  • 1. Data: 2004-12-07 14:44:56
    Temat: Renta powypadkowa- Ile, jak i co?
    Od: "Stanisława Kożdoń" <s...@N...gazeta.pl>

    Witam!
    Całe życie przepracowałam w gornictwie węgla kamiennego na etacie pracownika
    powierzchniowego, niestety niedawno stałam sie poszkodowaną w wypadku
    samochodowym i prawdopodobnie niewrócę już do pracy a do emerytury zostały mi
    jeszcze 3 lata.Mam pytanie? Kto wypłaca rentę?-Kiedyś słyszałem że do takiego
    obowiązku zostaje pociągnięty sprawca wypadku...Jak ubiegać się o tą rentę?
    Niedługo osoba która spowodowała wypadek bedzie miała sprawę o spowodowanie
    katastrofy londowej?- Czy powinnam zgłosić to w jakiś sposób przed
    rozpoczeciem sprawy sondowej? Jakiej wielkości to może być renta?- Czy
    niebędzie to pare złotych marnego "zasiłku" czy renta która jest wynikiem
    nagłego wypadku jest przysądzana w jakiś inny sposób i kwoty są nieco inne
    niż aktualne renty przyznawane w zwykłym trybie?Z góry dziękuję za
    odpowiedź.Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-12-07 22:53:38
    Temat: Re: Renta powypadkowa- Ile, jak i co?
    Od: "yonetta" <y...@o...pl>

    Użytkownik "Stanisława Kożdoń" <s...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:cp4fl8$q2c$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > nagłego wypadku jest przysądzana w jakiś inny sposób i kwoty są nieco inne
    > niż aktualne renty przyznawane w zwykłym trybie?Z góry dziękuję za

    http://www.gazeta.pl/usenet/
    Upraszczając:
    W procesie karnym można wytoczyć, przy spełnieniu szeregu przesłanek,
    powództwo cywilne- może to uczynic pokrzywdzony do momentu odczytania aktu
    oskarżenia na rozprawie (art. 62 i nast. k.p.k).ALE: zgodnie z procedurą
    karną(art. 415 k.p.k.) w procesie karnym nie istnieje mozliwośc zasądzenia
    na rzecz pkrzywdzonego renty, tylko nawiązki, odszkodowania,
    zadośćuczynienia, kt. mają charakter jednorazowy.
    Renty tkzw. odszkodowawczej- można dochodzić przed sądem cywilnym w odrebnym
    postępowaniu (art. 444 par.2 k.c.) w sytuacji, gdy poszkodowany takze
    utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej.....Okreslone
    w par. 2 art 444 nastrępstwa powinny miec charakter trwały, choc nie
    koniecznie niodwracalny. Konieczną przesłanką jest powstanie szkody bądz to
    w postaci: zwiększenia wydatków, bądź zmniejszenia dochodów.Szkoda powstaje
    z chwilą , gdy poszkodowany pierwszy raz został pozbawiony możliwości
    uzyskania zarobków, innych korzyści, które mogłby osiągnąc w przyszłości,
    gdyby nie doznał uszkodzenia ciała lub roztroju zdrowia (pozostających w
    związku z "katastrofą" o kt. pan pisze)Jeśli następstwa są chwilowe- wtedy w
    grę wchodzi odszkodowanie. Wysokośc renty odszk. można obliczyć : porównując
    wysokośc srednich zarobkow osiąganych przed wypadkiem z wysokością zarobków
    jakie poszkodowany osiągasłby gdyby nie uległ wypadkowi. Pozdr.

  • 3. Data: 2004-12-12 11:12:26
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    yonetta wrote:
> [...]
    > na rzecz pkrzywdzonego renty, tylko nawiązki, odszkodowania,
    > zadośćuczynienia, kt. mają charakter jednorazowy.

    jakoś nie bardzo widzę podstawy do takiego ograniczenia...

    KG

  • 4. Data: 2004-12-12 11:59:10
    Od: Irek<i...@p...onet.pl>

    Szanowni przedmówcy, a po co od razu pchać się do sądu. Na to
    zawsze będzie czas. Prostrzą i szybszą metodą uzyskania
    zadośćuczynienia i ewentualnej renty jest wystąpienie z roszczeniem
    bezpośrednio do ubezpieczyciela, u którego sprawca wypadku wykupił
    polisę OC. Takie postępowanie ma przede wszystkim trzy korzyści:
    1. jest mało pracochłonne;
    2. jest mało kosztowne;
    3. o wiele szybciej osiąga się efakty niż w procesie sądowym.

    Irek

    -> http://usenet.pomocprawna.info