  • 1. Data: 2011-10-13 17:32:27
    Temat: Samochód i benzyna a działalność gospodarcza
    Od: " Niki" <n...@N...gazeta.pl>

    Wahałam sie czy to pytanie zadać na grupie pl.soc.prawo.podatki, pl.soc.prawo
    czy pl.biznes... W końcu wybór padł na tę drugą, sama nie wiem czy słusznie.

    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (na podstawie wpisu do ewidencji
    o działalności gospodarczej). Czy jest możliwość, abym kupiła służbowy samochód
    (na firmę) a koszt paliwa chociaż częściowo wliczała w koszty? Czy przy takiej
    formie prawnej jest to możliwe? Jestem początkująca, więc nie wiem takich
    rzeczy... Będę wdzięczna za pomoc lub jakieś linki/wskazówki.

    Pozdrawiam serdecznie, Niki

  • 2. Data: 2011-10-13 18:10:32
    Temat: Re: Samochód i benzyna a działalność gospodarcza
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > formie prawnej jest to możliwe? Jestem początkująca, więc nie wiem takich
    > rzeczy... Będę wdzięczna za pomoc lub jakieś linki/wskazówki.

    Zakładam, że to nie wywrotka :)
    W uproszczeniu: wliczasz normalnie, tylko nie możesz odliczyć VAT od
    paliwa. Czyli jak kupisz paliwo za 150 zł brutto, to do książki
    przychodów i rozchodów wpisujesz zakup paliwa 150 zł. Obniży Ci to
    podatek dochodowy, ale nie VAT.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof

  • 3. Data: 2011-10-13 19:51:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof Jodłowski wrote:

> [...]
    > paliwa. Czyli jak kupisz paliwo za 150 zł brutto, to do książki
    > przychodów i rozchodów wpisujesz zakup paliwa 150 zł. Obniży Ci to

    tak całkiem BTW to jaka jest podstawa prawna takiego ograniczenia, na jakiej
    podstawie uznano że paliwo do samochodu nie jest elementem budującym wartość
    dodaną do produktów tworzonych przez firmę?

  • 4. Data: 2011-10-13 19:51:17
    Od: "Maciek." <m...@g...com>

    Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <b...@p...onet.pl> napisał
> [...]
    > i rozchodów wpisujesz zakup paliwa 150 zł. Obniży Ci to podatek dochodowy,

    I to wszystko w oparciu o ewidencję przebiegu pojazdu ze stawką za kilometr
    wg pojemności silnika.
    Wyjeżdżone (wykazane w ewidencji) we wrześniu 150 zł, 150 zł można odliczyć.
    Wyższe koszta można rozkładać w ciągu całego roku, ale zawsze "w rozrachunku
    miesięcznym" i w zależności od przebiegu.

    --
    M.

  • 5. Data: 2011-10-13 20:08:36
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-10-13 21:51, Maciek. wrote:
> [...]
    > odliczyć. Wyższe koszta można rozkładać w ciągu całego roku, ale zawsze
    > "w rozrachunku miesięcznym" i w zależności od przebiegu.

    ?

    Przecież wątkotwórczynie napisała, że samochód chce kupić "na firmę".
    Czyli zgaduję, że będzie go miała w EŚT. Wtedy nie prowadzi się
    "kilometrówki" - wszystko idzie w koszty.

    Piotrek

  • 6. Data: 2011-10-13 21:42:34
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > tak całkiem BTW to jaka jest podstawa prawna takiego ograniczenia, na
    > jakiej podstawie uznano że paliwo do samochodu nie jest elementem
    > budującym wartość dodaną do produktów tworzonych przez firmę?

    Ustawa o VAT. Nie wiem czy cytuję aktualną wersję. Spieszmy się ją
    czytać, tak szybko się zmienia :)

    Art. 88a.
    Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do
    nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz
    gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych
    pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof

  • 7. Data: 2011-10-14 06:40:55
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-10-13 19:32, Niki pisze:

> [...]
    > formie prawnej jest to możliwe? Jestem początkująca, więc nie wiem takich
    > rzeczy... Będę wdzięczna za pomoc lub jakieś linki/wskazówki.

    Kwestia nowy samochód czy używany? Jesteś płatnikiem VAT czy nie jesteś?

    Inną opcją jest kupno samochodu na siebie jako osobę fizyczną i później
    wprowadzenie go do firmy i amortyzowanie. Ma to kilka plusów w przypadku
    auta używanego kupowanego od osoby fizycznej, oraz w momencie kiedy
    chcesz je łatwo wycofać z firmy.Ma też oczywiście minusy. Skoro dopiero
    zaczynasz i nie masz doświadczenia to lepiej poszukaj sobie kumatego
    księgowego albo biura rachunkowego, on Ci doradzi.

    --
    MZ
    OC/AC samochodu w LibertyDirect dodatkowo do 100 zł taniej:

  • 8. Data: 2011-10-14 07:45:42
    Od: adamw2 <a...@w...pl>

    > Skoro dopiero
    > zaczynasz i nie masz doświadczenia to lepiej poszukaj sobie kumatego
    > księgowego albo biura rachunkowego, on Ci doradzi.

    Tak będzie najlepiej, bo robiąc samemu nie znając przepisów można
    wpędzić się w kłopoty

    Najwygodniej jest wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych i
    amortyzować go, wtedy wszystkie koszty (paliwo, ubezpieczenia, naprawy i
    inne) wpisujesz w koszty. Ale trzeba pamiętać że zawsze może paść
    pytanie: czy ma Pani drugi samochód na prywatny użytek.

    Druga opcja to nie wprowadzać samochodu do EŚT, ale wtedy trzeba
    prowadzić kilometrówkę i koszty utrzymania samochodu idą w koszty
    zależnie od kwoty wynikającej z kilometrówki. Ta wersja jest
    bezpieczniejsza wobec US, ale upierdliwa na codzień i mniej korzystna
    finansowo bo nie można amortyzować.
    Kwestie VATu pomijam, bo to oddzielna sprawa

    Adam

  • 9. Data: 2011-10-14 08:27:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Oct 2011, MZ wrote:

    > Inną opcją jest kupno samochodu na siebie jako osobę fizyczną

    W sprawie formalnej: zakup "na firmę" jest jak najbardziej zakupem
    "na siebie jako osobę fizyczną".
    Przy 1-osobowej DG nie ma rozróżnienia podmiotu, zaś dla celów
    podatkowych kryterium stanowi ewentualne nabycie *w celu*
    (w celu gospodarczym, niezależnie czy jako towar czy jako
    środek trwały) lub "w roli" (tu dla VAT akurat jest rozróżnienie,
    w roli towaru można VAT odliczyć, w roli ST nie).

    > i później wprowadzenie go do firmy i amortyzowanie.

    :)
    Formalnie "ujęcia w ewidencji środków trwałych" (to nie sprzeciw :))

    > Ma to kilka plusów w przypadku auta używanego kupowanego od osoby fizycznej,

    W porównaniu do zakupu "bezpośrednio do DG", znaczy w celu gospodarczym,
    albo jak kto woli - z dowodem zakupu wpisywanym niezwłocznie do EŚT?

    Możesz te plusy wymienić, bo ciekawym? :)

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT)

  • 10. Data: 2011-10-14 11:14:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Krzysztof Jodłowski wrote:

> [...]
    > gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych
    > pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1.

    To tylko zapis, który ogranicza.
    Ale skąd się wzięła podstawa do jego wprowadzenia?

    Jak przyjeżdża do Polski Niemiec, który ma firmę tu i tam to zawsze się
    pyta:
    jak tankujemy - na niemieckie dane czy na polskie. On by chciał na polskie,
    bo myśli, że odliczy VAT jak u siebie a na niemieckie to może sobie tam
    paragon brutto ująć.
    I jego mina - po informacji, że tu nawet z fakturą nie odliczy -to jest
    takie świadectwo
    naszego "bycia w Europie".