójstwa podpada pod Kodeks Karny zupełnie
    abstrahując od kwestii religijnych - jeśli to robisz zupełnie
    'ateistycznie' i ktoś popełni przez te namowy samobójstwo - masz
    problemy z prokuratorem.

    PS: naucz się cytować.

  • 6. Data: 2004-04-18 11:00:04
    Od: "Pussy" <i...@w...pl>

    owszem, chodziło mi o to, iż w Polsce wogóle jest zabroniona działalność
    sekt!! A jeżeli już istnieje takowa pod przykrywką "związku wyznaniowego"
    zarejestrowanego, to zabronione jest nakłanianie do wstąpienia pod
    przymusem, gwałtem lub podstępem.

  • 7. Data: 2004-04-18 11:07:49
    Od: "Pussy" <i...@w...pl>

    nie zarzucaj mi, iż nie w Posce prawa wyznaniowego, bo siebie osmieszasz. Na
    to prawo składa się szereg ustaw o poszczególnych związkach wyznaniowych
    oraz kościołów w polsce, których działalność jest dozwolona oraz przepisy
    Konstytucji! Owszem, 100 osób mających pełną zdolność i prawa obywatelskie
    może założyć związek wyznaniowy, ale to nie jest ad hoc, gdyż musza
    przedłożyć statut działalności itd itp, który jest weryfikowany.....

    wiadomości news:c5sgv5$g9p$1@news2.ipartners.pl...

  • 8. Data: 2004-04-18 11:51:12
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Pussy" <i...@w...pl> niebacznie popelnil

    > nie zarzucaj mi, iż nie w Posce prawa wyznaniowego, bo siebie
    > osmieszasz.
    A nie u Ciebie zasad pisywania na news?
    POD i to PRZYCIĘTYM!

    > Na to prawo składa się szereg ustaw o poszczególnych
    > związkach wyznaniowych oraz kościołów w polsce, których
    > działalność jest dozwolona oraz przepisy Konstytucji!
    Zdefiniuj sektę!
    A skoro działalność sekt przez prawo jest zakazana
    podaj może właśnie tę definicję i konkretny przepis.

    Czytać ciężko...

    --
    pozdro
    poreba

  • 9. Data: 2004-04-18 11:52:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Pussy wrote:
    > nie zarzucaj mi, iż nie w Posce prawa wyznaniowego, bo siebie osmieszasz. Na

    Nie ma takiej ustawy.

    > to prawo składa się szereg ustaw o poszczególnych związkach wyznaniowych
    > oraz kościołów w polsce, których działalność jest dozwolona oraz przepisy

    To pokaż mi te konkretne ustawy o konkretnych kościołach.

    > Konstytucji! Owszem, 100 osób mających pełną zdolność i prawa obywatelskie
    > może założyć związek wyznaniowy, ale to nie jest ad hoc, gdyż musza
    > przedłożyć statut działalności itd itp, który jest weryfikowany.....

    Tylko i wyłącznie pod względem formalnym oraz zgodności z obowiązującymi
    przepisami (np. do obrzędów nie może należeć składanie ludzi w ofierze,
    ale wielodniowe medytacje na odludziu - jak najbardziej).

    PS: I NAUCZ SIĘ WRESZCIE CYTOWAĆ, do jasnej ciasnej.

  • 10. Data: 2004-04-18 11:58:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Pussy wrote:
    > owszem, chodziło mi o to, iż w Polsce wogóle jest zabroniona działalność
    > sekt!! A jeżeli już istnieje takowa pod przykrywką "związku wyznaniowego"

    Bzdury wypisujesz koszmarne.

    > zarejestrowanego, to zabronione jest nakłanianie do wstąpienia pod
    > przymusem, gwałtem lub podstępem.

    Duh. Jak pisałem - tak samo, jak w przypadku nakłaniania do zakupu
    jakiegoś towaru. Można nakłaniać w dowolny legalny sposób - grożenie,
    ciągnięcie siłą czy odurzanie podstępnie podrzucanymi narkotykami
    odpada, ale mówić "jestem mesjaszem - idźcie za mną" można. Tak samo jak
    "nasz produkt jest lepszy od produktów innych marek - kupujcie nasze".