    From: spp <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rejestracja samochodu - Starostwo - Urząd Skarbowy
    Date: Sun, 02 Oct 2011 10:18:14 +0200

    > Ale jaki stosunek obywatel-państwo? Tu jest stosunek "urząd - urząd".
    > Komunikacja między obywatelem (Tobą/siostrą), a Tobą, przebiega przecież zgodnie
    > z określonymi przepisami i nakazami.

    Upieram się przy swoim - urzędy nie mogą dowolnie wymieniać się
    informacjami. W przeciwieństwie do obywateli obowiązuje je zasada - 'co
    nie jest dozwolone jest zabronione'.

    "Przepis art. 7 Konstytucji RP ustanawia fundamentalną w demokratycznym
    państwie prawnym zasadę legalizmu, zobowiązującą organy władzy
    publicznej do działania na podstawie i w granicach prawa. Zatem organy
    jednostek samorządu terytorialnego "mogą działać tylko tam i o tyle, o
    ile prawo je do tego upoważnia" (por. W. Skrzydło: Konstytucja
    Rzeczypospolitej Polskiej - komentarz, Zakamycze 1999r., s. 15). O
    przymiocie legalności podejmowanych przez nie działań przesądza łączne
    spełnienie wskazanych niżej przesłanek:
    1.działanie w ramach ustawowo określonej kompetencji,
    2.działanie zgodne z odpowiednimi procedurami,
    3.treść (przedmiot) działania zgodna z odpowiednimi normami prawa
    materialnego, wynikającymi z ustaw i wydanych na ich podstawie aktów
    wykonawczych (por. P. Winczorek: Komentarz do Konstytucji
    Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r., Warszawa 2000, s. 19).
    Zatem mając na uwadze powyższe należy stanowczo podkreślić, iż organy
    administracji publicznej w tym organy stanowiące jednostek samorządu
    terytorialnego nie mogą przy podejmowaniu uchwał, w szczególności
    zawierających normy o charakterze powszechnie obowiązującym, kierować
    się cywilistyczną zasadą - "co nie jest zakazane, jest dozwolone". W
    prawie administracyjnym obowiązuje bowiem wynikająca z art. 7
    Konstytucji RP zasada - "co nie jest dozwolone, jest zakazane"."

    I proszę nie pisać że przekazywanie informacji między urzędami 'tak na
    wszelki wypadek' ma umocowanie prawne bo jest dozwolone. Nie, ja proszę
    o wskazanie podstawy prawnej wskazującej że jest to wymagane przez
    odpowiednie przepisy - jeżeli jej urząd nie wskaże można to uważać za
    przekroczenie kompetencji.

    --
    spp