  • 11. Data: 2011-10-14 11:30:19
    Temat: Re: Samochód i benzyna a działalność gospodarcza
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Ale skąd się wzięła podstawa do jego wprowadzenia?

    Z tego co wiem, to ustawę uchwala Sejm/Senat/Prezydent głosując a
    wcześniej prowadząc uzgodnienia społeczne z zainteresowanymi kręgami. W
    tym wypadku propozycję ustawy wysunął minister finansów. Oczywiście nikt
    tego nie konsultował z przedsiębiorcami, bo nawet jeśli by konsultowali,
    to nikt nie ma obowiązku tego brać pod uwagę. Liczy się tylko głosowanie
    wybranych przez naród posłów.

    Dalej sięgając, wzięło się to stąd, że minister finansów dawno temu
    zwietrzył łatwą kasę w dużej ilości a oponent był rozproszony,
    niezorganizowany i nie protestował. Nie pierwszy to i nie ostatni
    przejaw niesprawiedliwości społecznej i łupienia obywateli.

    --
    Krzysztof

  • 12. Data: 2011-10-14 12:02:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Oct 2011, adamw2 wrote:

    [...komuś...]

    > Tak będzie najlepiej, bo robiąc samemu nie znając przepisów można wpędzić się
    > w kłopoty

    Można.
    Ale bez słowa "kumatego" też można.
    I z góry uprzedzam: superszpecjalista od pełnej księgowości może
    palnąć z rzadka głupotę przy prowadzeniu KPiR, trzeba mieć to
    na uwadze (możliwy brak doświadczenia).
    Do tego polecam archiwa .podatki i *jednak* sprawdzanie, co tam
    ów księgowy wyczynia ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2011-10-14 12:07:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Oct 2011, cef wrote:

> [...]
    [...]
    > To tylko zapis, który ogranicza.
    > Ale skąd się wzięła podstawa do jego wprowadzenia?

    Tak odebrałem pytanie.
    A odpowiedź jest prosta: z braku ograniczeń możliwości wpisania
    do ustawy prawie wszystkiego co się chce, a nie wykluczono
    w Konstytucji.
    W szczególności posłowie mogli wpisać zakaz ujmowania w kosztach
    czegokolwiek :>
    W przypadku VAT dochodzi jeszcze udzielona Polsce zgoda na łamanie
    przepisów unijnych (bo zmiany dotyczące prawa odliczania wprowadzane
    *w momencie* wejścia do UE i później nie miały prawa pogarszać
    prawa do odliczania i zgodnie z traktatem wszystkie przypadki
    w których istniało prawo do odliczeń powinny być do dziś
    "odliczalne").

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2011-10-14 12:22:17
    Od: "Maciek." <m...@g...com>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał
    > Przecież wątkotwórczynie napisała, że samochód chce kupić "na firmę".
    > Czyli zgaduję, że będzie go miała w EŚT. Wtedy nie prowadzi się
    > "kilometrówki" - wszystko idzie w koszty.

    Masz rację, rozpędziłem się. Ale w sumie ty też zgadujesz, więc... NTG ;)

    --
    M.

  • 15. Data: 2011-10-14 12:25:09
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    > W sprawie formalnej: zakup "na firmę" jest jak najbardziej zakupem
    > "na siebie jako osobę fizyczną".

    Pytająca nie podała, jakie formy nabycia rozważa. Np. kupno w leasingu
    raczej tylko "jako firma". Poza tym nie jestem pewien, ale chyba kupując
    jako firma-VATowiec jednak można VAT odliczyć od zakupu. No i kwestia co
    będzie figurować w DR.

    > :)
    > Formalnie "ujęcia w ewidencji środków trwałych" (to nie sprzeciw :))
    OK, uwaga przyjęta.

    > W porównaniu do zakupu "bezpośrednio do DG", znaczy w celu gospodarczym,
    > albo jak kto woli - z dowodem zakupu wpisywanym niezwłocznie do EŚT?
    >
    > Możesz te plusy wymienić, bo ciekawym? :)

    Szczerze to powtarzam po moim (dawnym) księgowym i raczej dotyczy to
    samochodów używanych i konkretnej sytuacji firmy do której takie auto
    miało być wprowadzone. Argument za zakupem "na siebie" była taki, że w
    razie czego łatwiej (szybciej) można wyciągnąć takie auto z EŚT, mniej
    się oddaje (chociaż mniej też można odliczyć, a raczej dłużej odliczanie
    trwa). Kolejna kwestia to właśnie rejestracja i wpisy do dowodu. Kiedyś
    była mowa o projekcie wyłapywania aut "służbowych" "w weekendy przed
    hipermarketami." Ktoś tu zresztą poruszył ten temat w kontekście
    upierdliwego US. No i przy ewentualnej sprzedaży jeśli auto byłoby
    kupione na DG VAT to trzeba odprowadzić VAT, a przy aucie kupionym na
    siebie i wprowadzonym do EŚT i odpowiednio wyprowadzonym taka
    konieczność nie występuje. Nie będę się upierać, dlatego właśnie
    wcześniej proponowałem księgowego który te niuanse ma w małym palcu.

    --
    MZ
    OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

  • 16. Data: 2011-10-14 13:55:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    MZ" <"mcold0[wyt] wrote:

    > Poza tym nie jestem pewien, ale chyba
    > kupując jako firma-VATowiec jednak można VAT odliczyć od zakupu.

    Daj spokój. Przecież jesteśmy w Europie.
    Odliczysz jakieś 6 tys maksymalnie.

    > Kolejna kwestia to właśnie rejestracja i wpisy do
    > dowodu.

    Jakie wpisy?
    Widziałeś kiedys "taki" dowód rejestracyjny?
    Czym się różni dowód rejestracyjny samochodu
    osoby prowadzącej DG gdy samochód jest w ewidencji środków
    trwałych albo nie jest?
    Pogratulować księgowemu fantazji w tym wprowadzaniu i wyprowadzaniu :-)

  • 17. Data: 2011-10-14 13:57:56
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    > On Fri, 14 Oct 2011, adamw2 wrote:
    >
    > [...komuś...]

    > Można.
    > Ale bez słowa "kumatego" też można.
    No teraz to dałeś czadu:) Z dwojga złego lepiej mieć kiepską kochankę
    niż kiepskiego księgowego - taniej kosztuje rozstanie:)

    > I z góry uprzedzam: superszpecjalista od pełnej księgowości może
    > palnąć z rzadka głupotę przy prowadzeniu KPiR, trzeba mieć to
    > na uwadze (możliwy brak doświadczenia).
    ..i właśnie dlatego księgowy powinien być "kumaty".
    > Do tego polecam archiwa .podatki i *jednak* sprawdzanie, co tam
    > ów księgowy wyczynia ;)
    Zgadzam się. Pozostaje kwestia jak sprawdzać, co wyczynia księgowy, nie
    mając wiedzy w tym temacie. Zatrudniamy ...drugiego księgowego?:)

  • 18. Data: 2011-10-14 14:05:27
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-14 15:55, cef pisze:

    > Daj spokój. Przecież jesteśmy w Europie.
    > Odliczysz jakieś 6 tys maksymalnie.
    Wiesz, dla niektórych 6k to jest całkiem spora kwota.

> [...]
    > Czym się różni dowód rejestracyjny samochodu
    > osoby prowadzącej DG gdy samochód jest w ewidencji środków

    Źle zadane pytanie świadczące o niezrozumieniu tematu. Powinno być: czym
    się różni dowód rejestracyjny samochodu, przy umowie KS (a raczej
    dokładnie na fakturze) którego jako kupujący widniała firma PUPA "Wielki
    biznes" Kowalski i z którym to dokumentem nabycia Kowalski poszedł
    rejestrować auto, od dowodu gdzie Kowalski kupił sobie auto,
    zarejestrował na Kowalskiego Jana i później, już zarejestrowane,
    wprowadził sobie do EŚT swojej firmy PUPA "Wielki biznes" Kowalski. IMHO
    będzie się różnić.

  • 19. Data: 2011-10-14 14:31:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    MZ" <"mcold0[wyt] wrote:

    > Wiesz, dla niektórych 6k to jest całkiem spora kwota.

    No niby tak,alejednak wolałbym odliczyć dwadziescia parę np

> [...]
    > zarejestrował na Kowalskiego Jana i później, już zarejestrowane,
    > wprowadził sobie do EŚT swojej firmy PUPA "Wielki biznes" Kowalski.

    No czym się będzie różnić?
    Dokładnie niczym, bo wpisany będzie właściciel
    a nie na jakieś PUPY Biznes itp.
    Pokaż mi choć jeden dowód z takim wpisem,
    gdzie zamiast danych osoby fizycznej właściciela są jakieś
    pierdółki typu PPHU itp

  • 20. Data: 2011-10-14 14:55:57
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > IMHO będzie się różnić.

    Nie.
    Przy DG jednoosobowej do dowodu rejestracyjnego wpisywany jest
    prowadzący DG.
    Przy spółce cywilnej wpisywany jest jeden jako właściciel i reszta jako
    współwłaściciele. Można wybrać/wylosować który jako właściciel.
    DG to osoba i właśnie ją wpisują. Te PPHU, PUPA itp. to nic nie znaczące
    dodatki do nazwiska.

    --
    Krzysztof