    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalnosc krotkich fragmentow filmo w i zwiastunów
    Date: Mon, 1 Dec 2003 12:02:33 +0800

    In article <bqdn8q$pf5$1@nemesis.news.tpi.pl>, Marcin Olender wrote:
    > Albo nawet do pojedyńczych klatek - autorem byłby tu operator. Ale jednak
    > zasadniczo prawem autorskim chroniony jest "utwór" i jak rozumiem na tym
    > opira się rozumowanie Arka. Niestety nie mam czasu się wgłębiąc - jak
    > będziecie się nadal kłócic za 3 dni to dołącze ;-))))

    MZ zwiastun jak najbardziej podlega ochronie - jest to opracowanie na
    podstawie wyjściowego utworu i z użyciem jego fragmentów. W grę więc
    wchodzą nie tylko prawa autorskie utworu wyjściowego, ale i jeszcze autora
    zwiastunu. Podstawa: Art 2. u.1 PA.

    Natomiast taki zwiastun wydaje się podlegać pod użytek dozwolony jako
    że jest on na ogół rozpowszechniony co oznacza według Ustawy,
    udostępniony publicznie. Z tym, że nie jest dla mnie do końca klarowne co
    to jest dokładnie udostępnienie publiczne bo posługując się ściśle
    definicjami z PA to wolno w moim przekonaniu wykonać na własny użytek
    dowolną kopię dostępnego na rynku utworu, a chyba nie jest to prawda czy
    raczej praktyka a może publiczne przekonanie.

    Art. 23. 1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis
    ten nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i
    architektoniczno-urbanistycznego.

    Art. 6. W rozumieniu ustawy:
    1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie,
    3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy
    został udostępniony publicznie.

    Czyli każdy opublikowany z prawem utwór, np. płyta DVD jest
    rozpowszechniony a wieć może stać się przedmiotem dozwolonego użytku.

    Na czym więc polega wic?

    --
    Marcin