  • 1. Data: 2011-09-30 21:47:12
    Temat: Rejestracja samochodu - Starostwo - Urząd Skarbowy
    Od: w...@o...pl

    Witam
    Przekazałem mojej siostrze w darowiznie moj samochod (sam kupilem dla siebie
    nowy). Siostra udala sie do starostwa i przerejestrowala samochod. Siostra
    powiedziala mi, ze teraz trzeba bedzie sie udac do US. Pomyslalem sobie, ze
    zapewne chodzi o zlozenie deklaracji na zwolnienie od podatku od spadkow i
    darowizn SD-Z2. Okazalo sie jednak, ze US dostanie informacje o darowiznie od
    Starostwa.
    Dzisiaj siostra dostala wezwanie z US zeby sie stawila i wyjasnila stopien
    pokrewienstwa ze mna i ktora to jest darowizna na jej rzecz ode mnie w ciagu
    ubieglych 5 lat.
    Mam pytanie: na jakiej podstawie prawnej US dostaje informacje od starostwa o
    dokonanej darowiznie rzeczy ruchomej w celu ewentualnego wymierzenia podatku
    od darowizny? Przeciez do ciezkiej k..wa cholery ten podatek nie powstaje
    wskutek zaistnienia zdarzenia okreslonego w ustawie (tak jak podatek
    dochodowy) lecz wskutek wydania decyzji podatkowej konczacej postepowanie
    wskutek zlozenia deklaracji czy tez powolania sie na dokonana darowizne (wtedy
    jest 20% stawka sankcyjna)? Pani w Starostwie kiedy probowalem jej przemowic
    do rozumu cos mi zaczela gadac o procedurach wewnetrznycn starostwa. Od kiedy
    k..wa procedury wewnetrzne zamiast opublikowanego w Dzienniku Ustaw czy tam
    Monitorze prawa są podstawą do wzywania obywateli przed oblicze US? Jestem w
    stanie posypac glowę popiołem jeśli się mylę, ale czy rzeczywiście jest
    podstawa prawna do takiego a nie innego postępowania starostwa? Przeczesałem
    prawo o ruchu drogowym, KPA, Ordynację podatkową, a nawet ustawe o dochodach
    jednostek sam.teryt. i nic nie znalazłem.
    Proszę o pomoc.

  • 2. Data: 2011-10-01 10:10:23
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-09-30, w...@o...pl <w...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Mam pytanie: na jakiej podstawie prawnej US dostaje informacje od starostwa o
    > dokonanej darowiznie rzeczy ruchomej w celu ewentualnego wymierzenia podatku
    > od darowizny?

    IMHO w drugą stronę poszukaj: czy jest przepis zabraniający wymiany tego typu
    informacji. Niezależnie od tego co przekazało starostwo, jeśli przekraczasz
    limit dla darowizny, w celu uniknięcia podatku, siostra powinna złożyć
    SD-Z2 (w ciągu 6 miesięcy od obdarowania) i wyszczególnić darowiznę.
    Wtedy kwota darowizny jest o ile wiem nieistotna.

    Skoro skorzystała z prawa "nieinformowania" US o darowiźnie, to US właśnie
    sobie bada, czy miała do tego prawo (mieści się w limicie kwotowym).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2011-10-01 10:27:19
    Od: spp <s...@o...pl>

    > IMHO w drugą stronę poszukaj: czy jest przepis zabraniający wymiany tego typu
    > informacji.

    Nie, taka interpretacja działania prawa dotyczy obywateli, nie urzędów.
    Urzędowi wolno tylko to na co pozwala ustawa więc urząd ma wskazać
    postawę prawną swoich działań.
    Nie twierdzę, że nie miał prawa przekazać informacji do US ale dopóki
    przepisu nie zobaczę to mogę uważać że posunęli się za daleko.

    --
    spp

  • 4. Data: 2011-10-01 10:53:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2011, w...@o...pl wrote:

    > Mam pytanie: na jakiej podstawie prawnej US dostaje informacje od starostwa
    > o dokonanej darowiznie rzeczy ruchomej w celu ewentualnego wymierzenia podatku
    > od darowizny?

    Nie musi mieć żadnej.
    O ile *nakładanie obowiązków* na obywatela wymaga zgody ustawowej,
    bo tak zapisano w Konstytucji, tu mamy operację odwrotną: musiałby
    istnieć ustawowy zakaz przesyłania danych między urzędami, aby
    przysługiwała ochrona.
    I tak jest - ale w drugą stronę (tajemnica skarbowa), co i tak nie
    chroni przed wysłaniem zapytania w zakresie czynności sprawdzajacych.
    Dane nie są przecież publikowane, więc pod różne "ochrony" się
    nie łapią.
    A ochrona "numerków" (poprzez zakaz wymieniania się identyfikacją
    między urzędami), która swojego czasu była powoływana jako powód
    wprowadzenia faftyliona różnych identyfikatorów (PESEL, numer
    dowodu, NIP,...) nie została zaimplementowana, wręcz przeciwnie
    (US ma prawo pozbierać wszystkie wymienione do swoich baz).

    > Przeciez [...]

    Nie irytuj się ;)

    > ten podatek nie powstaje
    > wskutek zaistnienia zdarzenia okreslonego w ustawie (tak jak podatek
    > dochodowy)

    Czytałeś aby tę ustawę?
    Zapis z art.6.1.4 jest jedynie "zrównoleglony" poprzez wersję
    z "powołaniem się" w art.6.4.
    Ale to jest trzeciorzędne - doprowadzenie do skorzystania z art.6.4
    (przez US!) nie jest obwarowane wyjaśnieniem skąd US ma wiedzę
    potrzebną do zasugerowaniu podatnikowi że ma się "powołać" ;)

    IMVHO, nie jest uzasadniona teza że USowi nie wolno zbierać
    samodzielnie informacji. Nie ma również zakazu donosów,
    w tym "donosów urzędowych".
    A podpisany donos to dobry powód do wszczęcia postępowania
    o czym niżej ;)
    Taka praktyka działa w wielu urzędach, np. informowania
    ZUSu o różnych zdarzeniach przez UP czy UP przez
    jednostkę rejestrującą DG w UM, i mam na myśli nie tylko
    działania nakazane przepisami, ale również khem... "dobrowolne".

> [...]
    > k..wa procedury wewnetrzne zamiast opublikowanego w Dzienniku Ustaw czy tam
    > Monitorze prawa są podstawą do wzywania obywateli przed oblicze US?

    STOP, stop!
    Nikt Cię nie wzywał na podstawie "procedury wewnętrznej"!
    Podstawą do wzywania jest Ordynacja, a nie procedury Urzędu Miasta!
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    art. 165
    § 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
    § 2. Wszczęcie postępowania z urzędu następuje w formie postanowienia.
    ---

    UMowi nic do tego co US zrobi z danymi które im przesłali - tu masz
    rację. Ale UM przecież nie "wszczyna postępowania".
    Tylko donos składają :>

    > Jestem w stanie posypac glowę popiołem jeśli się mylę, ale czy rzeczywiście jest
    > podstawa prawna do takiego a nie innego postępowania starostwa?

    Patrz wyżej.
    Konstytucja zapewnia obywatelowi ochronę w zakresie nakładania NA NIEGO
    obowiązków. Natomiast ochronę jego danych zapewniają wyłącznie konkretne
    ustawy, i to działa w drugą stronę: chronione są te dane które są
    chronione.
    Da się znaleźć przepisy nakazujące ochronę przed publikowaniem przez
    urząd wiedzy o tym że sprzedałeś samochód.
    Ale Ty żądasz żeby było zabronione składanie donosów :D

    > Przeczesałem
    > prawo o ruchu drogowym, KPA, Ordynację podatkową, a nawet ustawe o dochodach
    > jednostek sam.teryt. i nic nie znalazłem.

    Bo Ty szukasz NAKAZU takiego działania dla urzędu.
    Nie widać postawy do żądania aby taki nakaz istniał.
    Urząd nie może TOBIE nic nakazywać, i np. jak UM zażąda OD CIEBIE żebyś
    im w zębach przyniósł podpieczętowaną kopię deklaracji (podobnoż
    w niektórych urzędach tak robili) to możesz ich wysłać na drzewo.
    Ale sami mogą nie tylko pismo wysłać, lecz wręcz osobiście przejść
    się do US z pytaniem czy była jakaś deklaracja ;)
    A Ordynację czytałeś niedokładnie, skoro pisałeś że to "procedura
    wewnętrzna" była podstawą do wezwania ;)

    > Proszę o pomoc.

    Ale nie widzę w czym :( (niby w czym pomóc)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-10-01 10:58:37
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-10-01, spp <s...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Nie, taka interpretacja działania prawa dotyczy obywateli, nie urzędów.
    > Urzędowi wolno tylko to na co pozwala ustawa więc urząd ma wskazać
    > postawę prawną swoich działań.

    Nie zgodzę się. IMHO urzędy również mogą się ze sobą dogadać w celu wymiany
    informacji w jakimś zakresie, o ile prawo takich działań nie zabrania.
    Bo niby dlaczego nie?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2011-10-01 11:25:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Oct 2011, spp wrote:

    > Nie, taka interpretacja działania prawa dotyczy obywateli, nie urzędów.
    > Urzędowi wolno tylko to na co pozwala ustawa więc urząd ma wskazać postawę
    > prawną swoich działań.

    IMO dokonałeś nadinterpretacji, mieszając ze sobą dwa różne zachowania
    urzędów.

    > Nie twierdzę, że nie miał prawa przekazać informacji do US ale dopóki
    > przepisu nie zobaczę to mogę uważać że posunęli się za daleko.

    Nie ma tak dobrze - to Ty musisz wskazać przepis z którego wywiodłeś
    swoją tezę :)
    Przepisy które ja widzę brzmią tak:
    http://sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
    +++
    Art. 31.
    2. Każdy jest obowišzany szanować wolnoœci i prawa innych.
    Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
    3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolnoœci i praw
    mogš być ustanawiane tylko w ustawie [...]
    ---

    Pytanie: czy (skutkowe) zmuszenie do złożenia deklaracji jest czymś
    "czego prawo nie nakazuje"?
    Czy prawo do niezłożenia deklaracji ogranicza w jakiś sposób prawo
    US do zebrania wiedzy o derowiźnie?

    Wnioski częściowe: urząd nie może WOBEC OBYWATELA stosować nakazów,
    wyciągać sankcji i nakładać obowiązków co do których nie jest
    uprawniony.
    W szczególności urząd (na przykład miasta) nie ma prawa wysłać
    obywatela do US po pieczątkę na deklaracji - bo do tego musiałby
    mieć prawo z ustawy.

    Teraz co urząd *może*, a nawet *powinien*:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-postepowani
    a-administracyjnego-1_2_118.html
    +++
    art. 7
    W toku postępowania organy administracji publicznej stojš na straży
    praworzšdnoœci, z urzędu lub na wniosek stron podejmujš wszelkie czynnoœci
    niezbędne do dokładnego wyjaœnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia
    sprawy, majšc na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
    ---

    I co z "interesem społecznym" w zakresie złożenia donosu do US?
    "z urzędu"...

    IMVHO - urząd w tym zakresie może działać "w granicach prawa".
    Czyli tego co nie jest zabronione.
    Co przemawia przeciw?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-10-01 12:10:18
    Od: spp <s...@o...pl>

    > IMVHO - urząd w tym zakresie może działać "w granicach prawa".
    > Czyli tego co nie jest zabronione.
    > Co przemawia przeciw?

    Boję się że nic.
    Oznacza to jednak absolutny brak kontroli nad poczynaniami urzędu.
    Zwracam uwagę na fakt, że starostwo to zupełnie inny rodzaj urzędu niż
    Urząd Skarbowy - to pierwsze reprezentuje administrację samorządową, to
    drugie aparat państwowy.
    Nie twierdzę, że istnieje jakikolwiek zakaz wymiany informacji między
    urzędami ale wolałbym by miał on umocowanie prawne.
    Rozumiem też, że w wypadku podejrzenia o popełnieniu przestępstwa
    nastąpi powiadomienie US ale też oczekuję wtedy takiej informacji jeżeli
    o nią pytam. Wzajemne przekazywanie sobie danych pomiędzy urzędami, bez
    kontroli i umocowania prawnego, tak sobie i na wszelki wypadek uważam za
    poważne nadużycie.

    --
    spp

  • 8. Data: 2011-10-01 16:59:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/30/2011 4:47 PM, w...@o...pl wrote:
> [...]
    > prawo o ruchu drogowym, KPA, Ordynację podatkową, a nawet ustawe o dochodach
    > jednostek sam.teryt. i nic nie znalazłem.

    A jest jakiś przepis zabraniający komukolwiek, w tym starostwu składać
    donosy do US?

  • 9. Data: 2011-10-01 17:02:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/1/2011 7:10 AM, spp wrote:
    > Wzajemne przekazywanie sobie danych pomiędzy urzędami, bez kontroli i
    > umocowania prawnego, tak sobie i na wszelki wypadek uważam za poważne
    > nadużycie.

    przeciez wszyscy walczyli o jedno okienko. no to masz.
    idziesz w jedno miejsce, załatwiasz co trzeba, a reszta robi sie sama.

  • 10. Data: 2011-10-01 17:09:30
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-10-01 19:02, witek pisze:

    > przeciez wszyscy walczyli o jedno okienko. no to masz.
    > idziesz w jedno miejsce, załatwiasz co trzeba, a reszta robi sie sama.

    Tyle, że to nie ma nic wspólnego z tematem aczkolwiek podsunąłeś
    doskonały przykład - takie działanie właśnie wymusza ustawa a nie
    'widziimsie' urzędników.

    --
    spp