    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sekty w Polsce.
    Date: Sun, 18 Apr 2004 00:41:56 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc183.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Pussy" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c5s8bt$cmb$1@atlantis.news.tpi.pl...

    Nie wdając się na wstępie w spór merytoryczny, to chciałbym zauważyć, że
    Twój post jest cokolwiek dziwny. Pierwsze zdanie poniekąd zaprzecza
    ostatniemu. Piszesz na wstępie, że prawo wyznaniowe zabrania nakłaniania
    do wstępowania do sekt. A przy końcu piszesz, że w zasadzie wolno, byle do
    samobójstwa nie nakłaniać. No to już odnoszę wrażenie, że sama nie wiesz,
    czy wolno, czy nie.

    Ad rem, to generalnie w Polsce można nakłaniać do wszystkiego, co nie jest
    popełnieniem czynu zabronionego. Bodaj jedyny przychodzący w tej chwili do
    głowy mi wyjątek, to nakłanianie do samobójstwa. Samo samobójstwo
    przestępstwem nie jest, ale nakłanianie tak. Ponieważ żaden znany mi
    przepis nie zabrania wstępowania do związków wyznaniowych, to i
    nakłanianie do tego przez prawo nie jest zabronione.

    Dodatkowy problem w ocenie prawnej takiego zjawiska wynika z różnicy w
    definiowaniu pojęcia "sekta". Różnie to bywa definiowane. Wg Słownika
    Języka Polskiego PWN, "sekta jest grupą religijną, która oderwała się od
    któregoś z wielkich kościołów panujących i przyjęła własne zasady
    organizacyjne". Opierając się na tej definicji, to wydaje mi się, że
    niemal każdy kościół w początkowej swej fazie stanowi sektę. Nawet i
    Chrześcijan można uznać za sektę, bo przecież jak by nie było stanowi
    odłam wiary mojżeszowej. Granica pomiędzy kościołem a sektą jest nieostra,
    bowiem nikt nie ustalił ilu wyznawców ma mieć sekta, by stać się już
    kościołem.

    Z tego też powodu nie widzę żadnych przesłanek ku temu, by ścigać
    kogokolwiek za nakłanianie do przystąpienia do jakiejkolwiek sekty. Pod
    warunkiem, że formą nakłaniania nie wyczerpuje znamion jakiegoś czynu
    zabronionego.