  • 1. Data: 2003-11-30 16:31:31
    Temat: Legalnosc krotkich fragmentow filmow i zwiastunów
    Od: "latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy legalne (albo: jak bardzo nielegalne) jest przechowywanie
    na swoim dysku twardym ktorkich (2-3 min) fragmentow
    wycietych z filmow, oraz trailerow (tzw. zwiastunów) -
    zgranych z plyt DVD?

    Dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2003-11-30 18:24:32
    Od: Arek <a...@e...net>

    latet rzecze:
    > Czy legalne (albo: jak bardzo nielegalne) jest przechowywanie
    > na swoim dysku twardym ktorkich (2-3 min) fragmentow
    > wycietych z filmow, oraz trailerow (tzw. zwiastunów) -
    > zgranych z plyt DVD?

    Wg mnie jest absolutnie legalne.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 3. Data: 2003-11-30 18:56:38
    Od: "Marcin Wrzech" <a...@a...pl>

    Arek wrote:

    > Wg mnie jest absolutnie legalne.

    a jaka jest tego podstawa prawna?

  • 4. Data: 2003-11-30 19:28:26
    Od: Arek <a...@e...net>

    Marcin Wrzech rzecze:
    > a jaka jest tego podstawa prawna?

    A jakie niby prawo autorskie by to miało naruszać!?

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 5. Data: 2003-11-30 19:42:22
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    a...@e...net news:bqdgc7$dj$1@inews.gazeta.pl

    Prawo imc. jasnie pana arnolda buzdygana par. 1
    1.1) arnold ma zawsze racje
    1.2) Jezeli arni nie ma racji, patrz 1.1)

    > A jakie niby prawo autorskie by to miało naruszać!?

    Prawo autorskie autorow tychze filmow?

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 6. Data: 2003-11-30 20:32:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Prawo autorskie autorow tychze filmow?

    Chociaż nie należę do gorących zwolenników Arka, to jednak nie
    odpowiedziałeś na jego pytanie i wszczynasz "pyskówkę". Zakładając, że na
    dysku mam kawałki filmów. Nie rozpowszechniam ich, nie sprzedaję, nie
    powielam - po prostu mam, by sobie móc samemu pooglądać. Wskaż przepis
    karny zabraniający mi posiadania tego czegoś.

  • 7. Data: 2003-11-30 21:24:44
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com> napisał w wiadomości

    > Prawo imc. jasnie pana arnolda buzdygana par. 1
    > 1.1) arnold ma zawsze racje
    > 1.2) Jezeli arni nie ma racji, patrz 1.1)

    Oj dałbyś juz spokój. Jak jedyne co masz do dodania, to osobiste wycieczki
    to nie marnuj, jak ładnie to ujał Chirac "dobrej kazji aby siedzieć cicho".
    Mało ci było do tej pory kłótni? Nie do tego służy ta grupa.

    > Prawo autorskie autorow tychze filmow?

    Albo nawet do pojedyńczych klatek - autorem byłby tu operator. Ale jednak
    zasadniczo prawem autorskim chroniony jest "utwór" i jak rozumiem na tym
    opira się rozumowanie Arka. Niestety nie mam czasu się wgłębiąc - jak
    będziecie się nadal kłócic za 3 dni to dołącze ;-))))

    Depi.

  • 8. Data: 2003-11-30 21:30:40
    Od: Arek <a...@e...net>

    Marcin Olender rzecze:
    > jak rozumiem na tym opira się rozumowanie Arka.

    Nie. Moje rozumowanie opiera się na tym czy posiadanie krótkich kawałków filmów
    narusza jakiekolwiek prawa autorskie, czy też nie.
    Wg mnie żadnego prawa nie narusza, czyli jest dozwolone.

    Majem się nie przejmuj, czas jego śmiecenia dobiega właśnie końca.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 9. Data: 2003-11-30 22:58:51
    Od: Przyjazny Andrzej <a...@t...pl>

    In article <bqdnhc$p4i$1@inews.gazeta.pl>, a...@e...net says...
> [...]
    > narusza jakiekolwiek prawa autorskie, czy też nie.
    > Wg mnie żadnego prawa nie narusza, czyli jest dozwolone.

    Zgadzam sie.
    Z jedna uwaga odnosnie zwiastunow. Czesto zwiastuny opatrzone sa tkim
    mniej wiecej komentarzem, ze mozna ich uzywac dowolnie, jesli tylko sluzy
    to promocji filmu i tego filmu dotyczy. Podobnie jest z darmowymi
    fotosami z filmow. Dystrybutorzy je niemal rozdaja, ale przy publikacji
    trzeba napisac, ze jest to kadr z takiego a takiego filmu.

    Inna sprawa z tymi krotkimi kawalkami filmow... Bo mozna by powiedziec
    tak, ze pokwalkowanie filmu, czyli ingerencja w tresc dziela bez zgodu
    jego autora to samo w sobie jest juz lamanie prawa... Ale - jak sadze -
    jest to problem wylacznie teoretyczny. W kazdym razie kawalkow filmu w
    przeciwiensttwie do zwiastunow na pewno nie mozna rozpowszechniac.

    Przyjazny Andrzej
    GG: 1570707; ICQ: 175468603
    E-mail: a...@l...pl; a...@t...pl
    "Adela wracała w świetliste poranki"

  • 10. Data: 2003-12-01 04:02:33
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bqdn8q$pf5$1@nemesis.news.tpi.pl>, Marcin Olender wrote:
> [...]
    > opira się rozumowanie Arka. Niestety nie mam czasu się wgłębiąc - jak
    > będziecie się nadal kłócic za 3 dni to dołącze ;-))))

    MZ zwiastun jak najbardziej podlega ochronie - jest to opracowanie na
    podstawie wyjściowego utworu i z użyciem jego fragmentów. W grę więc
    wchodzą nie tylko prawa autorskie utworu wyjściowego, ale i jeszcze autora
    zwiastunu. Podstawa: Art 2. u.1 PA.

    Natomiast taki zwiastun wydaje się podlegać pod użytek dozwolony jako
    że jest on na ogół rozpowszechniony co oznacza według Ustawy,
    udostępniony publicznie. Z tym, że nie jest dla mnie do końca klarowne co
    to jest dokładnie udostępnienie publiczne bo posługując się ściśle
    definicjami z PA to wolno w moim przekonaniu wykonać na własny użytek
    dowolną kopię dostępnego na rynku utworu, a chyba nie jest to prawda czy
    raczej praktyka a może publiczne przekonanie.

    Art. 23. 1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis
    ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i
    architektoniczno-urbanistycznego.

    Art. 6. W rozumieniu ustawy:
    1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie,
    3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy
    został udostępniony publicznie.

    Czyli każdy opublikowany z prawem utwór, np. płyta DVD jest
    rozpowszechniony a wieć może stać się przedmiotem dozwolonego użytku.

    Na czym więc polega wic?

    --
    Marcin